Swecos nye direktør for infrastruktur kommer med erfaringer fra hele verden

Den rådgivende ingeniør- og arkitektrådgiver Sweco har udpeget Jes Hansen som ny direktør for virksomhedens infrastrukturdivision. Jes Hansen kommer med 17 års erfaring fra WSP, senest i en rolle som viceadministrerende direktør og COO for WSP/Orbicon. Han afløser Claus Andersen på posten, der efter 20 år i Sweco har valgt at søge nye udfordringer uden for branchen.
Jes Hansen tiltræder som direktør for infrastruktur i Sweco den 1. februar 2021.

Det er en erfaren globetrotter med tunneller, broer og jernbaneprojekter i hele verden på samvittigheden, som den 1. februar 2021 tiltræder som ny direktør for Swecos division for infrastruktur.

”Jeg har længe haft et godt øje til Sweco, der er en virkelig spændende virksomhed. Det tiltaler mig meget at blive en del af Europas førende rådgiver med det stærke nordiske islæt og den decentrale ledelsesstruktur, der forløser energien lokalt. Swecos fokus på vækst gennem bæredygtighed og den integrerede tilgang til rådgivning er virkelig noget, der motiverer mig,” fortæller Jes Hansen.

Sydney, Edinburgh og London

43-årige Jes Hansens karriere tog fart i WSP i 2003 i Sydney, der fungerede som hans base for infrastrukturprojekter i mange lande. Senere gik turen til Edinburgh, hvor han bl.a. fik ansvaret for at rådgive byens letbane i dele af den gamle skotske hovedstad, som er UNESCO-fredet. Derefter fulgte fem år i London, inden Jes vendte retur til Danmark i 2014 for at starte WSP. Her fik Jes ansvaret for opkøbet af Orbicon og vækstrejsen i Danmark fra 0-500 ansatte.

”Det har været en vild vækstrejse. Da jeg startede i WSP, var vi 6-7000 medarbejdere. I dag tæller virksomheden 52.000. Det har været spændende at være med til at opbygge forretninger, afdelinger og divisioner og være projektleder på store infrastrukturprojekter i hele verden. Nu glæder jeg mig til at blive en del af Swecos vækstrejse,” siger Jes Hansen.

CEO i Sweco Dariush Rezai glæder sig over, at det er lykkes at lande en aftale med en profil som Jes Hansen.

”Med Jes Hansen har vi fået en stærk profil om bord med international erfaring, stor ledelseskapacitet og et stærkt drive til at indfri det vækstpotentiale, der ligger i Infrastruktur og i Sweco som helhed. Jeg glæder mig utroligt meget til at byde Jes velkommen til Sweco i det nye år,” siger Dariush Rezai.

Det er tid til nyt

Den nye Sweco-direktør overtager det øverste ansvar for virksomhedens 210 mand store infrastrukturdivision fra Claus Andersen, som har valgt, at tiden er inde til at prøve noget nyt i sin karriere.

”Jeg har været en del af Sweco i 20 år, hvilket jeg er stolt og glad for. Jeg har nydt de mange muligheder og relationer, den rejse har givet mig, men er kommet frem til, at det nu er tid for mig at søge nye udfordringer uden for Sweco. Jeg er meget glad for, at der kommer en stærk og kompetent profil ind og overtager holdet i Infrastruktur og de mange spændende projekter, vi har gang i,” siger Claus Andersen.

”Jeg vil gerne takke Claus for dedikation og højt engagement gennem så mange år i Sweco, og jeg ønsker Claus alt muligt held og lykke i hans videre karriere,” slutter Dariush Rezai.

Indtil Jes Hansen tiltræder den 1. februar 2021 bliver infrastrukturdivisionen ledet af CFO Steen Steensen.

Jes Hansen er oprindeligt uddannet bygningskonstruktør og har sidenhen læst en Master i Project Management i Australien og en M.B.A. på Cambridge Universitetet i England. Han er født og opvokset ved Lemvig og bor i dag i Gentofte med sin engelske kone Laura og børnene Isabella på 5 og Jacob på 2 år.

Information om Sweco

Ørestads Boulevard 41

+45 72 20 72 07https://www.sweco.dk/

Sweco er Europas største virksomhed indenfor arkitektur- og ingeniørrådgivning med kontorer i 14 lande. Virksomhedens 17.500 medarbejdere planlægger og designer fremtidens bæredygtige byer og samfund og løser hvert år opgaver i 70 lande over hele kloden. Sweco er noteret på Nasdaq Stockholm og omsatte i 2019 for 20 milliarder svenske kroner.

I Danmark er Sweco én af de førende rådgivningsvirksomheder på vækstmarkeder inden for vand, energi, transport, planlægning og design. Virksomhedens decentrale organisation er opbygget, så det er muligt at arbejde på tværs af faglige og geografiske grænser og dermed sætte virksomhedens samlede viden i spil til gavn for kundernes projekter.

Den decentrale tilgang giver mange små agile teams med stor handle- og beslutningskraft, højt kundenærvær og engagement. Sweco tilbyder multidisciplinær, integreret rådgivning ud fra den overbevisning, at det skaber størst mulig værdi for kunden, og vi ønsker at være kendt som den mest imødekommende og engagerede partner med anerkendt ekspertise.