Sund & Bælt

Sund & Bælt indsamler data til en ny transportmodel

Del

Sund & Bælt indsamler i 2023 sammen med Øresundsbro Konsortiet og Vejdirektoratet data for både person- og godstransport. Data vil indgå i en ny transportmodel, som skal give en større forståelse for kundernes rejsemønstre.

Sund & Bælt ønsker at give kunderne den bedste oplevelse og har derfor brug for at få en bedre forståelse af, hvad der er vigtig for dem. I den kommende tid gennemføres på den baggrund en større dataindsamling, som vil danne grundlag for den nye transportmodel. Modellen skal anvendes til trafikprognoser for de eksisterende forbindelser, den kommende Femern Bælt forbindelse og nye potentielle forbindelser.

Den lange tidshorisont på planlægning af faste forbindelser betyder, at der er brug for en model, som kan regne mange år ud i fremtiden. Det er derfor rettidig omhu allerede nu at udvikle en målrettet transportmodel. Den seneste store dataindsamling er fra 2010, og med den kommende dataindsamling sikres et opdateret grundlag for modellen og dermed beslutningerne.

Et stærkere beslutningsgrundlag
Sund & Bælts kommende transportmodel kommer ikke til at stå alene. Modellen skal spille sammen med en opdatering af Transportministeriets Grøn Mobilitetsmodel, som administreres af Vejdirektoratet. Derfor indgår de indsamlede data også i begge modeller, der vil blive brugt i forskellige sammenhænge.

Hvor Grøn Mobilitetsmodel anvendes til vejinfrastrukturprojekter uden betaling, præget af hverdagstrafik, fokuserer Sund & Bælts transportmodel på faste forbindelser med betalingsinfrastruktur og en større andel af fritidsture.

Tilsammen skal de to modeller sikre et stærkere beslutningsgrundlag for kommende vejinfrastrukturprojekter i Danmark, som skal imødekomme den fremtidige mobilitet og kapacitet på det danske vejnet.

Dataindsamling
Indsamlingen finder sted i perioder mellem juni og oktober 2023, først i form af en pilot-dataindsamling og senere som en fuldskala-dataindsamling, så data dækker både ferietrafik og hverdagstrafik. Der vil blive samlet data ind for både person- og godstrafik. Alle data vil indgå i anonymiseret form.

Læs mere om projektet på Sund & Bælts hjemmeside.

Kontakter

Billeder

Download
Storebæltsbroen
Storebæltsbroen
Download
Storebæltsbroens betalingsanlæg
Storebæltsbroens betalingsanlæg
Download
Øresundsbron
Øresundsbron
Download

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, er åben igen20.12.2024 11:41:49 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har færdiggjort arbejdet med etablering af ny støjskærm ved Nyborg. Rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, kan derfor igen benyttes. I forbindelse med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035, hvor der blev afsat en pulje til støjbekæmpelse, har Sund & Bælt etableret en ny, lydabsorberende støjskærm ved afkørsel 45, Nyborg Ø, på motorvej E20. Rampen ved afkørsel 45, som har været midlertidig lukket, mens arbejdet har stået på, er derfor åben igen. Projektet strækker sig over 560 meter i østlig retning fra afkørsel 45, Nyborg Ø. Sund & Bælt har etableret en fem meter høj støjskærm langs afkørsel 45 og en tre meter høj støjskærm på eksisterende støjvold.

Rambøll vinder udbud på udvidelse af jernbanespor i København13.12.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har valgt Rambøll som rådgiver til anlæg af overhalingsspor ved Kalvebod. Projektet er en del af Infrastrukturplan 2035 og er afgørende for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd til Københavns Lufthavn. Projektet omfatter etablering af to overhalingsspor ved Kalvebod mellem stationerne København Syd og Ørestad. Overhalingssporene etableres for at forbedre togtrafikken og sikre kapacitet til både gods- og passagertog i forbindelse med den øgede jernbanetrafik, der forventes med den kommende Femern Bælt-forbindelse. Rambøll er ligeledes rådgiver for Sund & Bælt på Femern Bælt-projektet. "Vi er meget tilfredse med at have Rambøll med ombord som rådgiver på projektet. Deres erfaring og tekniske ekspertise vil være en stor fordel i realiseringen af overhalingssporet ved Kalvebod," siger Klaus Jørgensen, der er direktør for Større Projekter hos Sund & Bælt. Projektet indgår i det transeuropæiske transportnetværk, TEN-T, og har opn

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye