Tænksomme Tirsdage – Klimatosserne

Bliv klogere på hvad du selv kan gøre for klimaet, når det personlige klimaansvar er emnet for sæsonens første Tænksomme Tirsdag på Næstved Bibliotek. Arrangementet finder sted tirsdag den 22. september kl. 19.00-21.00.

Stillet overfor klimaudfordringen debatteres det ofte, hvem der har ansvaret. Er det først og fremmest politikerne? Er det virksomhederne? Eller er det forbrugerne?

Dette foredrag vil tage udgangspunkt i det personlige ansvar. Ikke for at sige, at de øvrige aktører ikke også skal tage ansvar, men for at understrege at vi personligt har et manøvrerum til at handle.

Bliv en grønnere forbruger
Aftenens foredragsholder, Mikael Bellers Madsen, er projektleder i den grønne tænketank Concito. Han har i mange år arbejdet med forbrug og forbrugeradfærd og sammenhængen mellem trivsel og bæredygtighed.

Mikael Bellers Madsen er forfatter til bogen ”Klimatosserne – Fortællinger om klima, forbrug og det personlige ansvar”, der udkom i 2019. Det er en debatbog, der beskriver, hvordan nogle danskere forsøger at gøre en personlig forskel i kampen mod klimaændringerne. Nogle fravælger bilen, andre kødet eller flyrejsen. Er det noget, vi andre kan lære af i den omstillingsproces, som klimaforskerne siger, at vi alle skal igennem? Hvad hæmmer de nødvendige adfærdsændringer, og hvad kan hjælpe os til at blive grønnere forbrugere?

Med udgangspunkt i klimasloganet ”ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget”, kan du denne aften blive klogere på, hvordan du som almindelig forbruger kan gøre dit til at hjælpe klimaet i den rigtige retning.

Tænksomme Tirsdage
Tænksomme Tirsdage er en række af debatmøder om aktuelle tendenser i samfundet. Der sættes fokus på etik, moral, magt, ansvar og det gode samfund, når en oplægsholder sætter gang i debatten.

Arrangementet finder sted tirsdag den 22. september kl. 19.00-21.00 på Næstved Biblioteks Lille Scene. Det er gratis at deltage. Billetter bestilles på www.naesbib.dk