Tag cyklen: Salling Group åbner gratis cykelbibliotek til medarbejdere

Det skal være lettere at vælge grønne transportformer. Derfor åbner Salling Group sit eget cykel-bibliotek, hvor medarbejderne ved hovedkvartererne i Årslev og Køge kan låne en elcykel til turen til og fra arbejde. Samtidig står Salling Group klar med cykelbiblioteker til andre virksomheder, der ønsker at gå samme vej.

På parkeringspladsen ved Salling Groups hovedkvarter i Aarslev er der plads til at hundrede elbiler kan lade op, mens medarbejderne passer deres arbejde. I cykelskurene har der længe været opsat ladere, så også medarbejdere med elcykler kan lade batterierne, og den årlige cykelkampagne inspirerer og motiverer til at tage cyklen - men i en travl hverdag er det en barriere, hvis man bor mere end nogle få kilometer fra kontoret.

Derfor gør Salling Group det nu endnu lettere at vælge cyklen til og sætter dermed yderligere skub i udviklingen af transportformer, der er lidt mindre belastende for klimaet.

”I Salling Group arbejder vi på mange fronter for at mindske vores klimaaftryk, og et led i vores strategi er grønnere transportformer. Samtidig ved vi fra interne undersøgelser, at mange af vores medarbejdere faktisk rigtig gerne vil cykle, men at afstand og manglende udstyr let bliver en barriere i en travl hverdag. Her er et cykelbibliotek oplagt,” siger Henrik Vinther Olesen, CSR-direktør i Salling Group.

I cykelbiblioteket kan medarbejdere låne en cykel – med eller uden el – og finde ud af, hvilken cykel, der fungerer bedst til egne og familiens behov.

Cykelbiblioteket vil i første omgang rumme 50 elcykler, som medarbejderne frit kan låne.

Forpligtet på mindre CO2-udledning

Initiativet søsættes samme dag, som Salling Groups CEO Per Bank er medunderskriver på et commitment paper i Klimaalliance Aarhus, hvor en række aarhusianske virksomheder bekræfter deres forpligtelse til at arbejde for netop grønnere transportformer, herunder medarbejdernes transport i hverdagen.

Cyklerne bliver leveret af Salling Groups eget cykelmærke, SCO, som også står klar med et godt tilbud på elcykler til andre virksomheder i Klimaalliancen, der vil stille et cykelbibliotek til rådighed for deres medarbejdere.

”I bund og grund handler det om at gøre det så let som muligt at træffe et lidt grønnere valg i hverdagen – det tror vi på, at et cykelbibliotek med kompetent rådgivning og vejledning vil være med til. Vi har, gennem SCO, erfaring og kompetence, og derfor rækker vi også ud til andre virksomheder, der ikke har samme fordele,” siger Henrik Vinther Olesen og fortsætter:

”Det er et lille skridt, men et af mange på vejen mod grønnere transport på tværs af Salling Group: Sidste år ændrede vi vores firmabilordning, der nu kun tilbyder el- og hybridbiler, og tidligere på året åbnede vi 100 nye ladeudtag til elbiler ved hovedkontoret i Aarslev og 50 i Køge. Og i skrivende stund er vi i gang med at installere solpaneler på taget af hovedkontoret til at generere strøm til samme.”

Samtidig opsætter Salling Group i samarbejde med Clever ladestandere ved en lang række Netto, føtex og Bilka landet over, ligesom Netto Tyskland har indgået aftale med Vattenfall, der opsætter tæt på 1.000 ladeudtag ved Nettos tyske butikker.

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.