Tæt på hver anden danske sodavand er sukkerfri

I takt med at tapperierne tilbyder flere og flere sukkerfrie alternativer, er danske forbrugeres tørst efter sodavand uden sukker steget markant

Indholdet var sukkerfrit i så godt som hver anden af de sodavand, forbrugerne åbnede i 2022. 49% sukkerfrie sodavand mod 51% sukkersødede sodavand lød andelene på ifølge tal fra Nielsen Scantrack.

Andelen af sodavand uden sukker lå igennem 2010’erne stabilt omkring 35%. Men tapperierne har de senere år arbejdet intensivt på at udvikle sukkerfrie alternativer med en smag, som forbrugerne er glade for. Samtidig har tapperierne brugt betydeligt flere penge på at markedsføre sodavand uden sukker end på sukkersødede sodavand.

”Kombineret med at forbrugerne har taget rigtigt godt imod de sukkerfrie produkter, betyder denne indsats, at vi er snublende nær, at 2023 bliver året, hvor vores medlemmer sælger flere sodavand uden sukker end sodavand med sukker”, siger direktør Nick Hækkerup fra Bryggeriforeningen, som er både bryggeriernes og tapperiernes brancheorganisation.

Han peger også på, at Fødevarepartnerskabet for sundhed og klima har været en drivende kraft bag udviklingen. Her har knap 150 virksomheder, brancheforeninger og sundhedsorganisationer i regi af Fødevarestyrelsen siden 2019 samarbejdet om blandt andet at fremme udviklingen af sundere og samtidigt velsmagende fødevarer.

”Fødevarepartnerskabet har både fokus på at nedbringe indholdet af sukker i læskedrikke og på at øge andelen af alternativer med andre sødemidler end sukker, og det har utvivlsomt bidraget væsentligt til den positive udvikling. Det viser, at partnerskabsmodellen er succesfuld og også kan anvendes til at løse andre samfundsmæssige udfordringer”, siger Nick Hækkerup, der er formand for partnerskabets drikkevaregruppe.