Storebæltsbroen – HELE Danmarks bro
For 21 år siden åbnede H. M. Dronning Margrethe 2. Storebæltsbroen for biltrafik. Få år tidligere var der imidlertid ikke begejstring for den kommende forbindelse. Så sent som i 1997, et år før vejdelen åbnede, var kun godt en fjerdedel af danskerne tilhængere af broen. To tredjedele mente i øvrigt, at de fortsat ville foretrække at sejle over Storebælt, og omkring 40 pct. var nervøse for at tage toget gennem tunellen.
Men skepsis og frygt blev gjort til skamme. Forbindelsen er en ubestridt trafikal succes.
Hovedstaden kører mest på Storebælt
Nye tal fra Sund & Bælt viser, at Storebæltsbroen er hele Danmarks bro. Alle landsdele bruger flittigt broen. Man kunne måske tro, at dem, der bor nærmest broen, kører mest på den. Men tallene viser, at Region Hovedstaden i 2019 har kørt over broen flest gange. Hele 22 pct. af kunderne på Storebælt kommer fra Hovedstadsområdet. Region Syddanmark er det næststørste kundesegment på Storebælt med 18 pct, hvoraf de 13 pct. er fra Fyn.*
- Det er interessant at se, at kunderne geografisk fordeler sig nogenlunde ligeligt hhv. øst og vest for Storebælt. Det fastslår, at Storebæltsbroen har en enorm betydning for hele det danske samfund, da den udgør en trafikal livsnerve mellem Øst- og Vestdanmark, siger Camilla Riff Brems, Analysechef i Sund & Bælt.
5 gange så meget trafik
Tallene viser samtidig, at 45 pct. af kunderne på Storebælt i 2019 er fritidskunder, mens 25 pct. er erhvervskunder og 6 pct. pendlere. De resterende 24 pct. er kort- og kontantkunder.
Sammenlignet med samme periode i 2018 er det 3 pct. flere fritidskunder i 2019, mens der er 5 pct. færre kunder, der betaler med kort eller kontanter. Det skyldes, at priserne på Storebælt i januar 2018 blev sat ned for de kunder, der benytter automatisk betaling såsom BroBizz og PayByPlate.
Billedtekst: Fritidskunder, der før brugte kort eller kontant, betaler nu med BroBizz eller PayByPlate for at spare penge på turen over bæltet.
Og det er en vigtig udvikling. Hvert år stiger trafikken på Storebælt. I dag kører flere end 35.000 køretøjer over Storebæltsbroen om dagen. Det er 5 gange så meget, som da broen åbnede, og trafikudviklingen ventes af fortsætte. På de travleste dage kan trafikken komme op over 50.000 køretøjer. Til sammenligning blev der i gennemsnit i 1997, som var det sidste hele år med færgedrift, transporteret ca. 8.200 køretøjer over Storebælt.
- Med automatisk betaling kan vi få kunderne hurtigere igennem betalingsanlægget. Og med den fortsatte trafikvækst er det vigtigt, at flere kunder bruger BroBizz eller PayByPlate, så de undgår at holde i kø i anlægget, fortæller Camilla Riff Brems.
I dag har over 250.000 kunder tilmeldt sig PayByPlate, og over 1 mio. BroBizz er sendt med posten.
* Tallene gælder udelukkende kunder i personbil. Sund & Bælt har hentet oplysninger om bl.a. kundernes geografiske placering samt betalingsform gennem deres lokalaftaler med Storebælt. Det er kun 2/3 af kunderne, som har en lokalaftale med Storebælt. De resterende kunder uden lokalaftaler betaler typisk med kort eller kontant.
Kontakter
Nathalie Emsø
Digital Manager, Presse
Tlf. 23 29 68 19
Mail: nae@sbf.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
En ny ø på tippen af Sprogø skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt har afsat 10 millioner kroner til en række naturprojekter, der skal styrke biodiversiteten omkring Storebæltsbroen. Et af tiltagene er etableringen af en ny ø på tippen af Sprogø, der skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter som fjord-, hav- og dværgternen. Sprogø er meget mere end et sted, vi passerer kortvarigt, når vi krydser Storebælt. Det er også et levested for et væld af forskellige dyrearter som fugle, padder og insekter. For at styrke biodiversiteten endnu mere har Sund og Bælt valgt at afsætte 10 millioner kroner til en række naturprojekter. Den første fase af projektet er nu gået i gang og involverer etableringen af både en ø, en sø og en faunapassage på Sprogøs nordlige del. Projekterne er et vigtigt skridt i Sund og Bælts arbejde med biodiversitet, fortæller Ditte Marie Hjort, der er projektansvarlig i Sund & Bælts afdeling for bæredygtighed. - Sprogø er placeret i et Natura 2000-område, hvilket betyder, at der er naturtyper og dyr, som kræver en
Bæredygtighed i fokus ved etablering af ny støjskærm ved Nyborg11.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund Bælt har lagt særlig vægt på bæredygtighed ved valg af entreprenør til ny støjskærm ved Nyborg. Vinderen af udbuddet udmærkede sig blandt andet ved udbredt brug af genbrugsmaterialer i løsningen.
Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen i næste uge9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I næste uge – uge 16 - bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet I uge 16, startende mandag aften den 15. april, vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 20.00 og 05.00. Det gælder mandag, tirsdag og onsdag aften. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 20 og igen om morgenen kl. 05 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarb
Stigende fritidstrafik bidrager til godt årsresultat5.4.2024 13:05:55 CEST | Pressemeddelelse
Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron blev der hen over sommeren sat flere rekorder, og juli blev den største rejsemåned på begge broer hidtil. Trafikudviklingen bidrager positivt til et tilfredsstillende resultat for året. Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 3.155 mio. kr. og steg med 2 pct. i forhold til 2022. Den samlede vækst i trafikken på Storebæltsforbindelsen var på 2,9 pct., og betød at vejtrafikken satte ny årsrekord med 13,6 mio. køretøjer. Stigningen var drevet af personbiltrafikken, der steg med 3,7 pct., mens lastbiltrafikken lå 2,8 pct. lavere end i 2022. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet. På Øresundsbron steg den samlede trafik med 8,3 pct. i forhold til 2022 og nåede næsten op på niveauet fra før covid-19. Personbiltrafikken steg med 9,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,0 pct. i forhold til året før. I alt passerede 7,3 mio. køretøjer forbindelsen. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 163 mio. kr. - 2023 ble
Væltet varebil på Storebæltsbroen skal til lommerne3.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
22. december væltede en varebil i kraftig sidevind og lammede trafikken på årets største rejsedag. Nu er vognmanden gjort erstatningsansvarlig, hvilket ifølge Sund & Bælt sender et vigtigt signal. Det kan have konsekvenser, hvis man ikke vurderer, om det er forsvarligt at passere Storebæltsbroen, inden man kører over forbindelsen. Det mærker den vognmand nu, hvis chauffør valgte at krydse Storebæltsbroen 22. december 2023. I kølvandet på uheldet, der lammede juletrafikken i flere timer, valgte Sund & Bælt at igangsætte en erstatningssag på baggrund af de omkostninger, der var i forbindelse med den væltede varebil. Sagen er nu afsluttet, og vognmanden er blevet gjort erstatningsansvarlig for alle Sund & Bælts udgifter. I alt skal vognmanden betale lidt over 34.000 kroner, hvilket blandt andet dækker udgifter til bjærgning af køretøjet og ekstra mandskabstimer. Selvom beløbet ikke lyder af meget, er sagen vigtig af flere årsager, fortæller Søren Ulrik Hillersborg, der er driftsdirektør i
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum