Svendborgensisk cykelinitiativ fejret med national trafikpris

BILLEDREPORTAGE: Fest, flag og fede cykelevner fyldte skolegården på Vestre Skole, da transportminister Trine Bramsen (S) var med til at overrække GF Fondens trafikpris til en lokal non profit-virksomhed.
FESTLIG DAG: 4.a fra Vestre Skole havde glædet sig meget til ministerbesøg og festlig fejring. Men mest af alt så de frem til at hoppe på cyklerne og øve sig på slalomkørsel og paratviden. (Foto: Jonas Brammer)

- Vi har brug for, at der bliver endnu flere projekter som det her, og vi har brug for, at der er endnu flere, der oplever, hvor sjovt det er at cykle.

Sådan lød ordene fra transportminister Trine Bramsen (S), da hun fredag var på besøg på Vestre Skole for at lykønske Janne og Johan Heichelmann fra Trafik i Børnehøjde med modtagelsen af GF Trafikpris.

Sammen med 4.a fra Vestre Skole hoppede ministeren på jernhesten og afprøvede både cykelevner og sin viden om den danske transporthistorie, der er en del af oplevelsesruterne, som Trafik i Børnehøjde modtager prisen for.

- Jeg synes, det har været utroligt sjovt og ikke mindst en god måde at lære på. Og på den her måde er der noget for alle. For det er jo ikke alle, der synes, det er sjovt at sidde inde i et klasselokale hele dagen, sagde ministeren efter sin lille cykeltur med børnene.

Mere tryghed i trafikken
I modsætning til Trine Bramsen er det ikke første gang, at 4.a prøver kræfter med faglig undervisning på to hjul. Det har derimod været en fast del af skoleskemaet i de sidste par år.

- Det har været dejligt at komme væk fra skærmene og bøgerne og i stedet komme ud at cykle og bevæge sig, samtidig med at vi har fået en masse undervisning, sagde Asta Dolmer Busck Holgersen fra 4.a, der var så modig at stille sig op på talerstolen til dagens arrangement.

Asta og resten af 4.a har været en stor del af Trafik i Børnehøjdes arbejde med oplevelsesruterne, der er en slags ”byvandring” på cykel, hvor der indgår faglige stop undervejs på ruten. De har nemlig været med til at teste ruten.

- Efter det her forløb er jeg blevet meget bedre til at cykle og cykler meget mere, for jeg har lært, hvordan man skal cykle i trafikken, og jeg er blevet meget mere tryg ved det, sagde Asta fra talerstolen.

At Trafik i Børnehøjdes oplevelsesruter bidrager til mere tryghed i trafikken er da også en af de helt store årsager til, at de modtager prisen. Det fortæller trafiksikkerhedsekspert og medlem af GF's trafikpriskomite Jesper Sølund:

- Vi ved, at der er mange undskyldninger og barrierer for, at forældre ikke lader børnene cykle i skole, og at det i høj grad handler om utryghed og magelighed. Men børn og unge skal have erfaring og rutine for at kunne færdes sikkert og trygt på cykel. Det her projekt har gjort, at flere elever har opdaget, at de faktisk sagtens kan cykle i trafikken, og de har dermed fået brudt en afgørende barriere.

OP PÅ HESTEN: Transportminister Trine Bramsen (S) havde taget sin knaldrøde cykelhjelm med på dagens tur til Vestre Skole. Sammen med 4.a hoppede hun på jernhesten og afprøvede en lille del af Trafik i Børnehøjdes oplevelsesrute med fokus på dansk transporthistorie. (Foto: Jonas Brammer)
STOLT PRISMODTAGER: Johan Heichelmann har haft et tæt samarbejde med 4.a på Vestre Skole i flere år. Derfor betød det meget for ham, at prisen netop blev overrakt foran dem. Til højre er det forretningsfører Claus Hanfgarn fra GF Fyn. (Foto: Jonas Brammer)
DAGENS YNGSTE TALER: Asta fra 4.a stillede sig med stor selvfølgelighed op på talerstolen og fortalte flot om alle de gode oplevelser, hun og resten af klassen har haft med Trafik i Børnehøjde. - Jeg håber, at I fremover vil komme her på skolen og lære os mere om trafikken. For det har været virkelig sjovt med jeres sjove aktiviteter, sagde hun blandt andet til dagens prismodtagere. (Foto: Jonas Brammer)
TUNGEN LIGE I MUNDEN: Børnene skulle holde tungen lige i munden og godt fast i cykelstyret, da de skulle køre slalom mellem keglerne i skolegården. (Foto: Jonas Brammer)