Støtte fra Ole Kirk’s Fond gør det muligt at hjælpe sårbare og udsatte familier med 0-3-årige børn

Et nyt samarbejde mellem Kirkens Korshær og Ole Kirk’s Fond skaber mulighed for en ny indsats med familiegrupper for sårbare familier. Grupperne skal forebygge mistrivsel blandt de 0-3-årge børn og give dem en god start på livet. For en tidlig indsats er helt essentiel.

Alle fortjener den bedst mulige start på livet, og det er ligegyldigt, hvilken baggrund de kommer fra.

Kirkens Korshær har i mere end 15 år haft tilbud til særligt sårbare familier i en række større og mindre byer over hele landet, og der bliver løbende etableret nye steder med tilbud til sårbare og socialt udsatte børnefamilier.På 'skuldrene' af den eksisterende indsats bliver der nu igangsat et udviklingsprojekt, der skal forebygge mistrivsel blandt de 0-3-årige børn.

Chef i Kirkens Korshær Jeanette Bauer fortæller, at det er vigtigt for Kirkens Korshær at hjælpe mennesker i svære situationer - også de helt små.

- Alle børn fortjener en god start på livet. Det gælder i særlig grad udsatte børn. Og når forældrenehar det godt, har børnene det også godt. Vi er der fra starten og hjælper med at få skabt en god og tryg ramme om livet som familie. Vi tilbyder et fællesskab og et sted at gå hen, når man får behov for hjælp og støtte. Og vi ved, at det er helt afgørende for de her børnefamilier, siger hun.

Et netværk er helt essentielt

Størstedelen af de familier, som Kirkens Korshær møder i deres støttende arbejde, er familier, som mangler et familiært og socialt netværk samt rollemodeller indenfor forældreskabet. Det præger tilværelsen for både forældre og børn. Det er mødre og fædre, der har store udfordringer med at mestre forældrerollen med alt, hvad den indebærer omkring barnets basale behov og udvikling.

I følge VIVE´s spørgeskemabaserede undersøgelse af 52.000 børns udvikling og trivsel gennem livet, oplever hver tredje forælder, at de aldrig, sjældent eller kun af og til kan få praktisk hjælp fra deres netværk.

Hjælp til at mestre forældrerollen

I et samarbejde med, Ole Kirk’sFond, der har støttet projektet med 3.365.000 mio. kr.,kan Kirkens Korshær nu starte ’Familiegrupper’ op - et udviklingsprojekt med forløb for forældre med 0-3-årige børn med henblik på at give børnene en god start på livet.Her vilKirkens Korshær fra barnets første færd hjælpe dem og deres forældregodt i gang med familielivet.

Formålet med familiegrupper er at forebygge og afhjælpe mistrivsel blandt de 0-3-årige børn, der lever i sårbare og socialt udsatte familier. Indsatsen starter med forældrene, der skal støttes i at udvikle deres forældreevner og generelle livsmestring i trygge rammer sammen med ligestillede.

I Ole Kirk’s Fond, der er en almennyttig fond stiftet til minde om LEGO® virksomhedens grundlægger, er direktør Karin Skjødt Hindkjær glad for fondens bidrag til, at småbørnsfamilier i en sårbarog udsat situation kan få bedre hjælp.

- I Ole Kirk’s Fond er et af vores fokusområder netop at hjælpe småbørn i sårbare og udsatte familier – så de kommer godt fra start i livet og får bedre muligheder for en alderssvarende udvikling.Så derfor er vi rigtig glade for, at udsatte og sårbare forældre nu kan få ekstra støtte i familiegrupperne. For alleforældre har behov for opbakning–særligt hvisman som forælder i forvejen har udfordringer at slås med.

Fakta: Om ’Familiegrupper

• Projektet indledes med en 1-årig pilotfase, og det skal efter planen fortsætte i en 2-årig implementeringsfase.
  • En familiegruppe beståraf et 26 uger langt forløb, hvor flere familier mødes en gang om ugen til samtaler og oplæg fra f.eks. sundhedsplejersker, børnetandplejer og andre fagfolk. Det skal bidrage til at understøtte forældrekompetencer og trivsel hos børnene.
  • Familiegrupperne er en national indsats, der kommer til at arbejde i 15 byer i Danmark, ogflere end 500 familier blive omfattet af projektet.
  • Efter familiegruppeforløbet kan familierne blive tilbudt at komme i andre dele af Kirkens Korshærs børnefamiliearbejde.

Kontakt:

Tobias Sonne Olsen, Pressekonsulent i Kirkens Korshær:

Tso@kirkenskorshaer.dk eller 29 32 13 72

Pressekonsulent Tobias Sonne Olsen, tlf. 29 32 13 72, tso@kirkenskorshaer.dk