Stort potentiale for mere cirkulær økonomi i industrivirksomhederne

En ny rundspørge blandt tillidsrepræsentanterne i industrien viser, at virksomhederne ikke udnytter det store potentiale inden for cirkulær økonomi.

Cirkulær økonomi har i efterhånden en årrække været på manges læber. Desværre ser det ud til, at konkrete handlinger hos industrivirksomhederne ikke har fulgt med. En ny rundspørge blandt Dansk Metals tillidsrepræsentanter i industrien viser nemlig, at mange industrivirksomheder ikke i tilstrækkeligt omfang får udnyttet mulighederne:

”Det er kun halvdelen af vores tillidsrepræsentanter i industrien der svarer, at deres virksomhed arbejder med at designe produkter med henblik på at mindske ressourceforbruget og forlænge levetiden. Det er en skam, for vi ved fra analyser, at vi både kan gøre noget for klimaet, miljøet og ikke mindst virksomhedernes konkurrenceevne”, siger cheføkonom Thomas Søby fra Dansk Metal.

Analyser fra fx Ellen MacArthur Fonden viser, at vi gennem mere cirkulær økonomi generelt ville kunne reducere vores CO2-udledning med 3-7 pct. og vores forbrug af nye råvarer kunne reduceres med op til 50 pct.

Udgifter til råvarer og forarbejdede materialer udgør halvdelen af produktionsomkostningerne i de danske industrivirksomheder. Der er dermed et stort potentiale for at mindske produktionsomkostningerne og skabe nye forretningsmodeller ved i større grad at tænke cirkulær økonomi ind i produktionen.

”Råvarerne er noget af det, der er mest omkostningstungt for de danske industrivirksomheder, så her ligger der et enormt potentiale, hvis virksomhederne formår at udnytte de muligheder, der ligger i cirkulær økonomi”, siger Thomas Søby.

Dansk Metals tillidsrepræsentanter forklarer i rundspørgen også, hvilke barrierer der er, for at lave en mere bæredygtig produktion. Her er topscoren ”vilje/interesse i virksomheden”, mens ”nødvendige kompetencer” er nummer to.

”Det er en bunden opgave for os at gøre noget ved klimaet og samtidig sikre vores virksomheders konkurrenceevne. Der er ingen tvivl om, at cirkulær økonomi kan være med til at understøtte begge mål,” slutter cheføkonom i Dansk Metal, Thomas Søby.