TDC Group når de finansielle mål for 2019 og øger investeringsniveauet

Med finansielle resultater for 2019, der lever op til forventningerne, øger TDC nu de strategiske investeringer til over 5,5 mia. kr. i 2020.

TDC Group kom ud af 2019 med et finansielt resultat, der lever op til selskabets guidance. Driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) for hele året landede på 6,524 mio. kr. – et organisk fald på 3,7% i tråd med selskabets forventninger.

Faldet var drevet af negativ vækst på tv og fastnet, som kun delvist opvejedes af vækst i mobil- og bredbåndsforretningen, samt organiske reduktioner i omkostninger for året på 2,8%. En udvikling, som har været konsistent i alle kvartaler i 2019, hvor 4. kvartal dog bød på en negativ trend i TV-forretningen med et kundetab på 24.000 tv-kunder imod 19.000 tv-kunder i 3. kvartal. TDC Groups samlede omsætning udgjorde 17,0 mia. kr. for året.

”2019 var et afgørende år for TDC Group med en betydelig acceleration af vores investeringer, samtidig med at vi så betydelige fremskridt på vores transformationsstrategi med den juridiske separation af Nuuday og TDC NET. Det er positivt, at vi har bevaret det underliggende momentum i vores kerneforretning, hvilket baner vejen for at udvide vores strategiske investeringer i 2020,” siger koncernfinansdirektør Lasse Pilgaard.

Udrulningen af fiber blev accelereret i 2019, hvor også opbygningen af 5G mobilnetværket blev påbegyndt. Dette betød, at investeringerne steg med 55% i 4. kvartal i forhold til 2018 og bragte de samlede investeringer op på 4,8 mia. kr. for hele året.

I 2020 vil TDC øge investeringerne i fiberudrulning og opgraderingen af mobilnetværket for at opretholde selskabets markedsposition som leverandør af nøgleinfrastruktur til danskerne. I 2020 er målet at udrulle fiber til 100.000 adresser, sammenlignet med 52.000 i 2019. TDC forventer at investere mellem 2-3 mia. kr. i fiberudrulning og opgradering af mobilnetværket i 2020.

Samlet vil TDC øge investeringerne til et forventet samlet niveau på 5,5 - 5,9 mia. kr.

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vi er i alt 7000 medarbejdere, som med stolthed servicerer vores mere end 6 millioner kundeforhold. Vores datterselskaber Nuuday og TDC Net bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

TDC Net leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Relatel.