TDC efter ny test: Vi går forrest med udviklingen af 5G

Danmarks største teleselskab har testet de høje hastigheder på den endelige 5G-standard og på den fremtidige frekvens og lægger sig dermed forrest i udviklingsfeltet

Allerede i 2017 testede TDC Group mobilt internet med 5G-hastighed, og nu har TDC Group igen testet hurtige forbindelser, men denne gang er det på denne endelige standard, der kommer op at hænge i mobilmasterne de kommende år. Selskabet har også testet på den rigtige frekvens, som Energistyrelsen har stillet til rådighed.

- Vi er meget tilfredse med forløbet af testen. I TDC Group har vi stor lyst og pligt til at digitalisere Danmark, og her er 5G et vigtigt og naturligt skridt på vejen. Derfor glæder jeg mig over, at vi med denne test lægger os allerforrest i udviklingen af 5G i Danmark, siger koncernstrategidirektør Lasse Pilgaard.

- 5G har den spændende egenskab, at den udnytter en langt større del af frekvensbåndene og derfor tillader langt højere hastighed og kapacitet. Vores test er foretaget på det høje 3,5 GHz-frekvensbånd, men lavere frekvensbånd vil også spille en vigtig rolle, hvorfor de fleste lande allerede er begyndt at frigøre det lave 700 Mhz-frekvensbånd til fremtidig 5G-brug.

- Dette er kun første skridt på en længere rejse, hvor vi har en ambition om at være den ledende leverandør af 5G i Danmark. Dette er en af de højeste strategiske prioriteter i koncernen, hvorfor vi vil komme til at præsentere en lang række yderligere tests over de kommende år.

Har kapaciteten og kunderne
I testen blev der opnået en hastighed på 1,9 gigabit pr. sekund. Lasse Pilgaard understreger vigtigheden af, at lige netop TDC Group er så langt fremme allerede nu.

- TDC står for størstedelen af alle netværksinvesteringer i Danmark og bliver afgørende for udrulningen af 5G i Danmark. Vi har tre år i træk haft Danmarks bedste mobilnetværk, vi har kapaciteten og kunderne til at gøre 5G til virkelighed, og vi er allerede i gang med at øge og arbejde med store datamængder med udrulningen af vores NB-IoT-netværk direkte på mobilnettet, fortæller Lasse Pilgaard.

Han forventer, at TDC Group etablerer de første 5G-antenner i mobilnetværket i løbet af 2019.

FAKTA

• TDC Group tester som de første i Skandinavien 5G på den endelige teknologiske standard.
  • Testen er gennemført sammen med Huawei, som også i dag er leverandør til TDC Groups mobilnet.
  • Hastigheden er på 1,9 gigabit pr. sekund og cirka 65 gange så høj som gennemsnitshastigheden i TDC Groups 4G-net i dag.
  • De store fordele med 5G er i øvrigt en kraftig forøget kapacitet og lav latency (forsinkelse).
  • Testen er foretaget på et frekvensbånd på 3,5 GHz, og båndbredden for denne frekvens er 100 MHz. Det forventes sammen med et lavere 700 MHz-frekvensbånd at blive fremtidens 5G-frekvensbånd i hele Europa.

Kilde: TDC Group

90’er mobiler lever endnu30.7.2018 07:48pressemeddelelse

Med alle de muligheder, der er på en moderne smartphone, kan det virke mærkeligt. Men ikke desto mindre holder nogle danskere stadig fast i deres gamle mobiltelefon tilbage fra 90’erne. Således viser data fra TDC Groups mobilnet, at der i juni blev registreret 521 aktive mobiltelefoner fra før år 2000. Det er især mobiler fra finske Nokia, der stadig bliver benyttet. Otte af mobilerne i top-10 er produceret af Nokia. Top-10 over 90’er telefoner i TDC Groups mobilnet: 1. Nokia 6150 (1998) 2. Nokia 5110 (1998) 3. Nokia 6150-Ex (1998) 4. Nokia 3210 (1998) 5. Nokia 6081/NME-2A (1997) 6. Motorola International 2700 (1998) 7. Motorola MC2-41B12 (1998) 8. Nokia 6090 (1999) 9. Nokia 6110 (1997) 10. Nokia 7110 (1999) Hos YouSee er produktchef Niels Pedersen, der arbejder med indkøb af mobiler, ikke overrasket over, at det er Nokias mobiler, der dominerer. - Nokia var kongen, da mobiludviklingen for alvor tog fart sidst i 90’erne, og vi så nye funktioner på telefonerne som eksempelvis sms-ordbog

TDC Group ændrer sin organisation i Danmark28.6.2018 10:31pressemeddelelse