Tagboliger giver ejerforening nyt tag, flere medlemmer og økonomi til forbedringer

Vedhæftede billeder må benyttes ved omtale af Skou Gruppen. Kreditering: Skou Gruppen.

Det gamle tørloft på femte sal skal nu udnyttes til fire nye taglejligheder, som hver især bliver på 70 kvadratmeter plus altaner. Ejendommen får i samme omgang nyt tag, og hovedtrappen bliver forlænget.

At ejerforeningen sælger loftrummet til udvikling af fire moderne tagboliger, giver ifølge ejerforeningens formand, Christian Larsen, flere økonomiske fordele:

”Vi får fire ekstra medlemmer i foreningen, som kan bidrage til vores fællesudgifter og ejendommens drift. Samtidig er det en stor fordel, at vi selv bestemmer, hvordan vi vil anvende engangsbeløbet fra salget af tørreloftet til Skou Gruppen. Mange andre entreprenører ville insistere på, at beløbet skulle bruges til en specifik renovering,” fortæller han og fortsætter:

”Salget kan finansiere flere af vores ønskede renoveringsprojekter. Det kan eksempelvis være facader, der skal pudses op, døre der skal udskiftes, brandsikring samt renovering af kælderen og hovedtrapper.”

Når tagboligerne etableres, udskiftes taget, samtidig med at gulvene isoleres. Dermed reduceres det samlede varmeforbrug i ejendommen, hvilket vil komme alle beboerne til gode.

Nye tagboliger giver flere boligkvadratmeter

Skou Gruppen har netop skrevet kontrakt med ejerforeningen, og projekteringen er nu godt i gang. Når byggeriet af de nye tagboliger snart begynder, handler det især om at udnytte loftsarealet og skabe nye attraktive boligkvadratmeter.

”Tagkonstruktionen for de nye tage hæves for at gøre lejlighederne større. Det eksisterende tag er noget lavere ind mod gården end ud mod vejen. Ved at hæve taget får vi udnyttet flere kvadratmeter, og der bliver plads til at lave altaner ud mod gården,” fortæller Christian Larsen.

De fire nye tagboliger kommer hver især til at bestå af entre, to værelser, badeværelse samt et større køkken-alrum og stue, der hænger sammen. De to værelser bliver placeret, så det for eksempel er muligt at leje et værelse ud.

Arkitekt og partner hos Dall Lindhardtsen A/S, Camilla Ulrikkeholm Klinkby, forklarer, hvordan pladsen udnyttes bedst muligt:

”Vi ønsker at udnytte pladsen på loftet bedst muligt og skabe aktive kvadratmeter, som giver mulighed for at indrette sig fleksibelt. Samtidig har vi fokus på at anvende materialer i god kvalitet og skabe et godt dagslys i alle rum. Køkken-alrum og stue får lys fra vinduer mod både gården og gaden, samt fra flere ovenlysvinduer, så det bliver et større og lysere rum,” fortæller hun. Som arkitekt på projektet vil hun sætte et præg på de nye tagboliger, for at de bliver så attraktive som muligt:

”Det er vigtigt for os at bevare stilen fra den eksisterende ældre ejendom. Vi kan for eksempel ikke bare bygge nye tagkviste uden at tage udgangspunkt i den eksisterende arkitektur, og den rytme der er i den eksisterende facade, da det vil ændre hele bygningens udtryk. Vi bygger videre på den kulturhistoriske værdi, bygningen fra 1900-tallet allerede har. Samtidig bliver boligerne moderne og får en større brugsværdi,” fortæller hun og fortsætter:

”Indvendigt bygger vi det helt fra bunden. Det er et gammelt tørreloft, så gulvet på tørreloftet skal isoleres, og der udføres helt ny planløsning, ligesom alle installationer – el, varme, vand og afløb – skal etableres på ny. Ind mod gården placerer vi store altaner til de enkelte boliger, så beboerne kan nyde den gode udsigt fra toppen. Vi ved af erfaring, at det er vigtigt for beboere, der bor øverst oppe, at der er adgang til det fri.”

Skou Gruppen har øje for kvalitetsbyggeri

Et af Skou Gruppens specialer er at ombygge gamle Københavnske loftsrum til nye tagboliger. Derfor var ejerforeningen ikke i tvivl om valget af deres kommende entreprenør på projektet:

”Skou Gruppen bygger taglejligheder, der er flotte og attraktive og holder i mange år. De har mange gode historier om deres tagboliger og årsregnskaber online og i medierne. Det vidner om, at de er gode til kvalitetsbyggeri og er en stabil virksomhed, der kan håndtere projektet økonomisk,” fortæller Christian Larsen.

Camille Ulrikkeholm Klinkby peger også på Skou Gruppens fokus på kvalitet:

”Vi møder ofte entreprenører, som ønsker, det skal være billigt og gå så hurtigt som muligt. Skou Gruppen har ambitioner for det arkitektoniske niveau, som kan være med til at gøre lejlighederne mere attraktive og salgbare.”

Skou Gruppen har de seneste år renoveret loftrum på flere københavnske ejendomme og bygget 26 moderne, attraktive taglejligheder i forskellige størrelser centralt i København.

”Vi har efterhånden rigtig gode erfaringer med at bygge tagboliger og ved, hvad der skal til for at gøre dem attraktive, så de både har lys, højt til loftet, god kvalitet og altaner. Vi bygger tagboliger, som på en prik matcher, hvad der efterspørges,” siger Skou Gruppens direktør, Martin Skou Heidemann.

De nye tagboliger på hjørnet af Jagtvej 1 og Ågade 112 forventes klar til indflytning i starten af 2022.