Svenskarnas inställning till Black Friday 2020

Fler än 2 av 5 svenska konsumenter utnyttjade ett Black Friday-erbjudande i år. De flesta har handlat online.

En ny YouGov-undersökning visar att 44 % har handlat under Black Friday. Detta är i linje med förra året.

Black Friday shopping

Det är särskilt personer under 40 år som utnyttjade ett Black Friday-erbjudande (62%). Bland befolkningen som är över 60 år har endast en av fyra (25 %) använt sig av ett erbjudande.

De flesta har handlat online i samband med Black Friday (36%).

YouGov har också undersökt svenskarnas inställning till Black Friday och det visar sig att denna shoppingdag splittrar svenskarna.

Black Friday attitudes

28% anser att Black Friday är en bra chans att spara pengar, Det är i stor utsträckning 18–39-åringarna som delar denna uppfattning (46 %), att jämföra med 27 % av befolkningen i övrigt. Lika stor andel menar att Black Friday är en bra dag för att köpa julklappar på (27%).

30% konsumerar dock inte i anslutning till Black Friday. Motståndet mot Black Friday är störst bland dem som är äldre än 60 år (50 %).

2 av 5 (40 %) anser att Black Friday bidrar till generell överkonsumtion. Det är framförallt människor under 40 år som delar denna uppfattning. Hälften av svenskar i åldern 18–39 år anser att Black Friday bidrar till generell överkonsumtion (51 %), jämfört med 36 % bland dem som är äldre än 40 år.

Undersökningen om Black Friday i 2019 är genomförd under perioden 27 - 30 november 2020 har sammanlagt 1007 intervjuer via YouGov Sveriges internetpanel genomförts med män och kvinnor i åldern 18 år och äldre. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 9,6 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 44 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.