Deloitte

Danske og nordiske virksomheder investerer massivt i AI, men sakker bagud på realisering af værdi

Del

Nordiske virksomheder afsætter en lige så stor andel af deres budget til kunstig intelligens som virksomheder i resten af Europa. Alligevel oplever de en markant langsommere realisering af forretningsværdi, viser en ny undersøgelse fra Deloitte.  

Michael Winther leder AI i Deloitte Danmark og Norden.
Michael Winther leder AI i Deloitte Danmark og Norden.

Kunstig intelligens har skabt en ny teknologisk revolution, og nordiske virksomheder er ikke tilbageholdende med at investere. Omkring 70 procent af de nordiske virksomheder afsætter 10 procent eller mere af deres it-budget til AI. 

Trods denne betydelige investeringslyst halter Norden efter resten af Europa, når det kommer til at omsætte AI-investeringer til håndgribelig forretningsværdi. Kun en tredjedel af nordiske virksomheder høster gevinster på deres mest succesfulde AI-initiativer inden for to år, sammenlignet med næsten halvdelen af europæiske virksomheder. 

”Vi ser et paradoks i Norden. Der er en stor investeringsvilje samtidig med en for langsom værdirealisering. Det skyldes i høj grad, at AI i Danmark og vores nabolande ofte bliver betragtet som et it-projekt frem for en strategisk forretningstransformation,” siger Michael Winther, leder af AI i Deloitte Norden. 

Snævert it-fokus bremser potentialet 

Undersøgelsen, der er baseret på svar fra 1.742 topledere på tværs af Europa, herunder over 260 fra nordiske virksomheder, tegner et interessant billede af regionale forskelle. I Norden er AI-dagsordenen primært CIO-drevet (32 procent mod 23 procent i resten af Europa), og færre organisationer har en dedikeret Chief AI Officer (13 procent mod 20 procent). Dette resulterer i, at AI er mindre integreret i den overordnede virksomhedsstrategi. 

”Når AI-dagsordenen primært ligger hos CIO’en, rettes fokus naturligt på den rent tekniske implementering. Det begrænser den hastighed, hvormed teknologien kan skabe forretningsmæssig værdi. Men AI-dagsordenen skal bo der, hvor den kan bruges strategisk til at nytænke, forbedre og udvikle kernen i virksomheden. Potentialet rækker langt ud over it-afdelingen,” siger Michael Winther fra Deloitte. 

Fremtidsudsigterne for, hvornår man vil høste værdi af investeringerne, er også lavere i Norden end i resten af Europa. Under 40 procent af de nordiske virksomhedsledere forventer betydelig ROI fra generativ AI inden for et år sammenlignet med over halvdelen af deres europæiske kolleger. Den nordiske tilbageholdenhed er endnu større for AI-agenter, hvor et flertal af de nordiske respondenter forventer, at der vil gå mindst tre år, før de kan høste mærkbare gevinster af teknologien. 

Denne forsigtighed kan hænge sammen med den mest citerede barriere for at opnå ROI, nemlig ’mangel på realiserbare anvendelsesmuligheder’. Dette afspejler ikke en reel mangel på muligheder, men kan være et resultat af den it-centrererede tilgang, hvor forretningsfunktioner ikke har hverken mandat eller kompetencer til at identificere AI's fulde potentiale. 

Deloittes undersøgelse viser slutteligt, at kun 33 procent af de succesfulde nordiske AI-initiativer sigter mod øget omsætning sammenlignet med 47 procent i Europa. 

”Nordiske virksomheder har en stærk digital modenhed og robust IT-infrastruktur, der burde fungere som et springbræt for AI. Men for at indfri det fulde potentiale skal ledelsen aktivt tage ejerskab af AI-initiativer og sikre, at de er tæt forbundet med forretningsmål som omsætningsvækst og markedsorientering,” forklarer Michael Winther. 

Ifølge Deloitte er det tid til at løfte blikket fra effektivisering og besparelser til forretningsudvikling. 

Anbefalinger fra rapporten 

  • Gør AI til en integreret del af forretningsudviklingen. Topledelsen skal eje AI-initiativer og sikre, at de er knyttet til forretningsmål som vækst og markedsdifferentiering. It er en vigtig partner, men ansvaret for den transformative dagsorden skal ligge hos forretningen.
     
  • Styrk forretningens evne til at identificere værdi. Uddan og styrk forretningsledere til at identificere AI-brugsscenarier med høj impact, der stemmer overens med forretningsmål, og hvor de nødvendige investeringer matcher den forventede ROI. 

  • Integrer AI i alle investeringsplaner. AI bør anskues som enhver anden investering, der måles og evalueres på baggrund af konkrete parametre. For organisationer, der er forbi de indledende pilotprojekter, skal AI være en del af alle nye forretningsinvesteringer og transformationsprogrammer. 

    • Anvend digital modenhed som springbræt. Nordiske organisationer har en unik mulighed for at udnytte deres avancerede digitale modenhed. 

    Læs rapporten i sin helhed her: 'AI ROI in the Nordics'

    Nøgleord

    Kontakter

    Følg pressemeddelelser fra Deloitte

    Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

    Flere pressemeddelelser fra Deloitte

    I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

    Besøg vores nyhedsrum
    World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye