Stort potentiale for eksport til Tyskland

Hvis danske virksomheder bliver lige så dygtige til at eksportere til Syd- som til Nordtyskland, kan der skabes ca. 19.000 flere arbejdspladser i Danmark.

Det viser en ny analyse fra Dansk Metal, som også peger på, at Danmark kan opnå en eksportgevinst på 32 milliarder kroner.

Hovedpointerne i Dansk Metals nye analyse er:

• Den danske vareeksport til Tyskland er i perioden 2012-2019 steget med knap 15 mia. kr. Men fra 2019 til 2020 er værdien af vareeksporten til Tyskland faldet med knap 11 mia. kr.
  • Den danske vareeksport til Tyskland rammer primært de nordlige delstater. Schleswig-Holstein, Hamburg og Niedersachsen står for knap 42 pct. af den samlede tyske import af danske varer.
  • Det går i den rigtige retning sydpå, men der er stadig uudnyttet potentiale for 19.000 arbejdspladser, heraf op mod 5.000 flere industriarbejdspladser, hvis eksportpotentialet i Sydtyskland udnyttes endnu bedre.
  • Maskiner og transportmidler står for ca. 30 pct. af den samlede danske vareeksport til Tyskland.

Analysen er vedhæftet. Dansk Metals cheføkonom Thomas Søby udtaler:

"I Dansk Metal undrer vi os over, at eksporten primært strander i de nordlige regioner i Tyskland. Der er et stort uudnyttet potentiale for de virksomheder, der formår at komme længere sydpå i Tyskland. Det kan forbedre eksporten og den danske økonomi - og ikke mindst skabe flere gode arbejdspladser, bl.a. for medlemmerne af Dansk Metal"

"Det er nok lidt mere trygt og sikkert at kigge tættere på ens egen adresse, når man skal afsætte sine produkter. Selvom det er svært, kan der være meget at hente, så virksomhederne bør gøre forsøget"

"I Danmark har vi mange små og mellemstore virksomheder. De kan have svært ved at afsætte ressourcer til at lave deres egne erhvervsfremstød. Derfor kan de med fordel bruge de danske innovationscentre, som kan åbne nye døre, eller de kan gå med andre virksomheder om at lave eksportfremstød"

"Tyskland er et meget vigtigt eksportmarked for Danmark, og det er vigtigt at kunne tale sproget. Derfor bør man overveje at gøre tysk obligatorisk i grundskolen, så vores unge mennesker får et basalt kendskab til det tyske sprog og den tyske kultur"

"Under corona-krisen har taksterne for at rådgive virksomheder, der eksporterer, været lave. Det bør man fastholde, så virksomhederne tør lave den økonomiske satsning, som er nødvendig. Når verden genåbner, er der store muligheder for et dansk eksporteventyr i Tyskland".