Stort potentiale i bedre mobiladgang til offentlige tjenester
Danmark er kendt for at være ét af verdens mest digitaliserede lande, og digitaliseringen af vores offentlige tjenester høster misundelse langt udenfor landegrænserne. Danskerne kan interagere digitalt med det offentlige på en lang række måder lige fra at stifte en virksomhed til at booke en tid hos lægen.
Men danskerne dumper de offentlige tjenester, når det kommer til at bruge den foretrukne skærm, smartphonen, til opgaverne. De ser sig i stedet nødsaget til at tænde for computeren. Det viser Deloittes nye ’Global Mobile Consumer Survey 2019’, der hvert år tager pulsen på forbrugernes vaner med deres mobiltelefoner.
Stort uudnyttet potentiale
”Ifølge undersøgelsen er smartphonen den foretrukne skærm, og man kunne derfor tro, at borgerne også bruger smartphonen til interaktion med det offentlige, men det gør de ikke,” siger Frederik Behnk, partner og leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation.
Halvdelen (49%) af borgerne i de nordiske lande bruger aldrig deres smartphone til at anmode om en offentlige tjeneste. Og danskerne er faktisk de mindst tilbøjelige til at gribe smartphonen, når de f.eks. skal bestille nyt pas eller indskrive børn i skole (59% gør det aldrig). Undersøgelsen viser også, at kun en femtedel af de nordiske forbrugere griber smartphonen, når de vil søge efter information på en offentlig webside.
”Det her peger på et stort, uudnyttet potentiale i den ellers stærke digitale transformation i den danske offentlige sektor,” siger Frederik Behnk og fortsætter:
"Der er tydeligvis et stort næste skridt at gå, før borgerne kan møde det offentlige på den skærm, de foretrækker og med en tilfredsstillende brugeroplevelse, for det er mere komplekst end f.eks. at sælge babyudstyr på nettet. Men det er oplagt som et næste skridt i den generelle digitale omstilling af de offentlige tjenester at arbejde ud fra mobil-først-tankegangen, så både information og tjenester også udvikles til mobiltelefonen”.
Øvrige nye tendenser
Global Mobile Consumer Survey 2019 byder på en lang række nye tendenser blandt de mobile forbrugere i undersøgelsen. Eksempelvis at:
- Over halvdelen af forbrugerne lider af gener grundet overforbrug af mobilen.
- Stadig flere unge ml. 18-24 år fravælger smartphonen.
- Forbrugerne både spiller mere på mobilen og er stadig mere asociale ved at vælge én-mands-spil.
- Forbrugernes villighed til at shoppe via mobilen vokser hastigt.
- De unge vender ryggen til Facebook.
- Interessen for 5G-netværket er faldende.
- Og meget meget mere.
Undersøgelsen er vedhæftet som PDF og kan også udforskes på nettet her.
Om undersøgelsen:
Hvert år udgiver Deloitte en global undersøgelse af den mobile forbrugers digitale færden, og igen i år har Deloitte udført en nordisk særudgave. Den nordiske udgave bygger på data fra Danmark, Sverige, Norge og Finland, hvilket gør det muligt at sammenligne forbrugeradfærd på tværs af hele Norden. Undersøgelsen er baseret på et repræsentativt udsnit blandt forbrugere i alderen 18-75 år. I alt har 5000 nordiske respondenter deltaget i undersøgelsen (1864 i Sverige, 976 i Norge, 1095 i Danmark og 1066 i Finland).
Nøgleord
Kontakter
Frederik Behnk, partner og leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation, tlf. 30 93 44 26, fbehnk@deloitte.dk
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25, mloendahl@deloitte.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum