Studievalg efter faglig interesse mindsker risikoen for frafald
Unges studievalg har stor indflydelse på deres uddannelsesforløb og videre liv, og mange oplever derfor studievalget som en stor beslutning, der er svær at træffe. En analyse af sammenhænge mellem unges begrundelser for studievalg og risikoen for frafald på de videregående uddannelser lavet af EVA, peger på, at nogle begrundelser har indflydelse på, om studerende bliver på uddannelsen i løbet af det første studieår.
Studievalg efter faglig interesse beskytter mod frafald
Unge, som vælger studie på baggrund af faglig interesse, har seks procentpoint lavere risiko for at falde fra deres uddannelse i løbet af det første studieår sammenlignet med unge, som i mindre grad angiver faglig interesse som begrundelse for deres studievalg. Vælger de unge derimod studie for at gøre familien glad og stolt, har de to procentpoint større risiko for at falde fra i løbet af det første år på uddannelsen.
Analysen viser også, at unge, der vælger studie ud fra faglig interesse, både er mere afklarede med deres studievalg og mere motiverede for at starte på deres uddannelse, sammenlignet med unge, der i mindre grad begrunder deres studievalg med faglig interesse.
”Resultaterne bekræfter, at det kan være en god idé for studievejledere og andre, der vejleder unge, at råde dem til at få afklaret, hvilke faglige interesser de har samt hvilke studier, der matcher interesserne, så de undgår at vælge studie efter, hvad der tilfredsstiller andres ønsker eller behov,” forklarer Andreas Pihl Kjærsgård, der er konsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut.
Analysen viser desuden, at unge, som ikke vælger studie efter faglig interesse eller vælger studie ud fra ønsket om at gøre deres familie glad og stolt, ofte har et lavere karaktergennemsnit fra deres ungdomsuddannelse samt tendenser til at være mindre afklarede med deres studievalg og mindre motiverede for at starte på uddannelsen.
”Det giver dem dårligere forudsætninger for at forfølge deres faglige interesse, når de skal vælge studie, og derfor er rådet altså ikke lige nemt at følge for alle unge,” fortæller Andreas Pihl Kjærsgård og opfordrer til, at man har blik for denne gruppe af unge.
Når de unge vælger studie, skal de både tænke på livet under og efter studiet
Langt de fleste begrundelser for studievalg kan ikke relateres til risikoen for frafald. Vælger unge fx studie ud fra et ønske om en høj indkomst, prestige eller at blive en mere dannet og vidende person, er der ikke noget, der tyder på, at det vil påvirke risikoen for, at de falder fra i løbet af det første år på studiet. Analysen indikerer altså, at de unge – med nogle vigtige undtagelser – kan vælge studie ud fra de begrundelser, de ønsker, uden at det medfører en øget frafaldsrisiko. Det betyder dog ikke, at det er ligegyldigt, hvad der er begrundelserne for studievalget, forklarer Andreas Pihl Kjærsgård.
”Det er fx oplagt, at unge, der vælger studie med tanke på beskæftigelsesmulighederne, vil have lettere ved at komme i arbejde efter endt studie, sammenlignet med andre unge, og det har jo betydning for deres karriere og videre liv,” siger Andreas Pihl Kjærsgård.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum