Swish är det mest rekommenderade varumärket

Vilka varumärken skulle du rekommendera till andra? YouGov BrandIndex lanserar Sveriges mest rekommenderade varumärken 2019.

YouGov har i BrandIndex tittat närmare på vilka företag och varumärken som är bra på att skapa ambassadörer, det vill säga nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke till vänner och bekanta.

Swish är starka på mobilbetalningsmarknaden i Sverige och hamnar än en gång på första plats som det mest rekommenderade varumärket enligt YouGov BrandIndex. KIA har gått från en sjätteplats i 2018 till at ligga på andraplats tätt följt av Bose.

Det är totalt fyra nya varumärken på listan. Anamma som producerar veganska produkter hamnar på sjätteplatsen. Nordic Choice Hotels tar sig in på listan på tionde plats.

Både Västerbottenost och Netflix är båda nya bland de mest rekommenderade varumärkena. Västerbottenost har en historisk stark position när YouGov listar de starkaste varumärkena i Sverige och Netflix toppar i år YouGovs lista över varumärken bland unga.

Bixia har ökat mest i 2019

Elbolaget Bixia är varumärket med den största positiva förändringen och har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 14,8 enheter under 2019. Den positiva utvecklingen kan delvis härledas till lägre elpriser under 2019, då 2018 års torka medförde rekordhöga elpriser.

YouGov har tittat närmare på Bixia:s ambassadörer med hjälp av segmenteringsverktyget Profiles. Det är i hög grad kunder i Södra mellersta Sverige på 60+ år, som skulle rekommendera Bixia till andra. Utöver det är ambassadörerna särskilt intresserade  av privatekonomi och är bättre på att spara ihop till större inköp jämfört med befolkningen i allmänhet.

Skandia har ökat kundnöjdheten  under 2019 enligt YouGov BrandIndex och hamnar på andraplats på listan över varumärken som har förbättrats sin ställning mest under året. Skandia har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 12,5 enheter.

SEAT har haft ett bra år och SEAT:s försäljning går starkt framåt globalt och i Sverige, där SEAT har lyckats skapa fler ambassadörer. SEAT har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 11,7 enheter under 2019.

Om YouGov BrandIndex-rankingen

I Sverige mäts cirka 300 svenska varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland allmänheten i Sverige som ger sin uppfattning av olika varumärken.

I listan med varumärken som ökar mest rankas varumärkena med den största ökningen i Brand Advocacy-poäng under perioden 1 november 2018 – 31 oktober 2019 jämfört med samma period 2017-2018.

Image: Getty

Rankingen baseras på genomsnittlig data under perioden 1 november 2018 – 31 oktober 2019 och samtliga intervjuer som gjorts med kunder till respektive varumärke/företag. YouGov har endast inkluderat varumärken som baseras på minst 200 intervjuer under perioden. Brand Advocacy-poängen tas fram genom att respondenter tillfrågas: Vilka av följande företag/varumärken skulle du kunna REKOMMENDERA till andra? Och vilka skulle du rekommendera vänner, familj eller kollegor att UNDVIKA? Genom att beräkna andelen som skulle rekommendera varumärket, minus andelen som skulle undvika att göra det, ger det ett så kallat net-score som redovisas på en skala mellan -100 till +100.

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet.

Brandindex bevakar varumärken både inom Sverige och på internationell nivå. Detta ger möjlighet till att få en helhetsbild av ett varumärke i ett land, jämföra uppfattningen om varumärket mellan flera länder eller att hålla koll på varumärket ur ett globalt perspektiv.

www.yougov.se