Stort potentiale for at få flere unge ind på erhvervsuddannelserne på Fyn

Der er brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Samtidig er der i alle kommuner på Fyn en stor andel af unge studenter der, mere end to år efter at huen er kommet på, endnu ikke er i gang med en kompetencegivende uddannelse. Vis dem vejen til erhvervsuddannelserne, vi har brug for dem, lyder opfordringen fra DI Fyn.

På Fyn var mere end hver fjerde student fra årgangen 2017 endnu ikke kommet videre i uddannelse i efteråret 2019. Det vil sige mere end to år, efter de fik studenterhuen. Det svarer til 989 studenter, viser tal fra Dansk Industri.

I f.eks. Odense, Svendborg, Nyborg og Assens var cirka 25 procent af de unge med en studentereksamen endnu ikke i gang med at læse videre efter to år. I Kerteminde og Faaborg-Midtfyn gælder det for henholdsvis 31 og 27 procent.

- Vi kan ikke være tilfredse med, at der er så stor en gruppe studenter, som endnu ikke er videre efter mere end to år samtidig med, at virksomhederne står og mangler medarbejdere med en erhvervsuddannelse. Der er brug for dem ude på virksomhederne, og derfor skal vi have både kommunen, Syddansk Erhvervsskole og Studievalg Danmark på banen, siger formand for DI Fyn Poul Strandmark.

Nu er det tid for folkeskolens ældste elever

Han henviser til, at der i starten af marts er frist for at søge ind på en gymnasial uddannelse, mens erhvervsuddannelserne kan optage elever hele året.

- Vi skal blive bedre til at anerkende de unge, som f.eks. kan lide at bruge teorien i praksis. Her er også en opfordring til forældrene om at hjælpe deres børn med at se på andre uddannelsesveje end gymnasiet, og folkeskolerne har en vigtig opgave i at vejlede eleverne i alle de muligheder, der er, siger Poul Strandmark og tilføjer:

- En erhvervsuddannelse giver mulighed for både at arbejde i udlandet, drive egen virksomhed, læse videre og høj jobsikkerhed. Det er en meget sikker vej til at udleve sine drømme.

Brug for endnu flere
Alle kommuner på Fyn på nær Odense og Svendborg lever stort set op til det politiske mål om, at 25 procent skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse.

- Grundlæggende er det positivt, at en del folkeskoleelever allerede vælger en erhvervsuddannelse, men virksomhederne efterspørger stadig flere. Kære kommuner, jeg håber I vil lave en indsats, der kan få flere til at interessere sig for en erhvervsuddannelse. Det gælder både folkeskoleelever og de mange unge, der endnu ikke er i gang med en kompetencegivende uddannelse. DI Fyn hjælper gerne med f.eks. virksomhedsbesøg, klassebesøg eller andet, siger Poul Strandmark.

Formand for DI Fyn Poul Strandmark, telefon 26 15 27 33
Regional konsulent for DI Fyn Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17