Sunset Boulevard vil plante mikroskove i byerne

Som den første virksomhed herhjemme har Sunset Boulevard indgået et samarbejde med netværksorganisationen Omstilling Nu om plantning af mikroskove i danske byer. Den første lokation er i bogen, men kæden er stadig på jagt efter flere.

Mikroskov i Kolding. Foto: Omstilling Nu

Landets største danskejede fastfoodkæde, Sunset Boulevard, der siden oktober 2020 har investeret i plantning af i alt 324.480 træer i de danske folkeskove, retter nu også blikket mod de danske byer.

Kæden har netop indgået en aftale med Omstilling Nu om plantning af en række mikroskove i danske byer over en årrække. Kæden forventer inden årets udgang at have plantet de første 5 nye mikroskove i Danmark.

Mikroskove er et relativt nyt fænomen i Danmark, og mens konceptet er mere udbredt i eksempelvis Sydeuropa og Holland, findes der ifølge Omstilling Nu indtil videre kun ganske få af slagsen herhjemme. Begrebet dækker over små skove, som kan plantes efter den japanske metode Miyawaki på områder helt ned til 16 m2, og som passer og udvikler sig selv efter de første 1-2 leveår.

Et udendørs læringsrum

Sammen med Omstilling Nu har Sunset Boulevard sat som kriterie for lokationerne, at skovene skal være tilgængelige for offentligheden og ligge i nærheden af institutioner som fx skoler, så børn og unge har mulighed for at være med til at plante skovene og følge dem over tid.

Da Sunset Boulevard i oktober 2020 fjernede legetøjet fra børnemenuerne for at plante træer i danske folkeskove, begrundede kæden det med, at de gerne ville give et mere ansvarligt og langsigtet bidrag til lokalsamfundene og børnefamilierne i stedet for at udlevere flere hundrede tusinde stykker plastiklegetøj med begrænset levetid om året. Og det er, ifølge Sunset Boulevards administrerende direktør, samme tanke, der ligger bag det nye initiativ.

“Som dansk familierestaurant vil vi vil gerne være med til at give de yngre generationer i byerne gode naturoplevelser. Med mikroskovene kan de få egne erfaringer med etablering af skov og et spændende udendørs læringsrum og udflugtsmål, hvor de kan følge den naturlige udvikling af skoven. Jeg er helt overbevist om, at det giver børn og unge noget særligt at beskæftige sig med naturen på den måde,” siger Jens Broch.

Lokationen til den første Mikroskov er allerede i bogen og bliver på en 100 m2 grund i Mølholm i Vejle tæt på den lokale folkeskole, hvor omkring 90 børn skal være med til at plante skoven. Kæden er fortsat på jagt efter flere lokationer, både til 2023 og til de kommende år.

Interessen er stigende

Selvom den seneste undersøgelse om børn og naturen foretaget af Epinion for Danmarks Naturfredningsforening i august 2022 viser, at børn i alderen 5-12 år gerne vil være mere i naturen [https://www.dn.dk/media/97249/epinion-b%C3%B8rneunders%C3%B8gelse-2022.pdf], er der gennem de seneste generationer sket et markant fald i den tid, børn bruger udenfor. En undersøgelse [https://www.dn.dk/born/viden-om-born-og-naturen/] fra 2018 foretaget af Kantar Gallup for Danmarks Naturfredningsforening viser, at omkring 29% af børn og unge i dag er ude i naturen på daglig basis i sommerhalvåret, mens det for deres bedsteforældres generation var 55% og altså næsten dobbelt så mange.

Det er en udfordring, hvis man spørger den ansvarlige for mikroskovprojektet 2030Skov og bestyrelsesmedlem hos Omstilling NU, Benjamin Bosman Eg.

Vi ved, at en større forståelse for naturen øger incitamentet for at passe på den, og det har vi brug for – nu og i fremtiden. Noget af det særlige ved mikroskove er, at de kan plantes på ganske få m2 i byerne, og at børn og unge i nærområdet kan være med til plantningen og have nem adgang til at følge skovens naturlige udvikling over tid. På den måde får de flere positive oplevelser med og en større indsigt i naturen tidligt i livet,” siger han.

Selvom mikroskove er et nyt fænomen herhjemme, har 2030Skov som mål, at der skal være plantet 2.030 mikroskove i Danmark inden udgangen af 2030. Et mål, Benjamin Bosman Eg blankt erkender, er ambitiøst.

”Der er langt til målet, men det er ikke umuligt. Vi oplever lige nu en meget markant stigning i interessen for plantning af mikroskove fra især offentlige institutioner og privatpersoner. Men vi skal have de private virksomheder med. Derfor er det glædeligt, at vi nu har fået den første virksomhed med ombord i Danmark,” siger han.

Mere om Mikroskove

Den første Mikroskov herhjemme blev plantet i december 2021 i Kolding. Metoden bag mikroskovene, Miyawaki-metoden, stammer fra Japan og går ud på at give anlagt skov de bedste betingelser for sund og naturlig vækst på kort tid. Inspirationen hentes i naturen. Skovene består af mindst 25 plantearter, planterne sættes, når de er relativt høje, og skovene kan plantes på områder helt ned til 16 kvm. Du kan læse mere her.

Sunset Boulevard logo. Foto: Sunset Boulevard
Jens Broch. Foto: Sunset Boulevard
Sunset Boulevard logo. Foto: Sunset Boulevard

Sunset Boulevard åbnede den første restaurant i Odense i 1996 og er i dag landets største danskejede fastfoodkæde med 45 restauranter fordelt over hele Danmark samt én på Færøerne og to i Grønland. Kæden beskæftiger ca. 1275 medarbejdere i Danmark.

Kæden fjernede i oktober 2020 legetøjet fra børnemenuerne for i stedet at plante træer i de danske folkeskove. Forbruget af ca. 400.000 stykker legetøj om året er i dag blevet erstattet af i alt 324.480 nyplantede træer.