Succesfulde fynske børnemøbler får DI-pris

En bevidst og nu også succesfuld satsning på design, kvalitet og eksport er årsagen til at Albero Møbelfabrik A/S i Ejby på Fyn nu får tildelt DI Trekantområdets Initiativpris 2019.

Albero er med blot 20 ansatte i al stilfærdighed blevet en førende virksomhed indenfor produktion af børnemøbler i krydsfiner, primært til det skandinaviske marked.

Men for nogle år siden fik Albero øje på mulighederne med ungdomsboliger på det tyske marked, og allerede efter et års tid kunne Albero lukke den første ordre på levering af møbler til godt 150 kollegieværelser. Sidenhen har virksomheden udbygget segmentet, og fintunet konceptet, og har således i dag leveret til ca. 1.100 kollegieværelser og ungdomsboliger i Hamborg. Nu har virksomheden taget næste skridt og åbnet et showroom i Hamborg.

- Albero Møbelfabrik satser på håndværksmæssig kvalitet og flot design. Det har de gjort med så stor forretningsmæssig dygtighed, at ikke kun danske, men også norske, svenske og tyske kunder står i kø for at møblere deres skoler, daginstitutioner og kollegier med møblerne fra Ejby. Det gør, at Albero Møbelfabrik i allerhøjeste grad er værdig til DI’s Initiativpris, siger formanden for DI Trekantområdet Carsten Kind.

Prisen overrækkes mandag den 11. november kl. 10.00 på Albero Møbelfabrik, Industrivej 1 i Ejby, og prisen overrækkes af formand adm. direktør Carsten Kind, DI Trekantområdet og borgmester Johannes Lundsfryd, Middelfart Kommune.

Pressen er velkomne til at overvære overrækkelsen.

Virksomhedens flotte designlinje er skabt i et samarbejde med flere førende arkitektfirmaer og designere. Bl.a. har virksomheden et tæt samarbejde med arkitektfirmaet Friis & Moltke.

Netop satsningen på højere kvalitet betyder også en højere prisfastsættelse, som retfærdiggøres af møblernes længere levetid. Alligevel er efterspørgslen og markedspotentialet stort og voksende. Det betyder, at virksomheden har måttet udvide produktionskapaciteten flere gange.

Samtidig har Albero for alvor sat skub i automatiseringen. Inden for de seneste par år har virksomheden indkøbt flere nye CNC-bearbejdningscentre, elektroniske korpuspressere og opskæringsanlæg. Seneste investering er en robot, som er ved at blive kørt ind.

- Albero Møbelfabrik har vist vejen for andre små virksomheder. For selvom man er lille, kan man godt indtage en førende rolle på sit felt. Det er en fornøjelse, at se når tingene går op i en højere enhed, siger Carsten Kind.

FAKTA OM INITIATIVPRISEN

Initiativprisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de mindre og mellemstore virksomheder i DI's medlemskreds. Det er virksomheder, som på en eller anden måde kan fremhæves og fremstå som en god og inspirerende rollemodel for andre erhvervsledere. Vinderen af Initiativprisen 2019 i Trekantområdet dyster senere på året mod Initiativprisvindere fra DI’s øvrige 17 regionalforeninger om den landsdækkende Initiativpris, som uddeles i januar 2020 på DI’s SMV-konference.

Yderligere oplysninger fås hos regionalforeningskonsulent Johan H. Pedersen, tlf. 4084 3207, e-mail: jhp@di.dk, eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail: boh@di.dk

Ros og ris til erhvervsklimaet i Kolding9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Kolding Kommune får ros af virksomhederne på en lang række områder i årets erhvervsklimaundersøgelse fra Dansk Industri, men må dog også notere en tilbagegang i den samlede bedømmelse. Kolding Kommune indtager nu en 39. plads, hvilket er en tilbagegang på 10 pladser i forhold til resultatet i 2018. Det fremgår af årets udgave af Lokalt Erhvervsklima, som er Dansk Industris undersøgelse blandt 7.332 danske virksomheder.

Middelfart er blandt landets bedste til erhvervsklima9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Middelfart Kommune fastholder og udbygger sin position som en af landets absolut mest erhvervsvenlige kommuner. I Dansk Industris årlige undersøgelse om erhvervsklimaet i landets kommuner opnår Middelfart i år sit bedste resultat nogensinde med en placering som den fjerdebedste erhvervskommune i Danmark, hvilket er en fremgang på to pladser siden sidste år. Det fremgår af årets udgave af Lokalt Erhvervsklima, som er Dansk Industris undersøgelse blandt 7.332 danske virksomheder.