Godt Smil

Tandlægeskræk opstår ofte i barndommen – få tandlægens råd mod angsten

Fire ud af ti danskere lider af tandlægeskræk, og hos mange bunder angsten i en dårlig oplevelse i barndommen. Med fem råd fra tandlægen kan du hjælpe dig selv – og dit barn – mod et liv i frygtens tegn.
Fire ud af ti danskere lider af tandlægeskræk, og hos mange bunder angsten i en dårlig oplevelse i barndommen. Foto: PR.

For 200 år siden var det smeden eller den omrejsende gøgler på scenen, der trak folks smertende tænder ud, og så sent som i 1940’erne var det i Danmark ganske almindeligt at få et gebis i konfirmationsgave. Trods nutidens teknologi ser mange stadig tandlægebehandling som smertefuld, og cirka 40 procent af danskerne bliver ifølge Rod Moore, der er doktor i odontologi på Aarhus Universitet, nervøse, bange eller slet og ret skrækslagne, hvis der er udsigt til et besøg hos tandlægen. Mens 30 procent har det i mildere former, lider ti procent af den voksne befolkning af tandlægeskræk i så svær en grad, at de enten undgår eller udsætter behandling som følge heraf.

En doktorafhandling af Rod Moore dokumenterer, at de fleste tilfælde af fobisk angst for tandbehandling skyldes dårlige oplevelser ved tandlægen – navnlig i barneårene.

– Dem, der har den værste angstform, og som undgår tandlægen i årevis, har i cirka 80 procent af tilfældene haft en dårlig oplevelse i forbindelse med en tandlægebehandling, inden de fyldte 12 år. En anerkendende pædagogisk tilgang er vejen frem, og det er heldigvis mit indtryk, at tandlæger i dag er blevet mere opmærksomme på og bedre til at håndtere tandlægeskræk end tidligere, fortæller Rod Moore.

Øget fokus på tandlægeskræk

For at gøre tandlægebesøget så godt som muligt for nervøse eller bange patienter har tandlægekæden Godt Smil stor opmærksomhed på, hvordan man skaber trygge rammer.

– Angsten stammer ofte fra tidligere dårlige oplevelser hos tandlægen, og den bunder tit i en dårlig relation til en tandlæge frem for frygt for den konkrete behandling. En håndfuld gode råd kan dog hjælpe rigtig mange mennesker til en bedre oplevelse, siger Lea Borre, der er tandlæge hos Godt Smil i Aarhus.

Fem råd til at håndtere tandlægeskræk

1. Det vigtigste er, at du føler dig tryg ved din tandlæge. Det betyder, at personen skal tage dit udgangspunkt og din frygt for situationen alvorligt. Hvis du ikke oplever dette, bør du overveje, om du har den rigtige tandlæge.
  2. Det kan skabe tryghed, hvis du ved præcist, hvad der skal ske. Spørg eventuelt, om der er mulighed for et uforpligtende møde, hvor tandlægen gennemgår behandlingen trin for trin, og hvor du har mulighed for at spørge ind til alt, du måtte være i tvivl om.
  3. Det er vigtigt at slappe ordentligt af under behandlingen. Det kan i mange tilfælde hjælpe at forberede sig med afspændingsøvelser, og det kan også have en afstressende og beroligende effekt, hvis du har den rigtige musik i ørerne.
  4. Forsøg at være så udhvilet som muligt. Det hjælper dig til at slappe af, og ved at planlægge besøget hos tandlægen om formiddagen, hvor man typisk er mest udhvilet, undgår du samtidig at gå og vente mange timer umiddelbart inden, hvor nervøsiteten er på sit højeste.
  5. Spørg ind til, hvilke muligheder der er for bedøvelse, der kan gøre behandlingen så smertefri som muligt. I nogle tilfælde tilbydes sedering i kombination med lokalbedøvelse. Her kombineres smertestillende og beroligende medicin for at give en bedre helhedsoplevelse.

Fakta om tandlægeskræk

• Det anslås, at cirka 40 procent af voksne danskere lider af tandlægeskræk i sværere eller mildere grad.
  • Omkring ti procent af voksne danskere er ekstremt bange for tandlægebehandling og undgår eller udsætter derfor behandling.
  • De værste tilfælde af tandlægeskræk skyldes for det meste dårlige oplevelser hos tandlægen som barn.
  • Tandlægeskræk kan resultere i ødelagte tænder, der både kan påvirke tyggeevne, udseende, samvittighed og selvværd.
  • Med de rigtige behandlingsmetoder vil de fleste mennesker med tandlægeskræk være i stand til at gå til tandlæge regelmæssigt.

Anders Bjergegaard
CEO, Godt Smil
arb@godtsmil.dk

Billeder

Download
Lider du af tandlægeskræk, er det især vigtigt, at du føler dig tryg ved din tandlæge, og personen skal tage din frygt for situationen alvorligt. Foto: PR.
Download
For at skabe så trygge rammer om tandlægebesøget som muligt for nervøse eller bange patienter har tandlægekæden Godt Smil rettet ekstra opmærksomhed på tandlægeskræk. Foto: PR.

Information om Godt Smil

Godt Smil
Ormhøjgårdvej 10B
8700 Horsens

Godt Smil består af 26 tandlægeklinikker, der har som vision at tilbyde tandbehandling af høj kvalitet til priser, der matcher niveauet i Tyskland og Sverige. Klinikkerne behandler dagligt over 1.500 patienter.

Følg pressemeddelelser fra Godt Smil

Flere pressemeddelelser fra Godt Smil