Stormsæsonen er over os: Er din bolig klar?

Kraftig blæst er den klart største årsag til de vejrrelaterede skader, som vi danskere oplever på vores boliger, viser en undersøgelse fra Codan. Derfor er det en god idé at kigge boligen grundigt efter, nu hvor vi går ind i årets stormfulde måneder. Her er 5 gode råd til stormsikring.

Nu starter stormsæsonen. Det er nemlig i løbet af efteråret og vinteren, at vi oplever det værste blæsevejr i Danmark. Samtidig viser forsikringsselskabet Codans årlige vejrundersøgelse, at hele 54 pct. af de danske boligejere, som har fået vejrrelaterede skader på boligen de sidste 5 år, angiver blæst som årsag.

Derfor er det særligt vigtigt at give boligen et grundigt eftersyn nu, så man undgår skader i de mest blæsende måneder, siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan:

”I Codan kan vi tydeligt se, at boligejerne oplever flere skader på deres bolig i de efterårs- og vintermåneder, hvor blæsten er værst. Derfor anbefaler vi, at man laver en grundig gennemgang af sin bolig her i den første del af efteråret. På den måde kan man mindske risikoen for skader, når blæsten rigtigt tager fat”, siger han.

Codans undersøgelse peger på, at det er særligt vigtigt at tjekke boligens tagkonstruktion. Over halvdelen af de danskere, som har oplevet vejrrelaterede skader på boligen, har nemlig fået skader på taget, og for op mod hver tredje skyldtes skaderne løse tagsten eller tagplader.

Sådan gør du boligen klar til storm

I undersøgelsen har Codan også spurgt de danske boligejere om deres forventninger til vejret i fremtiden. Her svarer mere end 3 ud af 4, at de tror, vi kommer til at opleve flere storme, og næsten lige så mange tror, at stormene bliver voldsommere.

Alligevel er det færre end hver 10., der forventer at investere i skadeforebyggende tiltag i 2019. Det kan skyldes, at danskerne er usikre på, hvordan de bedst mulig sikrer deres bolig mod vejret – i hvert fald indrømmer næsten 20 pct. i undersøgelsen, at de synes, det er svært.

”Det kan godt virke som et lidt uoverskueligt projekt at stormsikre sin bolig. Men der er faktisk nogle ret simple ting, man kan begynde med, som mindsker risikoen for skader betragteligt. Et godt sted at starte er at tjekke taget for løstsiddende tagsten. Derudover er det vigtigt at være opmærksom på løse genstande foran boligen, som kan blæse ind i huset og forårsage skader under en storm”, siger Henrik Bundgaard fra Codan.

5 gode råd til, hvordan du sikrer din bolig i stormsæsonen:

1. Gennemgå taget for løse tagsten eller tagplader og tjek, at eventuelle antenner er ordentligt fæstnet.
  1. Gå havens træer efter for løse eller rådne grene og sørg for at få dem fjernet, så de ikke blæser af og forårsager skader under en storm.
  1. Fjern løse genstande i haven: Stil havestol, parasol, grill og potteplanter osv. af vejen. Fastgør trampolinen, hvis du har sådan en, og læg eventuelt også flagstangen ned.
  1. Gennemgå boligen efter et voldsomt blæsevejr for hurtigt at lokalisere eventuelle skader for dermed at minimere risikoen for følgeskader.
  1. Abonner på en vejrtjeneste, der giver besked, når der er risiko for ekstremt vejr på din adresse. Codan tilbyder en gratis sms-varsling.

For mere information, kontakt venligst:

Anders Walthersdorf Frederiksen, kommunikationschef i Codan

Mail: awf@codan.dk

Om undersøgelsen

Codans årlige vejrundersøgelse har fokus på danskernes forhold til klima, vildt vejr og skadeforebyggelse. Undersøgelsen er udarbejdet af analyseinstituttet Epinion. Den er baseret på i alt 1.231 webbaserede interviews med repræsentativt udvalgte boligejere via Epinions Danmarkspanel.

Tal fra undersøgelsen

• 54 pct. af de danske boligejere, som har oplevet én eller flere skader på deres bolig som følge af vejrfænomener inden for de seneste fem år, har fået en skade pga. blæst/storm.
  • 57 pct. af de danske boligejere, som har oplevet én eller flere skader på deres bolig som følge af vejrfænomener inden for de seneste fem år, har fået en skade på boligens tag, mens 31 pct. angiver, at løse tagsten eller tagplader forårsagede skade.
  • 78 pct. af de danske boligejere tror, at vi kommer til at opleve flere storme fremover, mens 72 pct. af dem tror, at vi kommer til at opleve voldsommere storme fremover.
  • 9 pct. af de danske boligejere forventer at foretage investeringer i skadeforebyggende tiltag i 2019, der skal minimere risikoen for vejrelaterede skader på boligen.
  • 19 pct. af de danske boligejere synes, at det er enten svært eller meget svært generelt at få
    overblik over, hvordan de bedst muligt sikrer deres bolig mod vejrrelaterede skader.

Henrik Bundgaard, Skadedirektør i Codan

Codan Forsikring har 255.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Halvårsresultat 2020 for Codan Danmark30.7.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Nettopræmieindtægter i Codan Danmark på 3.327,2 millioner DKK (HY2019: 3.525,8 millioner DKK) Samlet positivt underwritingresultat i Codan Danmark på 250,4 millioner DKK (HY2019: -106,7 millioner DKK) Combined Operating Ratio (COR) for Codan Danmark på 89,6% (HY2019: 104%) i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS) Codan er en del af den internationale forsikringskoncern RSA Insurance Group. De samlede halvårsresultater for hele koncernen, inklusiv det skandinaviske resumé, er tilgængelige her (på engelsk). Christian Baltzer, CEO for Codan i Danmark, kommenterer resultatet: ”Vi er nået rigtig langt siden de seneste udfordrende år, og vi har forbedret lønsomheden på vores kerneforretning. Det er et resultat af de planer, som vi har igangsat primært i erhvervsforretningen, og blandt andet afløbsgevinster fra tidligere år. Jeg er især stolt af, at vi i vores privatforretning fortsætter fremgangen, hvor kunder vælger os til, fordi vi har attraktive værdit

Codan/Trygg-Hansa ansætter ny CFO17.7.2020 14:15:00 CESTPressemeddelelse

Gavin Wilkinson er udpeget som ny skandinavisk CFO i RSA Scandinavia, der omfatter Codan i Danmark og Norge samt Trygg-Hansa i Sverige. ”Jeg ser frem til at byde Gavin velkommen. I min tid som CEO for RSA Irland havde jeg fornøjelsen af ​​at arbejde sammen med Galvin. Jeg er sikker på, at han er den rigtige person for os og vil bidrage positivt til vores rejse for at styrke den skandinaviske forretning. Han kommer med værdifulde erfaringer og viden fra tidligere roller i RSA såvel som stærk, teknisk ekspertise og lederegenskaber. Jeg ser frem til at samarbejde med Gavin igen,” siger Ken Norgrove, CEO for RSA Scandinavia. Gavin Wilkinson, født 1981, kommer fra en stilling som CFO for RSAs forretning i Storbritannien og internationalt (RSA UK & International ). Han har været i den globale forsikringskoncern i knap 10 år og har tidligere haft en række ledende positioner i RSA Groups finansfunktioner, blandt andet rollen som Group Performance og Capital Director. Gavin Wilkinson er uddanne