TDC Group når de finansielle mål for 2019 og øger investeringsniveauet

Med finansielle resultater for 2019, der lever op til forventningerne, øger TDC nu de strategiske investeringer til over 5,5 mia. kr. i 2020.

TDC Group kom ud af 2019 med et finansielt resultat, der lever op til selskabets guidance. Driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) for hele året landede på 6,524 mio. kr. – et organisk fald på 3,7% i tråd med selskabets forventninger.

Faldet var drevet af negativ vækst på tv og fastnet, som kun delvist opvejedes af vækst i mobil- og bredbåndsforretningen, samt organiske reduktioner i omkostninger for året på 2,8%. En udvikling, som har været konsistent i alle kvartaler i 2019, hvor 4. kvartal dog bød på en negativ trend i TV-forretningen med et kundetab på 24.000 tv-kunder imod 19.000 tv-kunder i 3. kvartal. TDC Groups samlede omsætning udgjorde 17,0 mia. kr. for året.

”2019 var et afgørende år for TDC Group med en betydelig acceleration af vores investeringer, samtidig med at vi så betydelige fremskridt på vores transformationsstrategi med den juridiske separation af Nuuday og TDC NET. Det er positivt, at vi har bevaret det underliggende momentum i vores kerneforretning, hvilket baner vejen for at udvide vores strategiske investeringer i 2020,” siger koncernfinansdirektør Lasse Pilgaard.

Udrulningen af fiber blev accelereret i 2019, hvor også opbygningen af 5G mobilnetværket blev påbegyndt. Dette betød, at investeringerne steg med 55% i 4. kvartal i forhold til 2018 og bragte de samlede investeringer op på 4,8 mia. kr. for hele året.

I 2020 vil TDC øge investeringerne i fiberudrulning og opgraderingen af mobilnetværket for at opretholde selskabets markedsposition som leverandør af nøgleinfrastruktur til danskerne. I 2020 er målet at udrulle fiber til 100.000 adresser, sammenlignet med 52.000 i 2019. TDC forventer at investere mellem 2-3 mia. kr. i fiberudrulning og opgradering af mobilnetværket i 2020.

Samlet vil TDC øge investeringerne til et forventet samlet niveau på 5,5 - 5,9 mia. kr.

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NET bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

TDC NET leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Relatel.

TDC Group: Resultat for 2020 som forventet5.2.2021 09:01:16 CETPressemeddelelse

TDC Group havde i 4. kvartal et driftsresultat (EBITDA) på 1.504 mio. kr. svarende til en mindre stigning i forhold til samme kvartal sidste år. For helåret blev EBITDA på 6.420 mio. kr., hvilket er en smule lavere end i 2019 og i overensstemmelse med de tidligere udmeldte forventninger. Resultatet skyldes en stabilisering af udviklingen i vores hovedprodukter samt betydelige omkostningsreduktioner på tværs af TDC Group. TDC Group havde i 4. kvartal en omsætning på 4.055 mio. kr., hvilket er lidt højere end i 3. kvartal 2020. Bruttoresultatet for 4. kvartal blev på 2.792 mio. kr. For helåret var omsætningen på 16.089 mio. kr., mens bruttoresultatet var på 11.463 mio. kr. Som følge af det fortsatte fokus på omkostningsreduktioner faldt driftsudgifterne i 4. kvartal samlet set med 8,7% sammenlignet med samme kvartal i 2019. For helåret faldt de samlede driftsudgifter i TDC Group med 9,5% i forhold til 2019. ”En stabilisering af udviklingen i vores hovedprodukter kombineret med en betydel

Mike Parton udnævnt til bestyrelsesformand for TDC6.11.2020 12:06:24 CETPressemeddelelse

Bert Nordberg har valgt at træde tilbage som bestyrelsesformand for TDC den 31. december 2020 for at vie sin tid og fokus på sit hverv som bestyrelsesformand for Vestas, som har accelereret sin strategi for yderligere at styrke selskabets globale position. Mike Parton, der har været næstformand for bestyrelsen i TDC siden 1. august 2018, er udpeget som bestyrelsesformand, når Bert Nordberg træder tilbage.

TDC Group leverer som forventet i 2. kvartal 202014.8.2020 09:01:58 CESTPressemeddelelse

TDC Group leverede i 2. kvartal 2020 et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 1.609 mio. kr., i tråd med selskabets forventninger og 3,7% lavere end samme kvartal sidste år. Nedgangen i EBITDA kan tilskrives de fortsatte effekter fra kundetab i YouSee specielt i 4. kvartal 2019 samt i 1. kvartal 2020, som dog delvist blev opvejet af markant lavere driftsomkostninger. Den negative udvikling i YouSee’s kundebase var igennem 2. kvartal aftagende, en udvikling der er fortsat i juli måned