Storebæltsbroen – HELE Danmarks bro
For 21 år siden åbnede H. M. Dronning Margrethe 2. Storebæltsbroen for biltrafik. Få år tidligere var der imidlertid ikke begejstring for den kommende forbindelse. Så sent som i 1997, et år før vejdelen åbnede, var kun godt en fjerdedel af danskerne tilhængere af broen. To tredjedele mente i øvrigt, at de fortsat ville foretrække at sejle over Storebælt, og omkring 40 pct. var nervøse for at tage toget gennem tunellen.
Men skepsis og frygt blev gjort til skamme. Forbindelsen er en ubestridt trafikal succes.
Hovedstaden kører mest på Storebælt
Nye tal fra Sund & Bælt viser, at Storebæltsbroen er hele Danmarks bro. Alle landsdele bruger flittigt broen. Man kunne måske tro, at dem, der bor nærmest broen, kører mest på den. Men tallene viser, at Region Hovedstaden i 2019 har kørt over broen flest gange. Hele 22 pct. af kunderne på Storebælt kommer fra Hovedstadsområdet. Region Syddanmark er det næststørste kundesegment på Storebælt med 18 pct, hvoraf de 13 pct. er fra Fyn.*
- Det er interessant at se, at kunderne geografisk fordeler sig nogenlunde ligeligt hhv. øst og vest for Storebælt. Det fastslår, at Storebæltsbroen har en enorm betydning for hele det danske samfund, da den udgør en trafikal livsnerve mellem Øst- og Vestdanmark, siger Camilla Riff Brems, Analysechef i Sund & Bælt.
5 gange så meget trafik
Tallene viser samtidig, at 45 pct. af kunderne på Storebælt i 2019 er fritidskunder, mens 25 pct. er erhvervskunder og 6 pct. pendlere. De resterende 24 pct. er kort- og kontantkunder.
Sammenlignet med samme periode i 2018 er det 3 pct. flere fritidskunder i 2019, mens der er 5 pct. færre kunder, der betaler med kort eller kontanter. Det skyldes, at priserne på Storebælt i januar 2018 blev sat ned for de kunder, der benytter automatisk betaling såsom BroBizz og PayByPlate.
Billedtekst: Fritidskunder, der før brugte kort eller kontant, betaler nu med BroBizz eller PayByPlate for at spare penge på turen over bæltet.
Og det er en vigtig udvikling. Hvert år stiger trafikken på Storebælt. I dag kører flere end 35.000 køretøjer over Storebæltsbroen om dagen. Det er 5 gange så meget, som da broen åbnede, og trafikudviklingen ventes af fortsætte. På de travleste dage kan trafikken komme op over 50.000 køretøjer. Til sammenligning blev der i gennemsnit i 1997, som var det sidste hele år med færgedrift, transporteret ca. 8.200 køretøjer over Storebælt.
- Med automatisk betaling kan vi få kunderne hurtigere igennem betalingsanlægget. Og med den fortsatte trafikvækst er det vigtigt, at flere kunder bruger BroBizz eller PayByPlate, så de undgår at holde i kø i anlægget, fortæller Camilla Riff Brems.
I dag har over 250.000 kunder tilmeldt sig PayByPlate, og over 1 mio. BroBizz er sendt med posten.
* Tallene gælder udelukkende kunder i personbil. Sund & Bælt har hentet oplysninger om bl.a. kundernes geografiske placering samt betalingsform gennem deres lokalaftaler med Storebælt. Det er kun 2/3 af kunderne, som har en lokalaftale med Storebælt. De resterende kunder uden lokalaftaler betaler typisk med kort eller kontant.
Kontakter
Nathalie Emsø
Digital Manager, Presse
Tlf. 23 29 68 19
Mail: nae@sbf.dk
Billeder







Vedhæftede filer
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse
Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.
Udfordringer i Femern Bælt-projektet17.9.2025 13:30:09 CEST | Pressemeddelelse
Færdiggørelsen af et specialfartøj til nedsænkning af tunnelelementer er så forsinket, at det bliver vanskeligt at nå målet om at åbne Femern Bælt-forbindelsen i 2029.
Byggebranchen skal kunne inspirere fremtidens lærlinge10.9.2025 08:44:25 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal tænke mere ud af boksen, hvis de unge skal få øjnene op for en fremtid inden for byggefagene. Det er opfordringen fra Sund & Bælt, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills 2025 åbner i Herning den 10.-13. september.
Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen8.9.2025 14:31:34 CEST | Pressemeddelelse
Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.
Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse
Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum