TDC Group fortsætter den stabile udvikling fra tidligere kvartaler

TDC Group, hovedkontor, Teglholmen, København

TDC Group fortsatte i andet kvartal stabiliseringen af den kommercielle og finansielle udvikling på tværs af koncernen med et driftsresultat (EBITDA) på 1.622 mio. kr. svarende til en stigning på 0,8% i forhold til samme kvartal sidste år. TDC Group fastholder de tidligere udmeldte forventninger til helåret om et driftsresultat (EBITDA) lidt lavere eller på niveau med 2020.

Omsætningen blev i andet kvartal på 3.965 mio. kr. svarende til en stigning på 1,3% i forhold til samme periode sidste årStigningen er drevet af mobil-telefoni samt salg af mobiltelefoner, som kun har begrænset effekt på bundlinjen. Bruttoresultatet blev i andet kvartal på 2.787 mio. kr., hvilket er 1,6% lavere end samme periode sidste år, men en betydelig forbedring fra -6,1% i første kvartal 2021 som følge af en stabilisering af kundeudviklingen indenfor både mobil og TVUdviklingen er fortsat drevet af et fald i efterspørgslen på traditionelle produkter som fastnettelefoni, DSL-bredbånd og nogle typer tv-pakker, der dog til dels opvejes af det voksende marked for nye produkter som 5G, højhastigheds-bredbånd og digitale streamingtjenester.

TDC Group havde i perioden fortsat fokus på omkostninger på tværs af koncernen, hvor driftsudgifterne samlet set faldt med 4,8% i forhold til samme kvartal sidste år.

TDC Group fastholdt i perioden det høje investeringsniveau på 1.133 mio. kr. Investeringerne er drevet af den fortsat massive udrulning af fiber, mens den nu afsluttede udrulning af det første landsdækkende 5G-netværk, det fortsatte arbejde med at strømline forretningen samt løbende minimering af investeringerne i traditionelle platforme alt i alt har medført en forventet reduktion af det samlede investeringsniveau på 13,7% i forhold til samme periode sidste år.

Vi fortsatte den stabile udvikling fra de foregående kvartaler med en forbedring af forretningen både kommercielt og finansielt og med en mindre stigning i både omsætning og indtjening. Samtidig fastholdt vi vores markedsledende positioner på tværs af alle kerneprodukter. Nuuday har vi formået at stabilisere udviklingen i driftsresultatet og ligger på niveau med de foregående kvartaler, primært drevet af vækst i vores nye produkter på mobil- og bredbåndssiden samt omkostningsbesparelserI TDC NET fortsatte vi vores ambitiøse fiberudrulning i et stadig mere effektivt set-up. Vi står alt i alt fortsat på et stærkt fundament i forhold til den sidste fase af separationsprocessen, der vil være afsluttet den 31. december 2021, og som endegyldigt etablerer TDC NET og Nuuday som operationelt selvstændige selskaber,” siger Henrik Clausen, administrerende direktør og koncernchef i TDC Group.

TDC NET’s fiberudrulning er tilbage på samme høje niveau som tidligere

Med de strategiske investeringer i højhastighedsbredbånd øgede TDC NET sine markedsandele indenfor både COAX og fiber og leverede i kvartalet fiber til 28.000 nye adresser. TDC NET’s fiberudrulning er dermed tilbage på samme høje niveau som tidligere efter et CV-19-påvirket første kvartalI forhold til samme periode sidste år reducerede TDC NET omkostningerne per fiberenhed betydeligt, blandt andet med et nyt leverandørset-up, der også medfører hjemtagning af ~100 fuldtidsstillinger. TDC NET lancerede en opdateret fiberportefølje designet til serviceudbydernes erhvervskunder, hvorved det voksende fibernetværk både vil være attraktivt for private og erhvervskunder. TDC NET fastholdt i perioden sin førende rolle indenfor 5G med stigende trafik på 5G-netværket og er fortsat den eneste leverandør i Danmark med national 5G dækningSamtidig tog TDC NET et vigtigt skridt mod at blive en CO2 neutral virksomhed ved at indgå en aftale med Better Energy om at aftage strømmen fra fire nye solcelleparker.

