TDC Group: Resultat for 2020 som forventet

TDC Group, hovedkontor, Teglholmen, København

TDC Group havde i 4. kvartal et driftsresultat (EBITDA) på 1.504 mio. kr. svarende til en mindre stigning i forhold til samme kvartal sidste år. For helåret blev EBITDA på 6.420 mio. kr., hvilket er en smule lavere end i 2019 og i overensstemmelse med de tidligere udmeldte forventninger. Resultatet skyldes en stabilisering af udviklingen i vores hovedprodukter samt betydelige omkostningsreduktioner på tværs af TDC Group.

TDC Group havde i 4. kvartal en omsætning på 4.055 mio. kr., hvilket er lidt højere end i 3. kvartal 2020. Bruttoresultatet for 4. kvartal blev på 2.792 mio. kr. For helåret var omsætningen på 16.089 mio. kr., mens bruttoresultatet var på 11.463 mio. kr.

Som følge af det fortsatte fokus på omkostningsreduktioner faldt driftsudgifterne i 4. kvartal samlet set med 8,7% sammenlignet med samme kvartal i 2019. For helåret faldt de samlede driftsudgifter i TDC Group med 9,5% i forhold til 2019.

”En stabilisering af udviklingen i vores hovedprodukter kombineret med en betydelig reduktion af omkostningerne resulterede i en let forbedret indtjening i 4. kvartal og dermed et helårsresultat for 2020 i overensstemmelse med vores forventninger. Som følge af den digitale udvikling ser vi et fald i produkter som fastnettelefoni, DSL-bredbånd og traditionelt tv. Derfor er det også positivt, at vores kerneforretning opvejer dette med nye produktlanceringer, opgradering af internethastighed, udrulning af fiber og landsdækkende 5G, samtidig med at vi fortsætter med at reducere vores omkostninger i 2021. Derudover vil vi fortsat have fokus på at forbedre kundeoplevelsen gennem forenkling og digitalisering, så vi fastholder vores markedsledende positioner for TDC NET og Nuuday og skaber to stærke og selvstændige virksomheder”, siger Henrik Clausen, CEO i TDC Group.

Forventninger til 2021

Driftsresultat (EBITDA) i 2021 for TDC Group forventes at være lidt lavere eller på niveau med 2020 som følge af helårseffekten af den ekstraordinære kundeafgang i YouSee i første halvdel af 2020 samt den forventede faldende udvikling i fastnettelefoni, DSL-bredbånd og traditionelt tv, der til dels opvejes af udviklingen i kerneforretningen.

Nyheder fra Nuuday i 4. kvartal 2020

Nuuday fastholder sin klare markedslederposition inden for sine hovedsegmenter med en stort set uændret markedsandel i 4. kvartal. Sammenlignet med 3. kvartal var markedsandelene i 4. kvartal 39,0% (38,9%) for Mobil, 42,4% (43,1%) for Bredbånd og 50,8% (51,2%) for TV. I 4. kvartal tog Nuuday et vigtigt skridt for at sikre sin rolle som førende leverandør af højhastighedsforbindelser i Danmark ved at indgå fiberaftaler med forsyningsselskaberne Norlys, Energi Fyn og Nord Energi. Med det samlede antal aftaler indgået med samarbejdspartnere i 2020 kan Nuuday nu levere højhastighedsforbindelser til 65% af alle danske husstande. I 4. kvartal begyndte det nye mobilbrand Eesy og den nye fleksible tv- og streamingtjeneste YouTv at få fodfæste og dermed vise deres relevans i markedet.

Nyheder fra TDC NET i 4. kvartal 2020

TDC NET har foretaget omfattende investeringer i 5G og færdiggjorde i 4. kvartal udrulningen med det resultat, at Danmark er det første land i Norden med national 5G-dækning og ét af de lande i EU med den bedste nationale 5G-dækning. I alt er 3.800 mobilmaster blev opgraderet til 5G. Sideløbende med 5G-udrulningen, der er færdiggjort hurtigere end forventet, har TDC NET øget hastigheden i sit 4G-netværk med knap 50%. For at fremtidssikre Danmarks bedste mobilnet yderligere og øge pladsen til hurtigere 4G og 5G-netværk annoncerede TDC NET i 4. kvartal en udfasning af 3G ved udgangen af 2022. Derudover leverede TDC NET i 4. kvartal over det forventede med udrulning af fibernet til mere end 42.000 adresser, hvilket bringer det samlede antal op på mere end 123.000 adresser i 2020.

TDC Group, hovedkontor, Teglholmen, København

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NET bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

TDC NET leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Relatel.

