TDC Group leverer som forventet i 2. kvartal 2020

TDC Group leverede i 2. kvartal 2020 et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 1.609 mio. kr., i tråd med selskabets forventninger og 3,7% lavere end samme kvartal sidste år. Nedgangen i EBITDA kan tilskrives de fortsatte effekter fra kundetab i YouSee specielt i 4. kvartal 2019 samt i 1. kvartal 2020, som dog delvist blev opvejet af markant lavere driftsomkostninger. Den negative udvikling i YouSee’s kundebase var igennem 2. kvartal aftagende, en udvikling der er fortsat i juli måned

TDC Group, hovedkontor, Teglholmen, København

Driftsmæssigt har påvirkningen fra COVID-19 i kvartalet været begrænset til et mindre fald i produktiviteten i TDC NET på grund af hjemsendte teknikere. Men som følge af kraftigt reduceret rejseaktivitet og dermed lavere indtægter fra roaming samt en forventning om en negativ påvirkning af samfundsøkonomien i 2. halvår 2020, som følge af COVID-19, forventes EBITDA for 2020 at blive på niveau med eller lidt lavere end i 2019.

TDC Groups samlede omsætning var i 2. kvartal 3.915 mio. kr. (-7,7%) mens bruttoresultatet var 2.833 mio. kr. (-8,3%). TDC Group’s samlede driftsomkostninger faldt i 2. kvartal med 13,6% som følge af omkostningsreduktioner på tværs af hele TDC Group. Driftsomkostningerne faldt med hhv. 11% i Nuuday og 9,9% i TDC NET sammenlignet med 2. kvartal sidste år.

”TDC Group er som forventet fortsat påvirket af effekten fra den store kundeafgang i YouSee i de foregående to kvartaler. Dette blev dog delvist opvejet af, at vi fortsat ser god fremdrift i arbejdet med at reducere vores driftsomkostninger markant på tværs af TDC. Vi opretholdt momentum på både fiberudrulningen og opgraderingen af mobilnettet uden større forstyrrelser fra COVID-19 restriktioner, og vi ser indikationer på, at kundeafgangen i YouSee er aftagende. Vi har dog fortsat en betydelig opgave foran os med at skabe et stærkt finansielt fundament for Nuuday og TDC NET og styrke deres kommercielle positioner over de kommende år. På kort sigt har COVID-19 en negativ effekt på grund af lavere roamingindtægter og forventede samfundsøkonomiske effekter i 2. halvår, hvorfor vi nu ser et driftsresultat i 2020 på niveau eller lidt lavere end i 2019,” siger Henrik Clausen, administrerende direktør for TDC Group.

Med over 25.000 adresser fastholdt TDC NET momentum i udrulningen af fibernet i andet kvartal, og har nu samlet nået 60.000 adresser til dato i år. Samtidigt fortsatte opgraderingen af netværkskvaliteten af mobilnettet, og TDC NET har nu opgraderet over 2.300 ud af samlet 3.854 mobilmaster, som led i den landsdækkende opgradering og klargøring til 5G.

TDC NET testede i maj, i samarbejde med TV2, succesfuldt mulighederne for at transmittere via 5G fra Helsingør til Odense. Derudover skal TDC NET sammen med Ericsson levere det første industrielle 5G-netværk i Danmark til Grundfos, som led i et strategisk partnerskab, der skal afsøge, hvordan nye 5G-drevne tjenester på sigt kan erstatte kabelforbundne forbindelser og bidrage til øget fleksibilitet og automatisering af produktionsfaciliteter. Aftalen blev indgået i juli og projektet lanceres på Grundfos’ fabrik i Bjerringbro.

Nuuday annoncerede i juli YouTV, en ny fleksibel tv- og streamingtjeneste, hvor kunderne kan samle deres foretrukne tv-kanaler og streamingtjenester i en app, der giver let og fleksibel adgang til den samme underholdning via mobiltelefon, smart-tv, og chromecast som i de faste pakker, og uden at kunden er afhængig af andre abonnementer. Danskerne er førende på digital adfærd og streaming, og andelen af tid, der bruges på at se tv-indhold på mobiler, bærbare computere, tablets og tv-skærme er stigende. YouTV lanceres i 3. kvartal i en betaversion for at give mulighed for at inddrage kunderne i udviklingen af det færdige produkt.

TDC Group, hovedkontor, Teglholmen, København

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NET bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

TDC NET leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Relatel.

