Svensken den mest stressade i Norden

Sverige har nordiskt rekord i stress. Fler än 2 av 5 upplever stress varje dag och andelen har ökat sedan 2017. Det är framför allt ungdomar, kvinnor och barnfamiljer som upplever vardagen som stressig.

YouGov har just publicerat den årliga Food & Health-rapporten, som beskriver nordiska konsumenters inställning till mat, klimat och hälsa under mer än 10 år. Rapporten visar att mer än 2 av 5 (43 %) upplever negativ stress minst en gång om dagen. Det ger Sverige en trist nordisk förstaplats i stress:​

Stress i Norden

Finnarna är det näst mest stressade folket i Norden. 37 % upplever stress dagligen. I Norge upplever 1 av 3 stress dagligen. I Danmark är det endast 1 av 5.

Andelen som upplever stress dagligen har ökat signifikant i Sverige sedan 2017.

Kvinnor, barnfamiljer och yngre är de mest stressade

I alla fyra länderna är det yngre konsumenter som är mest stressade. I Sverige upplever 53 % av 16–24-åringarna dagligen stress mot 40 % i den övriga befolkningen. Fler kvinnor än män upplever också dagligen stress i Sverige. 49 % mot 37 % av männen. Dessutom upplever de med barn som bor hemma oftare stress. 53 % upplever stress varje dag.

Hälsa

Topp 5 av ett 15-tal alternativa åtgärder.

Om konsumenterna skulle ändra en sak i sitt liv för att förbättra sin hälsa och sitt välbefinnande i vardagen, är den främsta förändringen att röra på sig mer, antingen i form av träning eller i form av vardagsmotion. Det gäller för konsumenter i alla de fyra nordiska länderna.

- NORDISKA KONSUMENTERS UPPFATTNING OM MAT OCH HÄLSA

Food & Health 2018
Food & Health 2018 YouGov har i mer än 10 år undersökt nordiska konsumenters inställning till mat, klimat och hälsa. Urvalet är nationellt representativt för befolkningen i åldern 16-64 år i respektive land. 500 intervjuer per land.
Food & Health 2018

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 5 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med 30 kontor i 20 länder och panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de tio största undersökningsföretagen i världen.