Supermarkedkæden Lidl hjælper Blå Kors med sikker genåbning af genbrugsbutikker

Når Blå Kors begynder at genåbne nogle af sine genbrugsbutikker sker det blandt andet med hjælp fra supermarkedkæden Lidl.

Blå Kors planlægger en kontrolleret genåbning af nogle af sine genbrugsbutikker. Flere sikkerhedsforanstaltninger indføres, bl.a. at der kun kan betales med kort og MobilePay. Foto: Jens Peter Engedal.

Fra mandag den 27. april påbegynder Blå Kors en kontrolleret genåbning af enkelte genbrugsbutikker. I den forbindelse har man rådført sig med supermarkedkæden Lidl.

Dagligvarebutikkerne har som nogle af de eneste butikker holdt åben under hele corona-krisen. De har derfor også allerede høstet mange gode erfaringer med en sikker håndtering af kunder og ansatte i butikkerne.

"Det er altafgørende for os, at vi gør alt på den sikrest mulige måde i forhold til vores frivillige og vores kunder. Derfor har vi rådført os med Lidl, som vi i forvejen har et godt samarbejde med på flere andre områder," forklarer kommunikationschef i Blå Kors Danmark Thomas Røddik.

Blå Kors og Lidl Danmark samarbejder blandt andet om uddeling af overskudsvarer i forbindelse med højtiderne, ligesom Lidl de sidste år både har sponsoreret gavekort til Blå Kors' julehjælp og mad til Blå Kors' sommerlejre for udsatte børn og unge.

Samarbejde om sikker åbning

Hos Lidl er man glad for muligheden for at hjælpe.

"Som landsdækkende dagligvarekæde har vi i Lidl et stort samfundsansvar, og særligt i disse corona-tider. Når en god og værdsat samarbejdspartner, som Blå Kors, rækker hånden ud, står vi selvfølgelig klar til at dele ud af vores viden og erfaringer, så både personale og kunder kan føle sig trygge i butikkerne," siger kommunikationschef i Lidl Danmark Morten Vestberg og tilføjer:

"Udover Sundhedsstyrelsens anbefalinger omkring forebyggelse af smitte, så har vores plexiglas-løsning ved kasserne, afstandsmærker på gulvet og brug af håndsprit gjort en forskel i vores butikker, det tænker jeg også det vil hos Blå Kors. Jeg ønsker Blå Kors en god og sikker genåbning for både kunder og personale."

Sikker åbning

Blå Kors kommer blandt andet til at gøre brug af samme plexi-glas ved kassen som Lidl, og har også modtaget praktiske råd til, hvordan man bedst muligt afmærker butikkerne og sikrer at både kunder og medarbejdere holder afstand og holder god håndhygiejne med fx. håndsprit eller handsker.

"Vi er meget fokuserede på at følge myndighedernes krav og anbefalinger og vil ikke løbe nogen risiko i forhold til at øge smittespredningen i vores butikker, men omvendt mener vi også, at vi nu er klar til at åbne på en tryg, sikker og kontrolleret måde," siger Thomas Røddik.

Blå Kors' genbrugsbutikker har været lukket siden 12. marts, og Blå Kors har i perioden mistet omkring en million kroner om ugen.

"Vi glæder os meget til at åbne vores butikker sammen med de frivillige. Det sker efter en periode, hvor vi har haft et voldsomt økonomisk tab," siger Thomas Røddik.

Fakta om Blå Kors' genbrugsbutikker

Blå Kors driver i dag 53 genbrugsbutikker og webshoppen lidtsmartere.dk. I butikkerne kan man købe tøj, ting og nogle steder også møbler.

Butikkerne drives af 2.300 frivillige.

Overskuddet fra butikkerne går til at hjælpe udsatte børn, unge og voksne i Danmark.

Læs mere på www.blaakorsgenbrug.dk.

Snaremosevej 23F
7000 Fredericia