Tandlæge i Kolding er ny formand for privatansatte tandlæger

Tandlæge Rune Hyldgaard er valgt til formandsposten for de privatansatte tandlæger i Tandlægeforeningen. Her vil han blandt andet arbejde for at få indført turnusordning på tandlægeuddannelsen.

37-årige tandlæge Rune Hyldgaard, som er ansat hos Tandlægen.dk i henholdsvis Odense og Middelfart, skal de næste to år varetage de privatansatte tandlægers interesser som ny formand for Privatansatte Tandlægers Udvalg (PATU) i Tandlægeforeningen.

Rune Hyldgaard vil blandt andet arbejde for, at den femårige tandlægeuddannelse forlænges med en turnusordning:

”Den praktiske del af uddannelsen på tandlægeuddannelsen er med årene blevet nedprioriteret, så de nyuddannede tandlæger har ikke lige så meget praktisk erfaring som tidligere. En offentligt finansieret turnusordning på linje med den, lægestuderende har, vil sikre mere praktisk erfaring, og derfor vil jeg kæmpe for turnusordningen som supplement til tandlægestudiet”, siger Rune Hyldgaard.

Han vil som ny formand også videreføre sin forgængers arbejde med at sikre ordentlige arbejdsvilkår. Her har han især blikket rettet mod et område, som særligt én gruppe ikke får nok ud af:

”Mandlige tandlæger udnytter ikke deres muligheder for barsel til fulde. De får det ikke forhandlet ind i deres kontrakter. Jeg vil arbejde for, at flere mænd er bekendt med deres muligheder for at holde barsel, og at de benytter sig af mulighederne. Og så vil jeg arbejde for, at alle privatansatte tandlæger generelt har de bedste løn-, pensions- og barselsvilkår”, fortæller Rune Hyldgaard.

Fra suppleant til formand

Rune Hyldgaard har siden 2019 aktivt taget del i det fagpolitiske arbejde i Tandlægeforeningen. De sidste to år har han været næstformand for Tandlægeforeningen i Region Syddanmark, og derudover er han sagkyndig i Styrelsen for Patientklager.

Inden Rune Hyldgaard slog sig ned i Kolding, voksede han op i Holstebro. Det var også her, han tog det første skridt i retning af en fremtid som tandlæge. Hans gymnasiekammerats far var tandlæge, og det gav inspirationen til tandlægestudiet. De to venner blev bofæller og startede på tandlægeuddannelsen i Aarhus, hvor de begge senere dimitterede fra. I dag bor Rune Hyldgaard sammen med en anden tandlæge, hans hustru Anne, som han har tre børn med på fire, syv og 11 år.

Når han ikke pendler mellem hjemmet i Jylland og arbejdet på Fyn, foregår fritiden både til lands og i luften, når han løbetræner, flyver en-motorers propelfly og går til pistolskydning. Og ikke nok med det, så udvider han snart familien med en hund.