Styrket cykelsamarbejde med kommuner og regioner skal øge hverdagscyklingen
Traditionelt har danskerne altid været glade for at cykle. Den danske cykelinfrastruktur er veludbygget i forhold til mange andre lande, og der har fra både statens og kommunernes side i årevis været fokus på at etablere cykelstier, forbedre trafiksikkerheden og sætte fokus på cyklens fordele. Men samtidig falder antallet af cyklede ture desværre, og det er en fælles opgave at fasthold den danske førerposition.
- Cykling er godt for sundheden og klimaet. Og så gør det også en kæmpe forskel for trængslen på vejene, når vi cykler i stedet for at køre bil. Danmark er en stærk cykelnation. Men desværre ser vi et fald i særligt børn og unge, der cykler. Derfor skal vi have vendt udviklingen. For at sætte skub i cykelinteressen indgår vi nu samarbejdsaftaler, der skal sikre, at vi får både målsætninger og erfaringer i en stribe danske kommuner. Jeg ser frem til at følge arbejdet og udbrede gode løsninger til resten af landet, siger transportminister Trine Bramsen.
Cykelsamarbejdsaftalerne skal følge samme spor som transportministerens klimasamarbejdsaftaler med kommuner og regioner. Ministeren vil efter sommerferien invitere alle kommuner til at tiltræde samarbejdsaftalerne med en redegørelse og ambitioner for, hvordan cykling kan fremmes i den enkelte kommune eller region. I cykelsamarbejdsaftalerne forpligter ministeren sig til at arbejde for at fjerne eventuelle lovgivningsmæssige forhindringer og målrette investeringer i cyklisme der, hvor det gør mest muligt gavn.
Fakta:
Danmark er et af de lande i Europa, hvor der cykles allermest, men antallet af både cyklede ture og cyklede kilometer falder.
Siden 2014 har flere stillet cyklen væk, dog med et opsving under coronanedlukningerne.
Fra 2009 til 2018 blev der fra statens side afsat cirka 2 milliarder kroner til investeringer i cyklisme, og med Infrastrukturplan 2035 blev der afsat yderligere 3 milliarder kroner til at fremme cyklismen. Derudover kommer kommunernes egne investeringer. Men på trods af milliardinvesteringer i cyklisme, køres der mindre på cykel nu end de sidste 10 år.
Nøgleord
Information om Transportministeriet
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
114,1 millioner kroner til statslige cykelstier27.6.2025 07:05:59 CEST | Pressemeddelelse
Den statslige cykelpulje har fokus på cykelpendling og supercykelstier, og nu udmøntes der midler til fire cykelprojekter fra den statslige cykelpulje.
71 nye cykelstier på vej over hele landet27.6.2025 07:02:35 CEST | Pressemeddelelse
Den årlige udmøntning af cykelpuljen sætter penge af til cykelstier. I alt skal der anlægges cykelstier for 682,4 millioner kroner.
Ekspertudvalg klar med anbefalingerne til fremtidens lokale kollektive transport26.6.2025 10:07:39 CEST | Pressemeddelelse
Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark har nu afleveret den sidste delrapport om takster og økonomi samt de endelige anbefalinger om fremtidens lokale kollektive transport.
Invitation til pressemøde om kollektiv transport25.6.2025 15:00:16 CEST | Pressemeddelelse
Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark har nu færdiggjort arbejdet med at afdække mobilitetsbehov i både yderområder og i større byer samt belyse, hvordan nye kollektive transportløsninger kan understøtte mobiliteten i hele landet.
Næste etape af motorvejen til Billund er besluttet25.6.2025 12:01:34 CEST | Pressemeddelelse
Linjeføringen af den nye motorvej i Midtjylland mellem Give og Billund er fastlagt af forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035. Dermed kan anlægsloven sendes i offentlig høring forud for lovbehandlingen i Folketinget i efteråret.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum