Studerendes innovative ide til ny seksualundervisning vinder første Regionale Mesterskab i Entreprenørskab 2020

Der blev pitchet på livet løs, da flere end 100 studerende fra Syddanmark, Sjælland og Hovedstaden den 29. april mødtes online til de Regionale Mesterskaber i Entreprenørskab. Her trak et internationalt hold af seks studerende fra Københavns Erhvervsakademi KEA sig sejrrigt ud af finalen, hvor i alt ni hold kvalificerede sig til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for studerende i maj.

Det blev en virtuel dyst på opfindsomhed og handlemod, da 31 teams af studerende pitchede deres iværksætterideer online til de Regionale Mesterskaber i Entreprenørskab. I den anden ene af forbindelsen sad erfarne erhvervsledere eller iværksættere, der brugte en hel dag som frivillige dommere og kunne give de unge konstruktiv feedback.

Førstepladsen gik til Cherry Pop fra KEA, som har en ny form for seksualundervisning, der er mere i øjenhøjde med børn og unge, både i form, indhold og tone. Via en app guides både lærere og elever igennem seksualundervisningen. De Regionale Mesterskaber blev afviklet online pga. Covid-19, men det slog ikke de unge iværksætterspirer i Cherry Pop ud:

Vi har arbejdet på ideen i omkring to måneder. Det har selvfølgelig været en udfordring, at vi ikke har kunnet se hinanden og kun kunnet arbejde sammen via computeren, men vi er gode venner, så det har fungeret godt. Og det gik overraskende nemt til mesterskaberne i dag.

Vi er meget taknemmelige, og det er en stor ære at vinde. Vi er virkelig spændte og glæder os til at arbejde videre med vores ide og gribe den her mulighed, vi nu får, lød det fra gruppen efter sejren.

Cherry Pop består af de seks studerende Madeleine Malling Breen, Izabela Hetmanowska, Oddur Holm Haraldsson, Ludmila Zimermanova, Essi Maria Eveliina Vähäkari og Ása Valdimarsdóttir. De kommer fra både Danmark, Norge, Island, Slovakiet, Finland, Holland med læser alle på KEA. Cherry Pop vandt 10.000 kr. sponsoreret af EY, som er partner på de Regionale Mesterskaber, og en direkte billet til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for studerende den 27. maj.

Andenpladsen gik til KONSUS fra Cphbusiness i Lyngby, hvis idé er et konsulenthus, der skal hjælpe almene boligselskaber med at overskue hvilke bæredygtige projekter de med fordel kan implementere. De vandt 5.000 kr. sponsoreret af EY og også en billet til DM.

Iderige unge med fokus på globale udfordringer

Innovation og iværksætteri er ikke kun for business-studerende men for alle, og det viste deltagerskaren ved de Regionale Mesterskaber med både sygeplejestuderende, maskinmesterstuderende og designstuderende blandt deltagerne.

Dagens pitches bød på mange forskellige ideer, men overordnet set havde mange af deltagerne fokus på FN’s 17 verdensmål, herunder særligt miljø og ressourceoptimering. Blandt ideerne var blandt andet kaffekapsler som man kan kompostere derhjemme, anlæg der via larver gør biologiske restprodukter til fiskefoder og lamper af genanvendte vandrør.

Alle de studerende til de Regionale Mesterskaber er med i uddannelses- og entreprenørskabsprogrammet Start Up Programme, hvor læring og dannelse af entreprenante kompetencer hos de unge er i fokus. Det er Fonden for Entreprenørskab, der står bag uddannelsesprogrammet Start Up Programme, og Regionsmesterskabet i Entreprenørskab arrangeres i samarbejde med EY.

Hold der kvalificerede sig til DM i Entreprenørskab 2020 ved de Regionale Mesterskaber i Entreprenørskab den 29. april 2020:

Kategorivinder Greentech: Ideel Coffee fra Cphbusiness

Kategorivinder Lifetech: Chip-Cath fra UCL

Kategorivinder Social entrepreneurship: Cherry Pop fra KEA

Kategorivinder Service innovation: KONSUS fra Cphbusiness

Wildcards til DM:

• HydroSAFE fra SIMAC
  • Place a plant fra IBA Kolding
  • LuxFarm fra IBA Kolding
  • Re:Design-it fra IBA Kolding
  • Smart ReCup fra Zealand

Kontakt:

Cherry Pop: Madeleine Malling Breen, Izabela Hetmanowska, Oddur Holm Haraldsson, Ludmila Zimermanova, Essi Maria Eveliina Vähäkari og Ása Valdimarsdóttir: 50 30 95 63

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, Fonden for Entreprenørskab, berit@ffefonden.dk eller 31 75 34 81.

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.