Studerende har svært ved at få tag over hovedet

Tæt ved hver fjerde STEM-studerende har svært ved at finde en bolig
Det er svært for op mod hver fjerde STEM-studerende at finde en bolig.

Op mod hver fjerde studerende på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser har i høj eller meget høj grad haft problemer med at få tag over hovedet. Det viser en ny undersøgelse blandt godt 2.000 studerende lavet af Ingeniørforeningen, IDA.

Værst ser det ud i hovedstadsområdet, hvor omkring hver tredje studerende har store problemer, men også i de andre universitetsbyer er der udfordringer.

Derfor skal der sættes skub i processen med at få flere studieboliger, mener Mathias Botoft Hansen, der er talsperson for STEM Students, der er det politiske netværk for studerende i Ingeniørforeningen, IDA,

”Med det øgede optag krystalliseres problemet foran os. Som studerende afsætter vi fem år eller mere af vores liv for at dygtiggøre os indenfor avancerede discipliner. Det kræver en ro og en stabilitet, som vi ikke får, når rammerne ikke er i orden. Man skal huske på, at det er de højtuddannede vi skal leve af i Danmark, og derfor er det i alles interesse at sørge for de bedste mulige rammer for at tage en uddannelse. Her er boligen en af de rammer, der bare skal være på plads. Uden gode boligvilkår ser vi øget risiko for mistrivsel, men vi med sikre boligrammer får vi dygtige studerende.

Boligminister Kaare Dybvad har bebudet et lovforslag i starten af oktober, der skal gøre det nemmere for Københavns Kommune at bygge flere studieboliger, så garantien om ”tag-over-hovedet” kan realiseres.

”Det vil vi naturligvis følge tæt. De første spadestik skal snart tages. Vi skal have bygget ordentlige studieboliger, og ikke have midlertidige boliger, eller leje os ind hos corona-ramte hotelkæder. Vi behøver ikke luksus eller dyre designerkøkkener, men vi vil have tag over hovedet og gode trygge rammer for at udfolde vores studieliv,” siger Mathias Botoft Hansen.

I hvilken grad har du oplevet problemer med at finde en bolig som studerende?

Danmarks Tekniske Universitet, DTU

9%

11%

100%

Kilde: IDAs studenteranalyse 2020. 2.050 studerende har svaret på dette spørgsmål.

Det er svært for op mod hver fjerde STEM-studerende at finde en bolig.