Svenskarnas medievanor har kartlagts

I YouGovs senaste rapport “The global media landscape – what does the future hold” undersöks det internationella medielandskapet och våra förväntningar på framtiden.

YouGovs rapport är baserad på fler än 19 000 intervjuer på 18 marknader världen över.

I takt med att coronarestriktioner har upphävts i stora delar av världen har vår mediekonsumtion förändrats, men är vi tillbaka till status quo? När vi ser på Sverige finns det en stor likhet mellan tidigare mediabeteende och framtida beteendemässiga avsikter.

För att se det här innehållet från d25d2506sfb94s.cloudfront.net måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Digitala medier dominerar fortfarande i Sverige. Nio av tio (89 %) svenskar har lagt lika mycket eller mer tid på webbsidor och appar de senaste tolv månaderna, och nästan lika stor andel (86 %) har avsikten att fortsätta eller öka denna konsumtion under de kommande tolv månaderna. 69 % av svenskarna har lagt lika mycket eller mer tid på sociala medier de senaste tolv månaderna, och kommer troligen att fortsätta med det de kommande tolv månaderna.

Konsumtionen av tidningar (online eller i pappersformat), radio och TV ligger också högt och stabilt. Den största ökningen av konsumtionen har skett inom streaming av film och serier, där fler än var fjärde (27 %) har ökat sina konsumtion. Tillväxten ser dock ut att stagnera, då endast 15 % förväntar sig att öka sin konsumtion nästa år

Var tredje (34 %) minskade sin konsumtion av liveevenemang (t.ex. teater, konserter, idrottsevenemang etc.) de senaste tolv månaderna och 38 % gick mer sällan på bio, något som nog ska ses i ljuset av coronakrisen. Den största förväntade ökningen av konsumtionen under de kommande tolv månaderna gäller också liveevenemang, som 22 % förväntas konsumera mer av. Det ser alltså inte ut som en tillbakagång till status quo. Detta kan hänga samman med inflationskrisen, där YouGovs cost living tracker visar att varannan svensk har skurit ned eller förväntas skära ned på sina utgifter.

Streaming

Enligt YouGovs undersökning betalar 55 % av svenskarna för ett eller flera streamingabonnemang. 44 % betalar för det nu och kommer troligtvis att fortsätta med det nästa år, medan 11 % av de som betalar för det nu förväntas avsluta det nästa år. 9 % av svenskarna betalar inte för ett abonnemang, men överväger att teckna ett nästa år.

Det är särskilt svenskar under 25 år (25 %) som överväger att avsluta sina abonnemang nästa år.

Ladda ned whitepaper här

Om YouGov

YouGov är ett internationellt marknadsundersökningsföretag.

Vår vision är att kontinuerligt leverera ett flöde av rätt data om konsumenternas åsikter åt organisationer och företag runt om i världen.

Våra 22 miljoner registrerade medlemmar utgör en starkt engagerad panel, som varje dag levererar mängder av data om konsumenternas åsikter, inställning och beteende. Vi kombinerar detta kontinuerliga dataflöde med vår researchexpertis för att nå insikter som kan ligga till grund för intelligenta och faktabaserade beslut.

Med kontor i Storbritannien, Nordamerika, Europa, Norden, Mellanöstern, Indien och Sydostasien har YouGov ett av världens största researchnätverk.

Mer information finns på yougov.com.

Swish behåller sin position som Sveriges starkaste varumärke sett till övergripande image, medan Spotify är det varumärke som förbättrar sin position mest under 202315.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

I 2023 års ranking har topp 3 platserna ändrats något jämfört med 2022. Swish behåller sin 1:a plats med 44,9 medan ICA tappar från 2:a plats förra året till 7:e plats. IKEA klättrar upp från 3:e till 2:a plats med en poäng på 40,4. SVT Play är nykomling på topp 10-listan och tar direkt 3:e platsen med sin poäng på 38,4. Wasabröd och Volvo byter plats i år, vilket innebär att Volvo går upp från en 5:e till en 4:e plats. Medan Samsung och Systembolaget lyckas hålla sig kvar på topp 10-listan så har; Marabou, Yes och Apoteket hamnat utanför topp 10 i år och i stället ersatts av nykomlingarna Google och Spotify. Top Improver ranking Spotify har förbättrat sin totala image med nästan 5 poäng och blir därmed årets Top Improver i Sverige. Både Pepsi och Google har förbättrat sin image starkt och båda landar i topp 3. Lidl ligger på 4:e plats, följt av Amazon på 5:e plats i rankingen. Tack vare de stora förbättringarna har Spotify och Google detta år hamnat på listan över de 10 bästa varumärk