Syv gode råd: Sådan gør du din bil klar til foråret

Foråret er over os, og derfor er det en rigtig god idé at gøre din bil forårsklar efter vinteren.

Selvom vejret endnu ikke helt er til at pakke de store jakker væk og stille havemøblerne frem på terrassen, så er det alligevel ved at være tid til at gøre din bil forårsklar, så den er klar til at fragte dig og familien sikkert ind i de varme måneder.

Autoparts24 har derfor samlet syv gode tips til at gør din bil klar til foråret.

1. Bilvask

Vinteren i Danmark er hård ved biler, hvor især salt og grus sætter sig en del steder, som en tur i en vaskehal ikke kan rengøre.
Start med at spul bilen med en haveslange, og gå så bilen efter med en spand med sæbevand og en børste. Her er det især vigtigt at rengøre bilens skærmkasser og paneler, da der kan sidde salt fra vinteren, som kan udvikle rust.

2. Gør rent indvendigt

I løbet af vinteren bliver der slæbt meget snavs med ind i bilen, så tag måtterne ud og bank dem og fjern eventuelle mindre stykker smuds, papir og lignende fra bilens bund.
Sørg for at luft hele bilen igennem samtidig, så vinterens fugt kan komme ud.
Støvsug alle flader og brug en klud og rensemiddel til at rengøre flader, vinduer og spejle.

3. Undersøg vinduesviskere og lygter

Se efter om gummiet stadig er intakt på dine vinduesviskere, og gå din bils lygter efter for at se, om de allesammen virker.
Hvis nogle af delene skal skiftes, kan du ofte gøre det relativt nemt selv.

4. Smøring

Din bil har en masse bevægelige dele, der har godt at at blive smurt efter vinteren. Hvis der er låse på bilen, kan de med fordel blive smurt med låseolie, mens hængsler og brændstofklap har godt at blive smurt med olie.

5. Gå bilens dæk efter

Hvis du har kørt med vinterdæk, er det tid til at skifte til sommerdæk, når temperaturen kommer op omkring 7-9 grader. Undersøg dækmønsteret og kontaktfladen på alle dæk. Mønsterdybden skal minimum være 1.6 millimeter, mens tre millimeter er det anbefalede.

6. Undersøg lakken og mulige stenslag

Vinteren er hård ved bilen, og det kommer ofte til udtryk i bilens lak, der kan få ridser og ujævnheder. Luk ridserne med lak og fjern ujævnheder med en claybar, så ikke der udvikler sig rust i områderne.
Gå dine ruder igennem for stenslag, så du kan få udbedret eventuelle skader, inden de udvikler sig.

7. Motor

Åben kølerhjelmen og fjern snavs og skidt, der har sat sig i løbet af vinteren. Brug gerne anledningen til at skifte olie og oliefilter og sørg for at efterfyld sprinklervæske og kølervæske.

Information om Autoparts24 ApS

Tomsgårdsvej 19