Tandlæge i Hedensted er ny formand for offentligt ansatte tandlæger

Tandlæge Stine Brems Mørcholdt er valgt til formandsposten for de offentligt ansatte tandlæger i Tandlægeforeningen. Her vil hun arbejde for, at den kommunale tandpleje bliver den bedst mulige tandpleje for patienterne.

48-årige Stine Brems Mørcholdt, som er overtandlæge i Hedensted Kommune og ansat i Hedensted kommunale tandpleje, skal de næste to år varetage de offentligt ansatte tandlægers interesser som ny formand for Offentligt Ansatte Tandlægers Udvalg (OATU) i Tandlægeforeningen.

Som ny formand vil Stine Brems Mørcholdt kæmpe både tandlægernes og patienternes sag:

”Jeg vil slå et slag for, at alle tandlæger, privatansatte som offentligt ansatte, arbejder sammen om at skabe en stærk tandpleje af højeste kvalitet for patienterne. Det kræver, at vi tandlæger står sammen over for de politikere, der indretter tandplejen. Ved at sikre en god, kommunal tandpleje, sikrer vi også en attraktiv arbejdsplads for tandlægerne”, siger Stine Brems Mørcholdt.

Der venter også en anden stor opgave i forbindelse med ny overenskomstaftale for de tandlæger, der er ansat i staten, kommunerne og regionerne:

”En af de store ting, vi kommer til at arbejde meget med i 2023, er den nye overenskomst, som skal træde i kraft i 2024. Her skal vi sikre, at alle ansatte tandlæger på det offentlige område får overenskomster, som indeholder løn- og arbejdsvilkår, der som minimum er på niveau med resultaterne på det øvrige arbejdsmarked”, fortæller Stine Brems Mørcholdt.

Erfaren fagpolitiker

Den nye formandspost er langt fra Stine Brems Mørcholdts debut som fagpolitiker. Hun har beskæftiget sig med fagpolitik i syv år. Hun har været bestyrelsesmedlem i Midtjysk Tandlægeforening, som hun de sidste seks år har været formand for. Derudover har hun siddet i Tandlægeforeningens Sundhedsudvalg.

Stine Brems Mørcholdt havde egen tandklinik i Aarhus i 15 år, inden hun solgte den og skiftede til den kommunale tandpleje, som byder på arbejdsområder, hun har en forkærlighed for:

”Jeg var rigtig glad for at have egen klinik, men hvis jeg skulle prøve noget andet, så var det ved at være tiden. Det passede med, at der kom et opslag på stillingen som overtandlæge i Hedensted, som jeg søgte og fik. Jeg kan rigtig godt lide det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde, som vi laver i børne- og ungetandplejen, ligesom vi også arbejder med omsorgs-, special og socialtandpleje og støtter og behandler de borgere, der ikke kan tage vare på deres egen tandsundhed”, siger Stine Brems Mørcholdt.

Stine Brems Mørcholdt er født og opvokset i Søborg på Sjælland, hvor hun har afsluttet både grundskole og gymnasiet. I 2000 blev hun uddannet fra Tandlægeskolen ved Københavns Universitet, og hun arbejdede også den første tid som tandlæge i København. Halvandet år senere rykkede hun dog teltpælene op og flyttede til Jylland, hvor hun har boet lige siden. De sidste 21 år har hun boet i Odder sammen med sin mand, Jens, og deres to døtre på 16 og 17 år, og så er hun bonusmor til to voksne piger.