Svenskar och julklappar

Svenskar föredrar att bli överraskade med julklappar framför att få något från en önskelista. YouGov har undersökt vilka julklappar som svenskarna uppskattar mest.

De allra flesta svenskar firar jul i år (86 %) och kommer köpa julklappar till familj och vänner. Det vanligaste är att ge bort 5-10 julklappar (45 %).

Svenskar och julklappar

YouGov har frågat svenskarna om de föredrar att bli överraskade med julklappar eller att få julklappar från en önskelista. Hälften av svenskarna (45 %) föredrar att bli överraskade med julklappar framför att få något från en önskelista (26 %). Fler kvinnor föredrar att välja själva vad de ska få, 29 % av kvinnor föredrar att få julklappar som de har önskat sig (enligt önskelista), mot 23 % av män.

YouGov har också frågat svenskarna om de föredrar att få pengar. Hälften av befolkningen (46 %) föredrar att få julklappar istället för pengar på julen. 1 av 5 (21 %) föredrar dock pengar och bland ungdomar mellan 18–29 år föredrar 28 % att få pengar i julklapp istället för julklappar.

Julen och välgörenhet

Omtanken om de svagaste är också viktig för svenska folket. 1 av 4 (28 %) skänker pengar till välgörenhet under julen och 4% ägnar tid åt välgörenhet (t.ex. genom volontärarbete).

Välgörenhet

Kvinnor ger mer till välgörenhet än männen. 33% av kvinnorna ger pengar till välgörenhet under julen mot 23% bland männen. Den äldre delen av befolkningen är också mer givmilda under julen. 1 av 3 (36%) av de över 60 år skänker pengar under julen, mot 20 % av de i åldern 18–29 år och 26 % i åldersgruppen 30–59.

Se hela undersökningen här

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 9-11 december 2019 har sammanlagt 1019 intervjuer via YouGov Sveriges internetpanel genomförts med män och kvinnor över 18 år. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 8 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 44 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.