Sydjylland mister borgere og arbejdskraft

Frem til 2045 får Sydjylland 9,4 procent færre borgere i den arbejdsdygtige alder fra 20-64 år. Og langt færre i områdets landkommuner. Det er trist for livet og dynamikken især i landkommunerne – og det giver mindre arbejdskraft til de allerede nødlidende virksomheder.

I de seneste mange år er der blevet flere danskere, men desværre gælder det ikke for landområderne. Og den dårlige nyhed for Sydjylland er, at det kommer til at fortsætte. Fra 2020 til 2045 vil antallet af personer i den arbejdsdygtige alder fra 20-64 år falde med 9,4 procent viser den seneste befolkningsfremskrivning fra Danmarks Statistik. Værst ser det ud i landkommunerne – kun Vejle får flere arbejdsduelige borgere fremover.

Formand for DI Sønderjylland Tommy Seeberg siger.

- Mangel på arbejdskraft er et akut problem, det gælder både faglært arbejdskraft og højtuddannede. Udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt bidrag til arbejdsstyrken. Udenlandske medarbejdere i Danmark er de seneste to år steget med 8 pct. i Sydjylland. Det er positivt, men hvis vi skal imødegå den negative befolkningsudvikling i Sønderjylland, så er der behov for endnu flere sydfra, siger formand Tommy Seeberg, der også har et konkret forslag til de sydjyske kommuner.

- Hvis vi skal lykkedes med at tiltrække mere udenlandsk arbejdskraft, og vi gerne vil have dem til at blive fastboende, så skal kommunerne tilbyde en startpakke, som tager hånd om hele familien, siger formand Tommy Seeberg.

Udviklingen ser især kritisk ud for en række sydjyske kommuner, som i perioden falder med over 13 procent i antallet af borgere mellem 20 og 64 år. Det gælder Haderslev, Sønderborg, Varde, Tønder og Aabenraa kommuner. Esbjerg og Fanø kommuner ligger omkring 11 procents nedgang. I landkommunerne vil tre ud af ti personer tilmed være mindst 65 år i 2045. Sydjylland får altså nogle af de hårdest ramte kommuner i landet.

Eneste kommuner i Sydjylland, som kan forvente en positiv befolkningsudvikling, er Vejle Kommune, hvor antallet af borgere fra 20-64 år ventes at stige med 2,5 procent.

Især den samlede nedgang i arbejdskraft i Esbjerg Kommune bekymrer formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen.

- Esbjerg Kommune står overfor fantastiske grønne erhvervsmæssige muligheder. De nye energiøer, power to x-anlæg og udskibning af havvindmøller vil give mange nye arbejdspladser. Den store udfordring er at finde kvalificerede medarbejdere. Derfor er det bekymrende, at Esbjerg Kommune samlet i de kommende år vil miste så mange medarbejdere i den arbejdsdygtige alder, siger formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen.

Han opfordrer kommunerne til at satse mere på uddannelse.

- Situationen kalder på en fokuseret indsats for at tiltrække og uddanne langt flere medarbejdere til fremtidens arbejdspladser, ellers risikerer vi at tabe regionens fantastiske erhvervsmæssige muligheder på gulvet, siger Jesper Toft Mathiasen.

For de større sydjyske byer er der dog trøst at hente i tallene. Inden for hver enkelt kommune vil borgerne fremover ofte samle sig om det lokale kraftcenter, den største by. Kraftigst i byer på mellem 20.000 til 50.000 indbyggere. Der sker en såkaldt urbanisering på lokalt niveau, altså vi klumper os sammen i byer rundt om i landet. Der er allerede nu en lille positiv udvikling i de store provinsbyer som Vejle, Fredericia, Kolding, Haderslev, Sønderborg og Esbjerg – også selv om det samlede antal af arbejdsduelige borgere i kommunen går ned.

På landsplan sker den største befolkningstilvækst til de store byer som København, Aalborg og Aarhus. Væksten i København og Frederiksberg kommer dog ikke længere fra tilflytning fra de andre kommuner – den kommer udelukkende fra mange fødsler, indvandring og stigende levealder. I Aarhus og Aalborg var der indtil 2020 stadig nettotilflytning.

Udvikling i antallet af personer i alderen 20-64 år

Udvikling i 20-64 årige fra 2020 til 2045

Område

Antal, 1.000 personer

Udvikling i pct.

Billund

Esbjerg

Fanø

Fredericia

Haderslev

Kolding

Sønderborg

Tønder

Varde

Vejen

Vejle

1,6

2,5

Aabenraa

Se hele analysen her.

Yderligere oplysninger fra formand for DI Sønderjylland Tommy Seeberg eller formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen via DI’s pressekoordinator Lars Bøgeskov på 2236 3138.

Chefsekretær Lissen Svellov
Mail: lsb@di.dk

DI: Vejen er blandt de mest erhvervsvenlige kommuner1.9.2021 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Konkurrencen er hård, men igen i år lykkes det for Vejen Kommune at placere sig blandt de absolut mest erhvervsvenlige kommuner i landet. Det viser DI’s helt nye analyse af erhvervsvenligheden i landets kommuner, hvor Vejen i år scorer en flot 4. plads. - Vejen Kommune fortsætter med at imponere virksomhederne, selvom placeringen sidste år som nummer to i år er skiftet ud med en fjerdeplads. Vi kan se, at de førende kommuner i år ligger tættere end nogensinde, så det er meget lidt, der adskiller kommunerne i toppen, siger formand for DI Sydvestjylland, adm. direktør Jesper Toft Mathiasen, Claus Sørensen A/S.

Varde dansk mester i dialog med virksomhederne1.9.2021 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Varde Kommune tager endnu en topplacering i DI’s årlige analyse af erhvervsvenligheden i landets kommuner med en samlet placering som den 7. bedste kommune, hvilket er en fremgang på 1 plads i forhold til sidste års undersøgelse. Varde Kommune scorer højt på en lang række af de 10 kategorier som undersøgelsen omfatter, men specielt i kunsten at have en god dialog med kommunens virksomheder opnår Varde en flot 1. plads på landsplan.

Opgave om kundeoplevelser og klager skaffer Melanie 25.000 kr.28.6.2021 13:42:56 CEST | Pressemeddelelse

Melanie mener, at kunder, der klager, giver mulighed for at forbedre virksomhedens service. Så hun lavede en fagprøve om problemstillingen, hvor hun på imponerende vis lod teoretiske overvejelser møde virkeligheden hos sit praktiksted. Det har nu skaffet hende DI og HK Privats Fagprøvepris på Kontoruddannelsen. Prisen på 25.000 kr. blev uddelt som en overraskelse for Melanie på LEGO House kl. 09.00 i dag.