Styr på julestrømmen

Der er masser af strøm og der er også plads nok i kablerne nede i jorden til at få den frem til os alle sammen – også selvom vi trækker rigtig meget mere strøm ud af stikkontakten den 24. december end vi gør den 24. juni.

Hver dag hele året rundt arbejder dit andelsejede netselskab Cerius på at vedligeholde, udbygge og optimere elnettet, så det altid er godt i stand og matcher det strømforbrug, vi alle sammen har i regionen. Der er strøm i kontakten 99,99 procent af tiden og skulle du blive ramt af den sidste 0,01 procent, sidder Cerius klar til at få strømmen tilbage:

- Vi holder øje med elnettet 24 timer i døgnet hele året. Også juleaften, lyder det fra Thomas Koch Asmussen fra Cerius’ netcenter. Han tilføjer:

- Fra vores kontrolrum kan vi ofte omdirigere strømmen, hvis et relæ slår fra eller et kabel bliver gravet over og i særlige situationer har vi også mulighed for at køre ud med et lille mobilt el-værk, som giver strøm mens vi reparerer skaden.

Elnettet i Cerius’ dækningsområder er 27.000 kilometer langt og det meste af det, er gravet ned, så væltede træer i vinterstormen ikke kapper forbindelsen til elnettet.

Hvis strømmen går

Skulle du pludselig stå i tusmørket uden strøm i kogepladen til at varme gløggen med, har Thomas Koch Asmussen tre gode råd:

• Tjek om din HPFI afbryder er slået fra. Slå den til igen, og hvis den bliver ved med at gå kan du arbryde alle grupperne og slå dem til en efter en.

• Tjek dine sikringer og skift evt. dem der er sprunget.

• Hvis det ikke hjælper så kig ud af vinduet, for hvis hele vejen mangler strøm, så er sandsynligvis allerede i gang med at få strømmen tilbage. Så kan du tænde et stearinlys og nyde julefreden, mens vi får strømmen tilbage i kontakten. Det går som regel meget hurtigt.

www.cerius.dk kan du altid få driftsinformation om større afbrydelser og tilmelde dig en sms-service, så du får besked, hvis uheldet uheldigvis er ude.

Pressevagten på telefon 21 70 31 01

Information om Cerius A/S

Cerius A/S

Følg pressemeddelelser fra Cerius A/S

Flere pressemeddelelser fra Cerius A/S

Netselskabet Cerius reducerer sine tariffer og indfører tidsdifferentiering29.11.2019 12:53:22 CET | Pressemeddelelse

Med virkning fra 1. januar reducerer Cerius sine tariffer for den almindelige forbruger og for virksomheder. Tariffen for den almindelige forbruger falder fra 25,61 øre/kWh til 23,84 øre/kWh inklusiv moms. Fra den 1. april indfører Cerius desuden tidsdifferentierede tariffer. Dermed vil betalingen for transport af el variere i løbet af døgnet baseret på belastningen i elnettet. Betalingen vil være højest på tidspunkter, hvor elnettet er mest belastet. For den almindelige forbruger vil tariffen fra 1. april 2020 derfor blive højere i tidsrummet 17.00-20.00 i vinterhalvåret, og lavere hele resten af året. For den almindelige forbruger med et gennemsnitsforbrug vil den samlede betaling ikke stige.