Studievalg efter faglig interesse mindsker risikoen for frafald
Unges studievalg har stor indflydelse på deres uddannelsesforløb og videre liv, og mange oplever derfor studievalget som en stor beslutning, der er svær at træffe. En analyse af sammenhænge mellem unges begrundelser for studievalg og risikoen for frafald på de videregående uddannelser lavet af EVA, peger på, at nogle begrundelser har indflydelse på, om studerende bliver på uddannelsen i løbet af det første studieår.
Studievalg efter faglig interesse beskytter mod frafald
Unge, som vælger studie på baggrund af faglig interesse, har seks procentpoint lavere risiko for at falde fra deres uddannelse i løbet af det første studieår sammenlignet med unge, som i mindre grad angiver faglig interesse som begrundelse for deres studievalg. Vælger de unge derimod studie for at gøre familien glad og stolt, har de to procentpoint større risiko for at falde fra i løbet af det første år på uddannelsen.
Analysen viser også, at unge, der vælger studie ud fra faglig interesse, både er mere afklarede med deres studievalg og mere motiverede for at starte på deres uddannelse, sammenlignet med unge, der i mindre grad begrunder deres studievalg med faglig interesse.
”Resultaterne bekræfter, at det kan være en god idé for studievejledere og andre, der vejleder unge, at råde dem til at få afklaret, hvilke faglige interesser de har samt hvilke studier, der matcher interesserne, så de undgår at vælge studie efter, hvad der tilfredsstiller andres ønsker eller behov,” forklarer Andreas Pihl Kjærsgård, der er konsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut.
Analysen viser desuden, at unge, som ikke vælger studie efter faglig interesse eller vælger studie ud fra ønsket om at gøre deres familie glad og stolt, ofte har et lavere karaktergennemsnit fra deres ungdomsuddannelse samt tendenser til at være mindre afklarede med deres studievalg og mindre motiverede for at starte på uddannelsen.
”Det giver dem dårligere forudsætninger for at forfølge deres faglige interesse, når de skal vælge studie, og derfor er rådet altså ikke lige nemt at følge for alle unge,” fortæller Andreas Pihl Kjærsgård og opfordrer til, at man har blik for denne gruppe af unge.
Når de unge vælger studie, skal de både tænke på livet under og efter studiet
Langt de fleste begrundelser for studievalg kan ikke relateres til risikoen for frafald. Vælger unge fx studie ud fra et ønske om en høj indkomst, prestige eller at blive en mere dannet og vidende person, er der ikke noget, der tyder på, at det vil påvirke risikoen for, at de falder fra i løbet af det første år på studiet. Analysen indikerer altså, at de unge – med nogle vigtige undtagelser – kan vælge studie ud fra de begrundelser, de ønsker, uden at det medfører en øget frafaldsrisiko. Det betyder dog ikke, at det er ligegyldigt, hvad der er begrundelserne for studievalget, forklarer Andreas Pihl Kjærsgård.
”Det er fx oplagt, at unge, der vælger studie med tanke på beskæftigelsesmulighederne, vil have lettere ved at komme i arbejde efter endt studie, sammenlignet med andre unge, og det har jo betydning for deres karriere og videre liv,” siger Andreas Pihl Kjærsgård.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Sådan kan vi styrke elevernes vej gennem erhvervsuddannelserne – ifølge dem selv18.9.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan oplever eleverne deres erhvervsuddannelse? En ny undersøgelse fra EVA giver et indblik i de ting, der fungerer godt, og de udfordringer eleverne oplever undervejs. På den baggrund giver EVA fem anbefalinger til, hvordan skolerne kan styrke trivsel, fællesskab og elevernes sandsynlighed for at gennemføre deres uddannelse
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum