Sund & Bælt

Sund & Bælt indsamler data til en ny transportmodel

Del

Sund & Bælt indsamler i 2023 sammen med Øresundsbro Konsortiet og Vejdirektoratet data for både person- og godstransport. Data vil indgå i en ny transportmodel, som skal give en større forståelse for kundernes rejsemønstre.

Sund & Bælt ønsker at give kunderne den bedste oplevelse og har derfor brug for at få en bedre forståelse af, hvad der er vigtig for dem. I den kommende tid gennemføres på den baggrund en større dataindsamling, som vil danne grundlag for den nye transportmodel. Modellen skal anvendes til trafikprognoser for de eksisterende forbindelser, den kommende Femern Bælt forbindelse og nye potentielle forbindelser.

Den lange tidshorisont på planlægning af faste forbindelser betyder, at der er brug for en model, som kan regne mange år ud i fremtiden. Det er derfor rettidig omhu allerede nu at udvikle en målrettet transportmodel. Den seneste store dataindsamling er fra 2010, og med den kommende dataindsamling sikres et opdateret grundlag for modellen og dermed beslutningerne.

Et stærkere beslutningsgrundlag
Sund & Bælts kommende transportmodel kommer ikke til at stå alene. Modellen skal spille sammen med en opdatering af Transportministeriets Grøn Mobilitetsmodel, som administreres af Vejdirektoratet. Derfor indgår de indsamlede data også i begge modeller, der vil blive brugt i forskellige sammenhænge.

Hvor Grøn Mobilitetsmodel anvendes til vejinfrastrukturprojekter uden betaling, præget af hverdagstrafik, fokuserer Sund & Bælts transportmodel på faste forbindelser med betalingsinfrastruktur og en større andel af fritidsture.

Tilsammen skal de to modeller sikre et stærkere beslutningsgrundlag for kommende vejinfrastrukturprojekter i Danmark, som skal imødekomme den fremtidige mobilitet og kapacitet på det danske vejnet.

Dataindsamling
Indsamlingen finder sted i perioder mellem juni og oktober 2023, først i form af en pilot-dataindsamling og senere som en fuldskala-dataindsamling, så data dækker både ferietrafik og hverdagstrafik. Der vil blive samlet data ind for både person- og godstrafik. Alle data vil indgå i anonymiseret form.

Læs mere om projektet på Sund & Bælts hjemmeside.

Kontakter

Billeder

Download
Storebæltsbroen
Storebæltsbroen
Download
Storebæltsbroens betalingsanlæg
Storebæltsbroens betalingsanlæg
Download
Øresundsbron
Øresundsbron
Download

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse

Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m

Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse

1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye