Stram finanslov med gode landdistriktsinitiativer

Regeringen har fremlagt sit finanslovforslag, der rummer flere gode initiativer på landdistriktsområdet. Dog savner formanden for Landdistrikternes Fællesråd både fuldt landevejsprincip og grønne tiltag for landdistrikterne.

Flere gode landdistriksinitiativer i en finanslov, der ellers emmer af stram krisestyring. Sådan lyder vurderingen fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damgaard.

Han henviser til, at vigtige elementer som Bredbåndspuljen, en pulje til landsbyfornyelse samt en pulje til ugeaviser har fundet vej ind i regeringens finanslov, som blev fremlagt torsdag.

- Jeg er glad for at se, at tre elementer, som vi i Fællesrådet længe har kæmpet for, er blevet prioriteret i regeringens finanslovforslag. Det er positivt, at regeringen har lyttet til de meldinger, vi er kommet med, siger formanden for Landdistrikternes Fællesråd.

Nu venter forhandlinger om finanslov for 2023

Regeringen lægger nu op til forhandlinger med Folketingets øvrige partier med et råderum til forhandlingerne på 200 mio. kr. Landdistrikternes Fællesråd håber, at der i forhandlingerne bliver sat endnu flere midler af til at skabe gode rammer for landdistrikternes udvikling.

Det drejer sig blandt andet om trafikal ligestilling til gavn for de danske øer. Landdistrikternes Fællesråd har tidligere foreslået at afsætte 48,3 mio. kr. årligt til at indfase trafikal ligestilling af færgedriften til øerne. Og det håber Steffen Damsgaard, at man i de kommende forhandlinger vil prioritere.

- De danske øer er ligesom resten af landet presset af energikrisen og den høje inflation. På øerne sender højere energipriser færgepriserne i vejret, og det har uheldige konsekvenser for øboerne og det lokale erhvervsliv, men også for de turister, som snart vil rejse ud i øriget. Indfører man fuld trafikal ligestilling, vil det koste det samme at krydse vandet som at køre på vejen, og det vil gøre en kolossal forskel for udviklingen på øerne.

Landdistriktsformanden vurderer også, at der generelt er behov for flere initiativer, som sikrer den grønne omstilling i landdistrikterne. Tidligere på året præsenterede Landdistrikternes Fællesråd et udspil sammen med Finans Danmark med i alt 13 forslag, der skal gøre boligerne i landdistrikterne grønnere. Flere af disse forslag havde Steffen Damsgaard gerne set indgå i finanslovsforslaget. Det gælder heriblandt et grønt håndværkerfradrag målrettet landdistrikterne.

Landdistrikternes Fællesråd vil følge finanslovsforhandlingerne tæt.