Sund chips- og snackforretning
Orkla Danmark aflægger 2021 regnskab for sin Confectionery & Snacks enhed, som markedsfører kendte brands som bl.a. KiMs og Panda. 2021 regnskabet viser fremgang i omsætningen, som er steget fra 684 mio. kr. i 2020 til 750 mio. kr. i 2021. Resultatet blev 112 mio. kr. i 2021 mod 106 mio. kr. i 2020.
Fremgangen på omsætningen afspejler, at markedet for chips og snacks voksede i 2021, og at det er lykkedes KiMs brandet at vinde markedsandele. Desuden er distribution i Danmark blevet udvidet, hvilket ligeledes bidrager positivt til væksten.
”Fremgangen i 2021 regnskabet understreger især, at KiMs-brandet er og bliver et af Danmarks mest populære brands blandt forbrugerne. Vi arbejder kontinuerligt med at styrke ikke bare KiMs’ brand, men også vores markedsposition inden for bl.a. lakrids under brandet Panda. Desuden har vi altid stor fokus på at udvikle nye og spændende smage og koncepter, så der altid er en god grund til at vælge vores produkter”, siger Carsten Hänel, CEO i Orkla Danmark.
Blandt nyhederne i 2021 var en KiMs julekalender, som blev et stort hit, samt den populære Snack Chips-serie, som kom i en Mega Snack Chips-udgave i forskellige smagsvarianter.
Væksten i omsætningen har smittet positivt af på driftsresultatet, der dog også er negativt præget af stigende indkøbspriser i særligt andet halvår af 2021.
Bæredygtige tiltag
På lige fod med de øvrige Orkla selskaber og enheder har Orkla Danmarks Confectionery & Snacks enhed i 2021 fortsat det målrettede arbejde med bæredygtighed.
Et af indsatsområderne er minimering af energiforbruget og nyttiggørelse af overskudsvarme fra produktionen. I 2021 har chips- og snackfabrikken i Søndersø på Fyn bl.a. optimeret sit varmesystem, og gennem flere år har fabrikken desuden leveret overskudsvarme, som stammer fra friteringslinjer i chips-produktionen, til lokalområdet. Overskudsvarmen leveres til det lokale fjernvarmeselskab og bidrager derved til opvarmningen af godt 600 husstande i lokalområdet.
I arbejdet med at minimere madspild har fabrikken i Søndersø i 2021 optimeret skrælningen af kartofler yderligere i forbindelse med produktion af chips. Hermed bliver flere kartofler end tidligere til chips frem for at blive til spild. Desuden har KiMs bl.a. en webshop, hvor varer med kort restholdbarhed bliver solgt. Det sker også gennem et outlet i Odense.
Fokus er også på lokale råvarer, så transporten minimeres. Eksempelvis er 80-85 pct. af kartoflerne, som KiMs bruger til at lave kartoffelchips af, lokale, danske kartofler.
Positive forventninger trods stigende omkostninger
Forventningerne til 2022 er positive hos Confectionery & Snacks enheden med hensyn til fortsat vækst, men usikkerheden er større end normalt på grund af den aktuelle verdenssituation med krig i Ukraine. Hele fødevarebranchen oplever knaphed på mange råvarer og stærkt stigende indkøbspriser. Energipriserne stiger også, hvilket både har indflydelse på produktions- og transportomkostninger.
”Vi forventer, at vi fortsat vil være i stand til at styrke vores position på markedet inden for chips og snacks, og at vi vil udvide sortimentet inden for konfekture. Vi ser bl.a. gode muligheder for vækst inden for lakrids med vores stærke brand Panda,” fortæller Carsten Hänel.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Kommunikation.info@orkla.dk
Billeder
Information om Orkla
Om Orkla i Danmark
Orkla-koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa og Asien.
Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2021 havde Orkla-koncernen en omsætning på omkring 36 milliarder DKK og beskæftigede over 21.000 medarbejdere. Orkla-selskaberne i Danmark omsatte samlet for 3,4 milliarder DKK i 2021.
Orkla i Danmark beskæftiger omkring 1.600 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker fra Vallensbæk og Odense til Thisted og Randers. Nogle af Orklas mærkevarer i Danmark er KiMs, Havre fras, Beauvais, Den Gamle Fabrik, HUSK, Futura, Jordan, Livol, Möller’s Tran, UniKalk, Odense Marcipan og Naturli’. Orkla-selskaberne i Danmark samarbejder med kunder inden for blandt andet dagligvarer, foodservice, apoteker, bagerier og fødevareindustrien. Læs mere her
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Kommunikation.info@orkla.dk
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Sune Holm Larsen ny kommerciel direktør for Retail i Orkla Danmark15.11.2023 12:57:35 CET | Pressemeddelelse
Orkla Danmark har udnævnt Sune Holm Larsen til ny kommerciel direktør for Retail. Han tiltræder stillingen den 1. december 2023.
Nej fra Løvens Hule - men idé vandt og Orkla køber op24.10.2023 08:44:24 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care i Danmark køber nu en stor bid af Eace Gum - Danmarks første virksomhed der laver funktionelt tyggegummi (red: fx tyggegummi med vitaminer). Næste skridt for vækstvirksomheden er bl.a. at styrke hjemmemarkedet, manifestere brandet i Norden og lancere nye produkter til nye behov.
Orkla sælger 70 år gammelt rengøringsmærke16.10.2023 06:58:00 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care Danmark har netop skrevet under på salget af rengøringsmærket Rens-let til KAM Retail. Frasalget sker i kølvandet på Orklas nye koncernstruktur, hvor fokus skærpes på prioriterede kategorier.
Flemming Paasch giver livsværk videre5.10.2023 14:48:50 CEST | Pressemeddelelse
Fem år efter at han solgte virksomheden til fødevarekoncernen Orkla, stopper Flemming Paasch nu som administrerende direktør for Kolding-virksomheden Easyfood. Flemming Paasch vil i stedet bruge sin energi på nye iværksætter-projekter og bestyrelsesarbejde. Flemming Paasch videregiver en veldrevet forretning, der nu bliver en central del af Orkla Danmarks nye Out of Home forretningsenhed
Gamle tandbørster får nyt liv på årets Smukfest3.8.2023 09:47:13 CEST | Pressemeddelelse
Husk lige tandbørsten – at smide den til genbrug altså. Sådan lyder opfordringen fra tandbørsteproducenten Jordan, der med et pilotprojekt på årets Smukfest sætter fokus på genanvendelse af plastik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum