Erhvervshus MidtjyllandErhvervshus MidtjyllandErhvervshus Midtjylland

Succesfuldt støtteprogram for små og mellemstore virksomheder forlænges og tilføres ca. 430 mio. kr.

Det eftertragtede Virksomhedsprogram imødekommer den store efterspørgsel fra virksomheder over hele landet og tilfører ca. 430 mio. kr. til bl.a. rådgivning, investering og kompetenceudvikling.
Erik Krarup, Direktør i Erhvervshus Midtjylland

Cirka en tredjedel af de virksomheder, der allerede har søgt om hjælp til at styrke deres forretning gennem Virksomhedsprogrammet, er midtjyske. Virksomhedsprogrammet blev i sommeren 2021 igangsat af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med REACT-EU-midler som et rygstød til små og mellemstore for at afhjælpe konsekvenserne af COVID-19 og understøtte en grøn og digital genstart.

430 mio. kr. og to nye spor
Nu videreføres programmet med ca. 430 mio. kr. og to nye spor, SMV:PRO og SMV:Grønne Kompetencer, til gavn for virksomheder over hele landet. Gennem programmet har virksomhederne kunnet søge hjælp til grøn omstilling, digitalisering, eksport og vækstrettet kompetenceudvikling under de fire forskellige spor: SMV:Grøn, SMV:Digital, SMV:Eksport og SMV:Vækstpilot.

Programmets nye spor, SMV:PRO, skal hjælpe virksomheder med at styrke forretningens ledelse, organisation, strategi eller tilbyde hjælp til ejer- og generationsskifte. Det andet nye spor, SMV:Grønne Kompetencer,skal styrke virksomhedernes adgang til kvalificeret arbejdskraft gennem kompetenceudvikling af medarbejdere, ledelse og bestyrelse.

”Virksomhedsprogrammet favner rigtig mange virksomheder i forskellige brancher. Programmet spænder bredt, da virksomhederne både kan søge tilskud til investering, rådgivning og kompetenceudvikling, og det er nogle meget attraktive tilbud, der har ramt den aktuelle efterspørgsel hos virksomhederne. Derfor er vi meget glade for, at programmet nu er forlænget og for at vi i Erhvervshus Midtjylland er leadoperatør på det digitale spor”, siger Erik Krarup, direktør i Erhvervshus Midtjylland.

Bredt program drevet af virksomhedernes efterspørgsel
Virksomhedsprogrammet har fået ros for at ramme virksomhedernes behov bredt og samtidig give selv helt små virksomheder overskud til at omstille deres forretning og foretage de nødvendige investeringer. Der er hjælp at hente hos Erhvervshus Midtjylland, der bl.a. hjælper virksomhederne med at scope deres projekt og giver dem sparring på selve ansøgningen, så de er køreklar til at søge puljerne i Virksomhedsprogrammet, når de åbner.

Ejendomsmæglervirksomhed har fået nye kompetencer til markedsføring
En af de mindre virksomheder, der allerede har fået gavn af Virksomhedsprogrammet er ejendomsmæglervirksomheden for landbrugsejendomme Agriteam Bernt Villadsen, der har skruet op for markedsføringen.

I foråret 2022 blev han opmærksom på muligheden for at få nye kompetencer til virksomheden i form af en Vækstpilot. Det har givet mere synlighed på sociale medier og efter de første seks måneder med løntilskud, er Vækstpiloten nu fløjet over i en permanent ansættelse. Bernt Villadsen vil ikke af med vedkommende igen, for hendes værdi for virksomheden er mærkbar:

”Det har haft en effekt at skrue op for markedsføringen, uden jeg kan aflæse det i et regneark. Vores markedsføring fremstår nu langt mere professionel, for der er forskel på, hvad en grafiker kan, og hvad en tidligere landmand som mig kan poste f.eks. på Facebook”, siger han.

EPD-certificering gør det lettere for kunderne at vælge Indura
Også Indura fra Herning, der producerer fittings og flanger til store VVS-grossister, som distribuerer videre til projekter i industrien, har sendt en ansøgning afsted og gennem SMV:Grøn fået tilskud til at en EPD-certificering, der gør det lettere for kunderne at vælge Indura som leverandør:

”Vi tror på, at det kommer til at rykke os som virksomhed og får betydning på bundlinjen og på eksportmarkederne. Ikke mindst på vores største marked Tyskland. Nu er vi klar, når de efterspørger certificeringer”, understreger salgschef Jakob Nielsen.

Læs hvordan andre midtjyske virksomheder har fået hjælp gennem Erhvervshus Midtjylland og Virksomhedsprogrammet

Fakta om Virksomhedsprogrammet
Virksomhedsprogrammet er et landsdækkende program, der medvirker til at omstille og styrke væksten i SMV’er i hele landet. Det sker ved at støtte virksomheder i digitalisering, grøn omstilling, internationalisering og professionalisering i seks spor.

SMV:Digital:
Indeholder tilskudsvouchers til køb af privat rådgivning om omfattende digitalisering på tværs af virksomheden eller om anvendelse af nye digitale teknologier.

Åbner for ansøgning 6. marts 2023. Puljen kører efter først til mølle-princippet og det anbefales at have sin ansøgning klar kl. 9.00, når puljen åbner (for virksomheder i Region Sjælland er ansøgningsvinduet åbnet til 9. juni 2023). Der forventes stor efterspørgsel.

SMV:Vækstpilot: Indeholder mulighed for at virksomheder kan få 50 pct. i tilskud til lønomkostninger til ansættelse af en vækstpilot i op til seks måneder (max. 15.000 kr. pr. måned). Vækstpiloten ansættes på ordinære vilkår og skal inden ansættelsesstart være registreret ledig og have en erhvervs- eller videregående uddannelse.

Åbner for ansøgning 13. marts kl. 12.00. Puljen udmøntes efter først til mølle-princippet. Ansøgningerne behandles løbende.

SMV:PRO: indeholder mulighed for indkøb af privat rådgivning fx om strategi, ledelse, finansiering til dine planer og idéer, om teknologi og viden, der styrker din virksomheds udvikling, salg af din virksomhed eller generationsskifte.

Åbner for ansøgning 15. marts. Der er løbende optag i dette spor, så interesserede virksomheder kan løbende indsende ansøgninger.

SMV:Eksport: Indeholder tilskud til privat rådgivning fx til markedsanalyser og udarbejdelse af salgsmateriale. Desuden giver SMV:Eksport mulighed for at deltage gratis i én eller flere workshops, der giver inspiration og værktøjer til alt fra markedsindsigt, over kulturforståelse og salgsagenter til pitch træning.

Åbner for ansøgning 19. til 26. april 2023. Ansøgninger tildeles point, så de bedste ansøgninger får tilsagn først.

SMV:Grøn: indeholder tilskudsvouchers til privat rådgivning og investeringer med det formål at reducere virksomhedens ressourceforbrug of affaldsmængder.

Åbner for ansøgning 26. april 2023 – 10. maj 2023 (for Region Sjælland er ansøgningsvinduet åbnet til 17. maj 2023). Derefter åbnes for et ansøgningsvindue i efteråret 2023.

SMV:Grønne Kompetencer: indeholder kollektive workshops og tilskudsvouchers til kompetenceudvikling af medarbejdere, ledelse og bestyrelse inden for det grønne område.

Åbner for ansøgning 10.-24. maj 2023. Derefter vil næste ansøgningsrunde være i efteråret 2023. Der forventes stor efterspørgsel.

Læs mere om Virksomhedsprogrammet og de seks spor her

Erik Krarup, Direktør i Erhvervshus Midtjylland
Bernt Villadsen, ejer af Agriteam Bernt Villadsen ApS