Svenskar skulle vara mest stolta över att arbeta för Volvo

Vilka varumärken skulle svenskarna vara mest stolta över att arbeta för? YouGov BrandIndex lanserar topplistan för 2019 över de varumärken som har det bästa ryktet som arbetsgivare.

I YouGov BrandIndex mäts cirka 300 varumärken i Sverige. Varje dag genomförs 160 intervjuer där svenska allmänheten ger sin uppfattning om olika aspekter av varumärkena. En av parametrarna, omdöme, indikerar i vilken grad svenskar skulle vara stolta eller skämmas över att arbeta för ett varumärke.

Topp 10 över rykte

Volvo är fortfarande det varumärke som svenskarna skulle vara mest stolta över att jobba för och toppar BrandIndex-listan. Med en omdöme-poäng på 38,0 är Volvo överlägset i topp följt av IKEA med ett värde på 31,0 och Michelin med ett värde på 30,9.

I årets lista får Volvo sällskap av flera bilvarumärken så som Mercedes-Benz och BMW. Därutöver är globala techföretag väl representerad på listan så som Samsung, Spotify och Apple.

Västerbottenost är ett nytt varumärke på topp-10-listan.

YouGov Profiles

YouGov har sett närmare på målgruppen som skulle vara stolta över att jobba på Västerbottenost med hjälp av segmenteringsverktyget Profiles.

Det är i övervägande grad svenskar över 60 år i norra Sverige, som skulle vara stolta över att arbeta för Västerbottenost. Målgruppen betalar gärna mer för bra kvalitet och håller ett öga på var produkter är framställda eller odlade.  Ska man lyckas fånga deras intresse kan det ske på Facebook eller tryckta dagstidningar eller direktreklam.

McDonald’s och Nordea har ökat mest

Ökat mest

Listan med de största förbättringarna består av varumärken från olika branscher som ofta är utskällda, snabbmat, banker och av varumärken som förändrat konkurrenssituationen så som Uber och Ryanair.

Gemensamt för ett flertal varumärken på listan är också att de 2019 fortfarande slutar med ett negativt omdömes-poäng,  det är alltså fler svenskar som skulle skämmas över att jobba för dem än vara stolta, men de har alla förbättrat sitt rykte över det senaste året.

Om YouGov Brandindex

Segmenteringsverktyget YouGov Profiles gör det möjligt att kartlägga och analysera delar av befolkningen.

Läs mer om YouGov BrandIndex här

Läs mer om YouGov Profiles här

Se fler topplistor här

Image: Getty

Download

YouGov Brandindex är ledande inom varumärkesundersökningar. I Sverige mäts 325 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland svenska allmänheten som ger sin uppfattning av olika varumärken. Omdöme-poängen tas fram genom att respondenterna får besvara frågor om vilka varumärken de skulle vara stolta över att arbeta för och vilka de skulle skämmas över att arbeta för. Poängen är nettovärdet dvs. andelen som skulle vara stolta minus andelen som skulle skämmas över att arbeta för ett varumärke under perioden 1 april 2018 till 31 mars 2019. I listan med varumärken som ökar mest rankas varumärken som har förbättrat sitt rykte som arbetsgivare mest under perioden 1 april 2018 till 31 mars 2019 jämfört med samma period år 2017-2018.
Download

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.

www.yougov.se