Jon James udnævnt som ny administrerende direktør for Nuuday15.6.2021 08:01:42 CEST | Pressemeddelelse

Jon James er udnævnt som ny administrerende direktør for Nuuday fra 15. juni 2021. Han efterfølger Michael Moyell Juul, der har været administrerende direktør for Nuuday siden november 2019. Nuuday er Danmarks største digitale udbyder af bredbånds-, kommunikations- og underholdningstjenester, og består af ni førende brands, der leverer innovative digitale løsninger til både privat- og erhvervskunder. TDC har for nylig indledt den sidste fase af separationen. Processen vil være afsluttet den 31. december 2021, hvor Nuuday vil være et selvstændigt selskab. Jon James har mere end 20 års erfaring fra telco- og mediebranchen og er tidligere Executive Vice President og administrerende direktør for Tele2 Holland, og COO hos den svenske kabeloperatør Com Hem, hvor han førte virksomheden gennem en vellykket transformation. Før han kom til Com Hem, arbejdede Jon James for britiske Virgin Media, hvor han ledede virksomhedens bredbånds- og tv-forretning. ”Jeg ser meget frem til at blive en del af

TDC A/S afslutter opsplitningen af TDC Group per 1. januar 202210.6.2021 08:01:03 CEST | Pressemeddelelse

I juni 2019 opsplittede TDC A/S (TDC) sine forretninger ud i to juridisk og operationelt individuelle datterselskaber, TDC NET A/S (TDC NET) og Nuuday A/S (Nuuday), med det formål at etablere to markedsledende virksomheder inden for deres individuelle sektorer. TDC NET er Danmarks største mobilnetværks- og bredbåndsudbyder med fokus på at opbygge Danmarks fremtidige digitale infrastruktur. Nuuday er Danmarks største digitale udbyder af bredbånds-, kommunikations- og underholdningstjenester og består af ni førende brands, der leverer innovative digitale løsninger til både privat- og erhvervskunder. TDC indleder nu den afsluttende fase af separationsprocessen, der skal etablere TDC NET og Nuuday, som operationelt selvstændige selskaber. Processen vil være afsluttet den 31. december 2021, på hvilket tidspunkt medarbejdere i de fælles koncernfunktioner i TDC Group vil være overflyttet til enten TDC NET eller Nuuday, og den fremtidige sammensætning af TDC NET og Nuuday’s bestyrelser vil vær

Fortsat stabil udvikling i TDC Group6.5.2021 09:00:49 CEST | Pressemeddelelse

TDC Group fortsatte i første kvartal udviklingen fra de seneste kvartaler med en stabilisering af hovedprodukterne og fortsat betydelige omkostningsreduktioner på tværs af koncernen. Dette resulterede i et driftsresultat (EBITDA) på 1.634 mio. kr., hvilket er en anelse højere end forrige kvartal og lidt mindre end samme periode sidste år. Udviklingen er i overensstemmelse med de tidligere udmeldte forventninger til helåret om et driftsresultat (EBITDA) lidt lavere eller på niveau med 2020. Omsætningen blev i første kvartal på 3.982 mio. kr. og bruttoresultatet på 2.795 mio. kr., hvilket er på niveau med fjerde kvartal og en anelse lavere end i samme periode sidste år. Udviklingen er drevet af et fortsat fald i efterspørgslen på traditionelle produkter som fastnettelefoni, DSL-bredbånd og nogle typer tv-pakker. Dette opvejes til dels af det stigende marked for nye produkter som 5G, højhastigheds-bredbånd og digitale streamingtjenester. Markante omkostningsbesparelser Som følge af det fo

TDC Group: Resultat for 2020 som forventet5.2.2021 09:01:16 CET | Pressemeddelelse

TDC Group havde i 4. kvartal et driftsresultat (EBITDA) på 1.504 mio. kr. svarende til en mindre stigning i forhold til samme kvartal sidste år. For helåret blev EBITDA på 6.420 mio. kr., hvilket er en smule lavere end i 2019 og i overensstemmelse med de tidligere udmeldte forventninger. Resultatet skyldes en stabilisering af udviklingen i vores hovedprodukter samt betydelige omkostningsreduktioner på tværs af TDC Group. TDC Group havde i 4. kvartal en omsætning på 4.055 mio. kr., hvilket er lidt højere end i 3. kvartal 2020. Bruttoresultatet for 4. kvartal blev på 2.792 mio. kr. For helåret var omsætningen på 16.089 mio. kr., mens bruttoresultatet var på 11.463 mio. kr. Som følge af det fortsatte fokus på omkostningsreduktioner faldt driftsudgifterne i 4. kvartal samlet set med 8,7% sammenlignet med samme kvartal i 2019. For helåret faldt de samlede driftsudgifter i TDC Group med 9,5% i forhold til 2019. ”En stabilisering af udviklingen i vores hovedprodukter kombineret med en betydel

Mike Parton udnævnt til bestyrelsesformand for TDC6.11.2020 12:06:24 CET | Pressemeddelelse

Bert Nordberg har valgt at træde tilbage som bestyrelsesformand for TDC den 31. december 2020 for at vie sin tid og fokus på sit hverv som bestyrelsesformand for Vestas, som har accelereret sin strategi for yderligere at styrke selskabets globale position. Mike Parton, der har været næstformand for bestyrelsen i TDC siden 1. august 2018, er udpeget som bestyrelsesformand, når Bert Nordberg træder tilbage.