Storebæltsbroen – HELE Danmarks bro
For 21 år siden åbnede H. M. Dronning Margrethe 2. Storebæltsbroen for biltrafik. Få år tidligere var der imidlertid ikke begejstring for den kommende forbindelse. Så sent som i 1997, et år før vejdelen åbnede, var kun godt en fjerdedel af danskerne tilhængere af broen. To tredjedele mente i øvrigt, at de fortsat ville foretrække at sejle over Storebælt, og omkring 40 pct. var nervøse for at tage toget gennem tunellen.
Men skepsis og frygt blev gjort til skamme. Forbindelsen er en ubestridt trafikal succes.
Hovedstaden kører mest på Storebælt
Nye tal fra Sund & Bælt viser, at Storebæltsbroen er hele Danmarks bro. Alle landsdele bruger flittigt broen. Man kunne måske tro, at dem, der bor nærmest broen, kører mest på den. Men tallene viser, at Region Hovedstaden i 2019 har kørt over broen flest gange. Hele 22 pct. af kunderne på Storebælt kommer fra Hovedstadsområdet. Region Syddanmark er det næststørste kundesegment på Storebælt med 18 pct, hvoraf de 13 pct. er fra Fyn.*

- Det er interessant at se, at kunderne geografisk fordeler sig nogenlunde ligeligt hhv. øst og vest for Storebælt. Det fastslår, at Storebæltsbroen har en enorm betydning for hele det danske samfund, da den udgør en trafikal livsnerve mellem Øst- og Vestdanmark, siger Camilla Riff Brems, Analysechef i Sund & Bælt.
5 gange så meget trafik
Tallene viser samtidig, at 45 pct. af kunderne på Storebælt i 2019 er fritidskunder, mens 25 pct. er erhvervskunder og 6 pct. pendlere. De resterende 24 pct. er kort- og kontantkunder.
Sammenlignet med samme periode i 2018 er det 3 pct. flere fritidskunder i 2019, mens der er 5 pct. færre kunder, der betaler med kort eller kontanter. Det skyldes, at priserne på Storebælt i januar 2018 blev sat ned for de kunder, der benytter automatisk betaling såsom BroBizz og PayByPlate.

Billedtekst: Fritidskunder, der før brugte kort eller kontant, betaler nu med BroBizz eller PayByPlate for at spare penge på turen over bæltet.
Og det er en vigtig udvikling. Hvert år stiger trafikken på Storebælt. I dag kører flere end 35.000 køretøjer over Storebæltsbroen om dagen. Det er 5 gange så meget, som da broen åbnede, og trafikudviklingen ventes af fortsætte. På de travleste dage kan trafikken komme op over 50.000 køretøjer. Til sammenligning blev der i gennemsnit i 1997, som var det sidste hele år med færgedrift, transporteret ca. 8.200 køretøjer over Storebælt.
- Med automatisk betaling kan vi få kunderne hurtigere igennem betalingsanlægget. Og med den fortsatte trafikvækst er det vigtigt, at flere kunder bruger BroBizz eller PayByPlate, så de undgår at holde i kø i anlægget, fortæller Camilla Riff Brems.
I dag har over 250.000 kunder tilmeldt sig PayByPlate, og over 1 mio. BroBizz er sendt med posten.
* Tallene gælder udelukkende kunder i personbil. Sund & Bælt har hentet oplysninger om bl.a. kundernes geografiske placering samt betalingsform gennem deres lokalaftaler med Storebælt. Det er kun 2/3 af kunderne, som har en lokalaftale med Storebælt. De resterende kunder uden lokalaftaler betaler typisk med kort eller kontant.
Kontakter
Nathalie Emsø
Digital Manager, Presse
Tlf. 23 29 68 19
Mail: nae@sbf.dk
Billeder







Vedhæftede filer
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
Kæmpekran skal udvide Københavns Lufthavn Station15.10.2025 09:40:58 CEST | Pressemeddelelse
Hvad gør man, når en 216 ton tung gangbro skal løftes på plads under trange vilkår? Man tilkalder en muskuløs kæmpekran på larvefødder, der kan klare opgaven.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
