Storsatsning på fintech og medarbejdere sikrer Visma e-conomic sit bedste regnskab nogensinde

Virksomheden bag Danmarks mest benyttede regnskabsprogram, e-conomic, præsenterer i dag sit bedste årsregnskab nogensinde. Store satsninger på fintech-området og investeringer i medarbejdere har sikret fremgang på alle parametre. En stor del af overskuddet geninvesteres i nye medarbejdere og digitale produkter til gavn for de danske små- og mellemstore virksomheder.

Da Lars Engbork i slutningen af september 2020 overtog roret som adm. direktør i Visma e-conomic, var det med et klart mål om at fortsætte de seneste års vækst. Og det er lykkedes. Fjerde kvartal af 2020 er nemlig det bedste i virksomhedens 20-årige levetid.

Og det billede går igen for hele årsregnskabet for 2020, hvor omsætningen var 438 mio. mod 367 mio. kr. i 2019, og årets resultat steg med 31 % i forhold til 2019.

”Vi er meget tilfredse med vores resultater i et 2020, hvor vores kunder virkelig havde brug for os i en usikker tid, og hvor regnskab og indsigt i egen virksomhed aldrig har været vigtigere. Vores flotte resultat vidner da også om, at vores godt 155.000 kunder oplever, at vores cloud-baserede regnskabsprogram og øvrige digitale løsninger giver stor værdi, som letter de administrative processer og frigiver mere tid til kerneforretningen,” siger Lars Engbork, adm. direktør i Visma e-conomic.

Stort hop i nye produkter og funktioner

Visma e-conomic har det sidste år udrullet et væld af nye digitale produkter og  fintech-løsninger, der automatiserer administrative processer i langt højere grad end tidligere. Ifølge Lars Engbork har de store satsninger på fintech-området som eksempelvis Smart Bank og Straksindbetaling været en vigtig faktor i den fortsatte vækst i virksomheden.

”Det er en klar del af vores strategi, at vi konstant investerer i ny teknologi og nye løsninger, der kan forenkle og automatisere omkostningstunge, administrative processer hos de små og mellemstore virksomheder. I regnskabsåret 2020 lancerede vi eksempelvis flere produkter og funktionaliteter, end vi har gjort de sidste fem år tilsammen, og det afspejler sig tydeligt i årets regnskab,” siger Lars Engbork.

Udover at levere vækst på både omsætningen og årets resultat har Visma e-conomic også ansat 75 nye medarbejdere i Danmark det seneste år, hvoraf de 30 er blevet ansat for at styrke produktudviklingsteamet og 25 er blevet ansat i kundeserviceteamet, som har været hårdt pressede under corona. I regnskabsåret er ca. 31.000 virksomheder kommet til som nye kunder i Visma e-conomic, der dermed kan skrive knap 155.000 danske virksomheder på kundelisten. Samtidig hæfter Lars Engbork sig især ved, at Visma e-conomic har oplevet den højeste kunde- og medarbejdertilfredshed i selskabets historie.

Investerer i at gøre hverdagen lettere for de danske SMVer

Udvikling af digitale løsninger, der skaber værdi og gør en forskel for de danske små- og mellemstore virksomheder, har altid været omdrejningspunktet for Visma e-conomic, og det vil det fortsat være i 2021. Trods forventninger om fortsat vækst på både omsætning og resultat, så forventer Lars Engbork, at resultatet relativt til omsætningen vil være mindre i 2021 sammenlignet med 2020. Og det er der en naturlig forklaring på.

Visma e-conomic øger nemlig investeringsniveauet markant og forventer at ansætte op mod 50 nye folk i 2021 og kommer således til at beskæftige op mod 370 medarbejdere i Danmark. Samtidig skal der investeres et tocifret millionbeløb i innovation og produktudvikling til gavn for de danske små og mellemstore virksomheder.

”Kombinationen af et stærkt produkt, glade brugere og dedikerede medarbejdere, som har ydet en kæmpe indsats hele vejen rundt, er grundstenene for vores succesfulde forretning både i 2020 og i det hele taget,” siger Lars Engbork og fortsætter:

”Vi har et stærkt afsæt for fremtidig vækst, og vi følger samme kurs i 2021, hvor vi vil investere det største beløb nogensinde i at gøre vores produkt bedre og skarpere. Det vil især være med fokus på fintech, udvikling af vores kerneplatform og vores økosystem, så vi kan hjælpe danske virksomheder med at tage et stort skridt i en digital retning i 2021 til gavn for den enkelte virksomhed og for Danmark.”

• Navn og adresse: Visma e-conomic A/S, Langebrogade 1, 1411 KBH K.
  • Grundlagt i 2001.
  • Ejerforhold: Ejerforhold: Visma e-conomic er ejet af Visma Group, som er ejet af syv fonde: Hg and co-investors ejer 54%, GIC ejer 16%, ICG ejer 7%, CPPIB ejer 6.0%, Warburg Pincus ejer 5%, TPG ejer 3% og General Atlantic ejer 2%. En bred ledelsesgruppe ejer dertil ca. 7% af Visma Groups aktieværdi.
  • Antal medarbejdere: Visma e-conomic består af mere end 300 medarbejdere hvoraf knap 100 arbejder i kundeservice, over 100 arbejder i produktudvikling og de resterende er fordelt mellem Salg, Marketing, Kommunikation og administration.
  • Antal kunder: 150.000 private små og mellemstore virksomheder.
  • Omsætning i 2020: 438.218.000 kr.

Ny FinTech teknologi fra Visma e-conomic demokratiserer virksomhedernes bankdata og udfordrer pengeinstitutterne5.5.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

150.000 små og mellemstore virksomheder, ca. halvdelen af alle danske CVR nr., har nu mulighed for at revolutionere den måde, hvorpå de hidtil har tilgået deres egne bankdata. Tidligere har pengeinstitutterne siddet på alle oplysningerne, men introduktionen af EU’s PSD2 direktiv om open banking gør det nu muligt for de 150.000 brugere af Danmarks mest benyttede regnskabssystem, e-conomic, at integrere deres regnskab og bank. Løsningen, som Visma e-conomic kalder Smart Bank, sparer virksomhederne for både tid, ressourcer og penge.

Ny FinTech teknologi demokratiserer virksomhedernes bankdata og udfordrer pengeinstitutterne4.5.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Virksomheden bag Danmarks mest benyttede regnskabssystem e-conomic er i gang med at revolutionere den måde hvorpå små og mellemstore virksomheder i dag tilgår deres egne bankdata. Ca. 23.000 af Visma e-conomics i alt 150.000 kunder, ca. halvdelen af alle danske CVR nr., har allerede nu adgang til Visma e-conomics Smart Bank løsning, som giver virksomhedens kunder mulighed for at integrere deres regnskab og bank. Dette har hidtil ikke været muligt pga. lovgivning.

Digitalisering: et afgørende konkurrenceparameter i håndværkerbranchen26.4.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Håndværkerbranchen oplever kronede dage under corona, men særligt én gruppe af håndværksvirksomhederne høster lige nu de største gevinster. Nye tal og indsigter i branchen viser, at de håndværkere, som har digitaliseret deres forretning, omsætter for op mod 60% mere per medarbejder, end håndværkere som ikke har digitaliseret sig. Tallene kommer fra Visma e-conomic, der står bag Danmarks førende regnskabsprogram og leverer regnskabsservice til ca. 40% af alle danske håndværksvirksomheder.

Innovativ teknologi fra Visma e-conomic sætter turbo på regeringens digitaliseringsagenda25.3.2021 07:30:00 CET | Pressemeddelelse

Regeringens nye initiativ, et digitalt partnerskab med fokus på anbefalinger til øget digitalisering af erhvervslivet og det offentlige, er vand på virksomheden Visma e-conomics mølle. Manglende digitalisering koster nemlig danske virksomheder milliarder. Derfor har virksomheden bag Danmarks mest benyttede regnskabsprogram, Visma e-conomic, nu, som de første, introduceret en innovativ teknologi, så virksomheder kan sende og modtage elektroniske fakturaer direkte i deres regnskabsprogram.