Nuuday er fortsat markedsleder på tværs af alle kerneprodukter og har stabiliseret kundeudviklingen

Nuuday fastholdt i andet kvartal sin position som markedsleder på tværs af alle kerneprodukter og fortsatte stabiliseringen af kundeudviklingen i forhold til de tidligere høje kundetab. Nuuday havde i perioden en stort set uændret markedsandel blandt andet som følge af en positiv udvikling i TV- og streamingtjenesten YouTV og mobilbrandet EesyTDC Erhverv vandt i juni udbuddet af den største offentlige telekontrakt for en ny fireårig periode og indgik desuden aftale med Århus Kommune og Region SjællandMed dette bidrager TDC Erhverv til den fortsatte digitalisering af den offentlige sektor i Danmark blandt andet ved at sikre, at store dele af den offentlige sektor fortsat har adgang til 5G efter 1. januar 2022. Jon James blev pr. 15. juni 2021 udnævnt til ny administrerende direktør for Nuuday med målet om at videreudvikle og styrke Nuuday’s position de kommende år, herunder den digitale kundeoplevelse.

TDC Group, hovedkontor, Teglholmen, København

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NET bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

TDC NET leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Relatel.

Nye bestyrelser udpeget for TDC NET og Nuuday som led i endelig opsplitning af TDC Group8.12.2021 09:04:19 CET | Pressemeddelelse

På en ekstraordinær generalforsamling afholdt i dag er de to fremtidige bestyrelser for TDC NET og Nuuday blevet godkendt. Det sker som led i den afsluttende fase i opsplitningen af TDC Group. Ejerne benyttede lejligheden til at takke Michael Parton for hans indsats som bestyrelsesformand for TDC A/S, og takkede også medarbejderne, ledelsen og bestyrelsen for deres betydelige bidrag siden opkøbet i 2018 med at separere de to selskaber og virkeliggøre visionen om fremtidens digitale Danmark. Ved udnævnelsen af de to nye bestyrelser har fokus været at skabe en stærk sammensætning af kompetencer og erfaring, der kan sætte den fremtidige retning for TDC NET og Nuuday som operationelt selvstændige, markedsledende selskaber indenfor hvert sit felt. De nye bestyrelser indtræder pr. dags dato, hvor koncernledelsen i TDC Group samtidig fratræder. Henrik Clausen fortsætter som bestyrelsesformand for TDC NET, mens Michael Parton bliver bestyrelsesformand for Nuuday. Henrik Clausen, formand for be

TDC Group leverer endnu et stabilt kvartal og gør klar til den endelige separation5.11.2021 09:01:01 CET | Pressemeddelelse

TDC Group fortsatte i tredje kvartal den positive udvikling fra de seneste kvartaler med en stabilisering af den kommercielle og finansielle udvikling, hvilket resulterede i et driftsresultat (EBITDA) på 1.658 mio. kr. svarende til en stigning på 0,9% i forhold til samme kvartal sidste år, og en stabil udvikling for årets første ni måneder sammenholdt med samme periode sidste år. De tidligere udmeldte forventninger til helåret fastholdes, og dermed er fundamentet fortsat stabilt for den endelige opsplitning af koncernen i to operationelt selvstændige selskaber fra den 1. januar 2022. TDC Groups omsætning blev i tredje kvartal på 4.004 mio. kr. svarende til en stigning på 0,3% i forhold til tredje kvartal sidste år. Bruttoresultatet blev i tredje kvartal på 2.778 mio. kr., hvilket er 2,9% lavere end samme periode sidste år men en fortsat betydelig forbedring i forhold til starten af året som følge af en stabilisering af kundeudviklingen indenfor både mobil og bredbånd. Udviklingen er fo