Jon James udnævnt som ny administrerende direktør for Nuuday15.6.2021 08:01:42 CEST | Pressemeddelelse

Jon James er udnævnt som ny administrerende direktør for Nuuday fra 15. juni 2021. Han efterfølger Michael Moyell Juul, der har været administrerende direktør for Nuuday siden november 2019. Nuuday er Danmarks største digitale udbyder af bredbånds-, kommunikations- og underholdningstjenester, og består af ni førende brands, der leverer innovative digitale løsninger til både privat- og erhvervskunder. TDC har for nylig indledt den sidste fase af separationen. Processen vil være afsluttet den 31. december 2021, hvor Nuuday vil være et selvstændigt selskab. Jon James har mere end 20 års erfaring fra telco- og mediebranchen og er tidligere Executive Vice President og administrerende direktør for Tele2 Holland, og COO hos den svenske kabeloperatør Com Hem, hvor han førte virksomheden gennem en vellykket transformation. Før han kom til Com Hem, arbejdede Jon James for britiske Virgin Media, hvor han ledede virksomhedens bredbånds- og tv-forretning. ”Jeg ser meget frem til at blive en del af

TDC A/S afslutter opsplitningen af TDC Group per 1. januar 202210.6.2021 08:01:03 CEST | Pressemeddelelse

I juni 2019 opsplittede TDC A/S (TDC) sine forretninger ud i to juridisk og operationelt individuelle datterselskaber, TDC NET A/S (TDC NET) og Nuuday A/S (Nuuday), med det formål at etablere to markedsledende virksomheder inden for deres individuelle sektorer. TDC NET er Danmarks største mobilnetværks- og bredbåndsudbyder med fokus på at opbygge Danmarks fremtidige digitale infrastruktur. Nuuday er Danmarks største digitale udbyder af bredbånds-, kommunikations- og underholdningstjenester og består af ni førende brands, der leverer innovative digitale løsninger til både privat- og erhvervskunder. TDC indleder nu den afsluttende fase af separationsprocessen, der skal etablere TDC NET og Nuuday, som operationelt selvstændige selskaber. Processen vil være afsluttet den 31. december 2021, på hvilket tidspunkt medarbejdere i de fælles koncernfunktioner i TDC Group vil være overflyttet til enten TDC NET eller Nuuday, og den fremtidige sammensætning af TDC NET og Nuuday’s bestyrelser vil vær

Fortsat stabil udvikling i TDC Group6.5.2021 09:00:49 CEST | Pressemeddelelse

TDC Group fortsatte i første kvartal udviklingen fra de seneste kvartaler med en stabilisering af hovedprodukterne og fortsat betydelige omkostningsreduktioner på tværs af koncernen. Dette resulterede i et driftsresultat (EBITDA) på 1.634 mio. kr., hvilket er en anelse højere end forrige kvartal og lidt mindre end samme periode sidste år. Udviklingen er i overensstemmelse med de tidligere udmeldte forventninger til helåret om et driftsresultat (EBITDA) lidt lavere eller på niveau med 2020. Omsætningen blev i første kvartal på 3.982 mio. kr. og bruttoresultatet på 2.795 mio. kr., hvilket er på niveau med fjerde kvartal og en anelse lavere end i samme periode sidste år. Udviklingen er drevet af et fortsat fald i efterspørgslen på traditionelle produkter som fastnettelefoni, DSL-bredbånd og nogle typer tv-pakker. Dette opvejes til dels af det stigende marked for nye produkter som 5G, højhastigheds-bredbånd og digitale streamingtjenester. Markante omkostningsbesparelser Som følge af det fo

Mike Parton udnævnt til bestyrelsesformand for TDC6.11.2020 12:06:24 CET | Pressemeddelelse

Bert Nordberg har valgt at træde tilbage som bestyrelsesformand for TDC den 31. december 2020 for at vie sin tid og fokus på sit hverv som bestyrelsesformand for Vestas, som har accelereret sin strategi for yderligere at styrke selskabets globale position. Mike Parton, der har været næstformand for bestyrelsen i TDC siden 1. august 2018, er udpeget som bestyrelsesformand, når Bert Nordberg træder tilbage.

TDC Group leverer som forventet i 2. kvartal 202014.8.2020 09:01:58 CEST | Pressemeddelelse

TDC Group leverede i 2. kvartal 2020 et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 1.609 mio. kr., i tråd med selskabets forventninger og 3,7% lavere end samme kvartal sidste år. Nedgangen i EBITDA kan tilskrives de fortsatte effekter fra kundetab i YouSee specielt i 4. kvartal 2019 samt i 1. kvartal 2020, som dog delvist blev opvejet af markant lavere driftsomkostninger. Den negative udvikling i YouSee’s kundebase var igennem 2. kvartal aftagende, en udvikling der er fortsat i juli måned