TDC efter ny test: Vi går forrest med udviklingen af 5G

Danmarks største teleselskab har testet de høje hastigheder på den endelige 5G-standard og på den fremtidige frekvens og lægger sig dermed forrest i udviklingsfeltet

Allerede i 2017 testede TDC Group mobilt internet med 5G-hastighed, og nu har TDC Group igen testet hurtige forbindelser, men denne gang er det på denne endelige standard, der kommer op at hænge i mobilmasterne de kommende år. Selskabet har også testet på den rigtige frekvens, som Energistyrelsen har stillet til rådighed.

- Vi er meget tilfredse med forløbet af testen. I TDC Group har vi stor lyst og pligt til at digitalisere Danmark, og her er 5G et vigtigt og naturligt skridt på vejen. Derfor glæder jeg mig over, at vi med denne test lægger os allerforrest i udviklingen af 5G i Danmark, siger koncernstrategidirektør Lasse Pilgaard.

- 5G har den spændende egenskab, at den udnytter en langt større del af frekvensbåndene og derfor tillader langt højere hastighed og kapacitet. Vores test er foretaget på det høje 3,5 GHz-frekvensbånd, men lavere frekvensbånd vil også spille en vigtig rolle, hvorfor de fleste lande allerede er begyndt at frigøre det lave 700 Mhz-frekvensbånd til fremtidig 5G-brug.

- Dette er kun første skridt på en længere rejse, hvor vi har en ambition om at være den ledende leverandør af 5G i Danmark. Dette er en af de højeste strategiske prioriteter i koncernen, hvorfor vi vil komme til at præsentere en lang række yderligere tests over de kommende år.

Har kapaciteten og kunderne
I testen blev der opnået en hastighed på 1,9 gigabit pr. sekund. Lasse Pilgaard understreger vigtigheden af, at lige netop TDC Group er så langt fremme allerede nu.

- TDC står for størstedelen af alle netværksinvesteringer i Danmark og bliver afgørende for udrulningen af 5G i Danmark. Vi har tre år i træk haft Danmarks bedste mobilnetværk, vi har kapaciteten og kunderne til at gøre 5G til virkelighed, og vi er allerede i gang med at øge og arbejde med store datamængder med udrulningen af vores NB-IoT-netværk direkte på mobilnettet, fortæller Lasse Pilgaard.

Han forventer, at TDC Group etablerer de første 5G-antenner i mobilnetværket i løbet af 2019.

FAKTA

• TDC Group tester som de første i Skandinavien 5G på den endelige teknologiske standard.
  • Testen er gennemført sammen med Huawei, som også i dag er leverandør til TDC Groups mobilnet.
  • Hastigheden er på 1,9 gigabit pr. sekund og cirka 65 gange så høj som gennemsnitshastigheden i TDC Groups 4G-net i dag.
  • De store fordele med 5G er i øvrigt en kraftig forøget kapacitet og lav latency (forsinkelse).
  • Testen er foretaget på et frekvensbånd på 3,5 GHz, og båndbredden for denne frekvens er 100 MHz. Det forventes sammen med et lavere 700 MHz-frekvensbånd at blive fremtidens 5G-frekvensbånd i hele Europa.

Kilde: TDC Group

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vi er i alt 7000 medarbejdere, som med stolthed servicerer vores mere end 6 millioner kundeforhold. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NetCo bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Firmafon.

TDC NetCo leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.