Sund & Bælt

Storebæltsbroen får ny asfalt

Del

I de kommende uger bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsforbindelsen med at udskifte det eksisterende asfaltslidlag til glæde for de mange trafikanter, der dagligt krydser forbindelsen. Den nye asfalt vil give en bedre kørekomfort og forøge levetiden på belægningen med forventeligt 15 år.

Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre asfaltudskiftningen hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side.

Mens der på Sprogø udlægges en klimavenlig type asfaltbelægning er der valgt en mere traditionel type asfalt til østbroen. Det er grundet broens svævende konstruktion ikke muligt at komprimere den klimavenlige asfalt tilstrækkeligt, sammenlignet med det faste underlag på land. Her er asfalttypen i stedet valgt ud fra en bredere vurdering af den samlede positive påvirkning af levetiden.

De nye asfaltslidlag betyder samtidig, at friktionen fra trafikken mindskes og dermed reducerer brændstofforbruget til gavn for klimaet.


Trafikrestriktioner for asfaltarbejder

I ugerne 38 – 40, startende søndag aften den 18. september, vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 19.00 og 06.00. Dette gælder alle ugens dage, fredag og lørdag aften undtaget.

Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling vil ikke være tilladt.  Der kan opstå kort ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 30 minutter, mens trafikken omlægges, henholdsvis om aftenen og igen om morgenen.

Da det eksisterende asfaltslidlag skal fjernes, før der kan lægges nyt, vil der i perioden være strækninger med affræset slidlag, og derfor en hastighedsrestriktion til 80 km/t i dagtimerne også, på hele forbindelsen.

Opsætning af digitale skilte
Trafikanterne vil allerede fra torsdag aften opleve dobbeltrettet trafik i perioden kl. 20.30 – 05.30, hvor der udføres arbejder på vestbroen med opsætning af nye digitale skilte til optimering af trafiksikkerheden. Også her vil der forekomme kortvarige lukninger i forbindelse med omlægning af trafikken. Trafikken omlægges torsdag og fredag aften.

Læs mere om vejarbejderne og hvornår de præcist vil påvirke trafikken, på storebaelt.dk

Kontakter

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Storebæltsbroen skruer ned for lyset om natten22.9.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fremover vil Storebæltsforbindelsens ikoniske højbro syne mørkere end tidligere. Det skyldes, at Sund & Bælt har valgt at slukke for konstruktionsbelysningen. Ændringen indebærer, at belysning af pylonernes udvendige flader nu slukkes. Belysningen på konstruktionselementerne under vejbaneniveau fastholdes af hensyn til skibstrafikken. Konstruktionsbelysningen blev udskiftet hen over foråret med den nyeste LED-armatur teknologi som en del af en omfattende energioptimering af belysningssystemerne på Sund & Bælts anlæg. Belysningen skrues nu endnu længere ned efter regeringens udmelding om at slukke al unødigt lys på offentlige bygninger. Der kan på udvalgte dage være lys på broen. Ændringen betyder, at trafikanterne i højere grad vil opleve turen over østbroen som kørsel på almindelig motorvej.

Stigende trafik bidrager til et tilfredsstillende resultat31.8.2022 14:30:32 CEST | Pressemeddelelse

Både fritidstrafikken og lastbilerne benyttede i stigende grad Storebæltsbroen og Øresundsbron i 1. halvår af 2022 og overstiger niveauet før covid-19. I forhold til forventningerne til periodens resultat bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat. På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 20,5 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken steg med 23,2 pct. og lastbiltrafikken med 4,7 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg således 15,3 pct. i forhold til første halvår af 2021 og var på 1.491 mio. kr. Trafikken er stort set tilbage på samme niveau som før pandemien og er efter 1. halvår 1,9 pct. lavere end samme periode i 2019. Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg var på 152 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode sidste år. På Øresundsbron steg vejtrafikken med 85,2 pct. i forhold til samme periode i 2021. Personbiltrafikken steg med 99,8 pct., mens lastbiltrafikken er steget med 9,6 pct. i forhold til samme periode i 2019 inden covid-19 pandemien er trafikken s

Trafikrekord på Storebælt: Største rejseweekend nogensinde11.8.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mens den forgangne weekend bød på koncert med Ed Sheeran, Smukfest og hjemrejse fra ferie, passerede over 116.000 køretøjer tilsammen Storebæltsbroen lørdag og søndag. Summen gør weekenden til den største rejseweekend nogensinde i Storebæltsbroens historie. Herudover blev søndag den 7. august den helt store rejsedag for danskerne, der vendte hjem fra alt fra koncert med Ed Sheeran, Lukas Graham, Smukfest, Superliga og ferie. Helt nøjagtigt passerede 61.528 køretøjer Storebæltsbroen søndag, hvilket er det højeste antal køretøjer, der har passeret broen på et enkelt døgn nogensinde. Ifølge Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget, er søndagens rekord forårsaget af de mange begivenheder, der har fundet sted på tværs af landet: ”Vi har klart kunnet mærke, at det har været en oplevelsesrig weekend for danskerne. Søndag sætter givetvis også rekord grundet de mange nye efterskoleelever, som i tætpakkede biler med cykler bagpå skulle afleveres af deres forældre inden skolestart mandag”, f

Ny teknologi kan fordoble levetiden på jernbaneskinner7.7.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt implementerer en ny vedligeholdsstrategi baseret på et avanceret inspektionssystem til analyse og vedligehold af koncernens jernbaneskinner. Det vil betyde markante gevinster for både økonomi og klima. Vedligehold af jernbanenettet er en særdeles ressourcetung opgave. Derfor har Sund & Bælt i samarbejde med COWI arbejdet på at finde mere effektive metoder til analyse og udbedring af skinnenettet. Resultatet er et datadrevet vedligehold, der reelt kan fordoble levetiden på skinnerne, og dermed årligt vil reducere omkostningerne til vedligehold med flere millioner og sænke klimaaftrykket markant. Forudsigelig vedligehold i stedet for udskiftning Inspektionssystemet IRISSYS udnytter analysedata til at få et mere præcist indblik i jernbaneskinnernes tilstand. Dermed bliver det muligt at forebygge skader og undgå omkostningstunge reinvesteringer i skinnerne. – Med et detaljeret indblik i skinnernes tilstand kan vi tidligere og mere præcist udpege og udbedre mindre skader, inden

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum