Madkulturen

Tænketank: Der er behov for at styrke den danske madkultur

Del

Danskernes evne til at lave maden selv, og danskernes råvareforståelse, er kompetencer, vi skal værne om. Sådan lyder det fra Madkulturens tænketank, Madtanken, der nu gør status over årets arbejde.

Møde i Madtanken (Fra venstre: Tove Færch, Christian Hüttemeier, Adam Aamann)
Møde i Madtanken (Fra venstre: Tove Færch, Christian Hüttemeier, Adam Aamann)

Det hjemmelavede måltid er på retur. Det faktum var både konklusionen på Madkulturens seneste befolkningsundersøgelse samt overskriften for arbejdet i den tænketank, som Madkulturen nedsatte i starten af 2019.

Tænketankens medlemmer, som tæller væsentlige stemmer fra forskellige nøglepositioner af den danske mad- og fødevarebranche, fik til opgave at diskutere konsekvenserne af den dalende madlavning samt tænke i løsninger, der kan sikre en sund og folkeligt funderet madkultur.

“Den udvikling, vi kunne se i sidste års undersøgelse, vakte bekymring. Derfor er jeg glad for, at Madtankens arbejde har haft så stor genklang på tværs af fødevaredanmark såvel som i den brede offentlighed. Det positive engagement vidner om, at vi er mange, der deler ambitionen om en stærk madkultur og er villige til at tage et kollektivt ansvar”, siger Madkulturens direktør Judith Kyst.

Danskernes madkultur anno 2019

Igennem året har der således været bred enighed i Madtanken om, at der er behov for at styrke den danske madkultur – særligt gennem øget maddannelse blandt børn og unge.

Men hvor meget mad danskerne selv skal lave, og i hvilket omfang vi skal omfavne de nemme løsninger, som i stigende grad byder sig til, er der dog forskellige holdninger til.

Disse diskussioner præsenteres nu i en netop udgivet publikation, Madtanker #1, som er den første samlede fremstilling af Madtankens arbejde.

I publikationen identificerer Madtankens medlemmer de største udfordringer og dilemmaer for danskernes madlavning anno 2019 og fremhæver tre indsatsområder, hvor der kan sættes ind for at få danskerne til at lave mere mad selv.

Madtanken fortsætter i 2020

Madtanken fortsætter med at sætte danskernes madkultur til debat i 2020 med udgangspunkt i Madkulturens årlige undersøgelse af danskernes madkultur.

Madkulturens næste befolkningsundersøgelse af danskernes madkultur, Madkultur19, udkommer 2. december 2019 og har råvarer som tema.

Læs Madtanker #1 her: www.madkulturen.dk/madtanken

Billeder

Møde i Madtanken (Fra venstre: Tove Færch, Christian Hüttemeier, Adam Aamann)
Møde i Madtanken (Fra venstre: Tove Færch, Christian Hüttemeier, Adam Aamann)
Download
Møde i Madtanken (Fra venstre: Anika Madsen, Jonatan Leer, Thomas Roland, Tove Færch)
Møde i Madtanken (Fra venstre: Anika Madsen, Jonatan Leer, Thomas Roland, Tove Færch)
Download
Gruppebillede af Madtanken (Fra venstre: Anne-Sophie Lahme, Louise Køster, Anders Rene Jensen, Tove Færch, Anika Madsen, Iben Rasmussen, Judith Kyst, Thomas Roland, Jonatan Leer, Christian Hüttemeier, Jakob Grønlykke, Katrine Klinken, Adam Aamann, Anthony Aconis, Camilla Karstad)
Gruppebillede af Madtanken (Fra venstre: Anne-Sophie Lahme, Louise Køster, Anders Rene Jensen, Tove Færch, Anika Madsen, Iben Rasmussen, Judith Kyst, Thomas Roland, Jonatan Leer, Christian Hüttemeier, Jakob Grønlykke, Katrine Klinken, Adam Aamann, Anthony Aconis, Camilla Karstad)
Download

Information om Madkulturen

Madkulturen
Madkulturen
Maglegårdsvej 12
4000 Roskilde

http://www.madkulturen.dk

Selvejende videns- og forandringsinstitution under Miljø- og fødevareministeriet. Madkulturens vision er ’Bedre mad til alle’. Det løfte fortæller, hvorfor Madkulturen er sat i verden – nemlig at gøre bedre råvarer, madlavning og måltider tilgængelige for alle uanset alder, indkomst, social baggrund og geografisk placering. ​ 

Følg pressemeddelelser fra Madkulturen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Madkulturen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum