TDC Group tog flere vigtige strategiske skridt i andet kvartal

Den juridiske separation af datterselskaberne TDC NetCo og Nuuday blev gennemført i andet kvartal, hvor TDC Group leverede en solid og konsistent forretningsudvikling. Og der var fremgang i kundetilfredsheden drevet af YouSee.

Den organiske omsætningsudvikling i TDC Group var i andet kvartal på linje med de seneste kvartaler med stærk udvikling i mobil og bredbånd, som blev modvirket af fortsat nedgang i fastnettelefoni og tv.

I kvartalet opnåede TDC fremgang i den gennemsnitlige omsætning per kunde (ARPU) på tværs af alle produktsegmenter med undtagelse af fastnettelefoni. Samtidig voksede kundetilfredsheden (NPS) for koncernen.

Som ventet var driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) påvirket af de strategiske investeringer i fiberudrulning og omkostninger til separationen af TDC. Organisk EBITDA faldt med 2,6 pct. i andet kvartal i forhold til samme periode sidste år og endte på 1.671 mio. kr.

For hele 2019 venter TDC Group en lav etcifret procentuel tilbagegang i organisk EBITDA og omkostninger i niveauet 300-400 mio. kr. i relation til separationen af TDC. Det forventede investeringsniveau (capex) for 2019 er 4,4-4,8 mia. kr.

”I et afgørende år for TDC Group er det en fornøjelse at se, at vi når de strategiske milepæle og samtidig leverer en solid og konsistent forretningsudvikling i andet kvartal. Vi har nu skabt to forretningsenheder, som er førende i hver deres industri, og som vil forme Danmarks digitale fremtid. Og derudover har vores fokus på investeringer i fremtidens teknologier og forbedrede kundeoplevelser gjort det muligt at øge både vores ARPU og vores kundetilfredshed i et marked med skarp konkurrence,” siger Allison Kirkby, koncernchef og administrerende direktør for TDC Group.

Forretningsudviklingen i andet kvartal var i tråd med tidligere kvartaler med stærk vækst inden for bredbånd til privatkunder og fremgang i mobilforretningen inden for såvel privat som erhverv.

På grund af annoncerede prisstigninger oplevede TDC Group et mindre tab af mobilkunder i andet kvartal. Til trods for dette steg kundetilfredsheden (NPS), særligt i YouSee. Og efter otte års nedgang var der i andet kvartal en svag vækst i den gennemsnitlige omsætning per kunde (ARPU) i mobildelen af erhvervskundesegmentet.

Over kvartalet nåede TDC yderligere strategiske milepæle med gennemførslen af den juridiske separation af forretningsenhederne TDC NetCo og Nuuday. Samtidig fortsatte investeringerne i opbygningen af fremtidens bedste digitale infrastruktur med en acceleration af TDC’s fiberudrulning, som nu omfatter 22.000 adresser.

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vi er i alt 7000 medarbejdere, som med stolthed servicerer vores mere end 6 millioner kundeforhold. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NetCo bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Firmafon.

TDC NetCo leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.