Storebælts månedstrafik: Svagt fald i trafikken i september

Storebæltsbroen havde i september godt 1,1 mio. rejsende over broen. Det svarer til et fald på 0,3 pct. sammenlignet med september året før. Faldet kan tilskrives personbil- og bustrafikken.

I årets første ni måneder har godt 10,1 millioner køretøjer passeret broen. Det svarer til en trafikvækst på 2,4 pct. sammenlignet med samme periode i 2018. Med et fald på 0,3 pct. kan stigningen ikke ses i trafiktallene for september. Her kørte i alt 1.132.654 køretøjer over broen, hvilket er godt 2.500 færre køretøjer end september året før.

Første fald i personbiltrafikken siden 2017

Faldet i trafikken for september hænger bl.a. sammen med et fald i personbiltrafikken på godt 300 køretøjer dagligt sammenlignet med september 2018. Det svarer til et fald på 0,8 pct.

- Der er ikke en enkeltstående begivenhed, der forklarer faldet i personbiltrafikken. Trafikken fordeler sig jævnt over hele måneden. Sidste gang, vi så et fald i trafikken, var to enkeltstående måneder i 2017, mens vi skal helt tilbage til 2012-2013 for at finde en længere periode med faldende trafikmængder, siger Camilla Riff Brems, Analysechef i Sund & Bælt.

Færre busser over Storebælt

Ud over et fald i personbiltrafikken er bustrafikken dalet med over 12 pct. Dermed fortsætter det fald i bustrafikken, som har været markant gennem det meste af 2019.

- Det er ikke nyt, at der er store udsving i bustrafikken, der bl.a. afhænger af udviklingen i fjernbusmarkedet, som står for ca. 2/3 af den samlede bustrafik på Storebælt. Over de seneste fem år har der været perioder med både kraftig stigning i antallet af busser samt perioder med stagneringer eller markante fald, forklarer Camilla Riff Brems.

Lastbiltrafikken steg med 4,8 pct. i september, hvor det især er en ekstra hverdag, der trækker væksten op. For de første ni måneder af 2019 har væksten i lastbiltrafikken været 2,5 pct.

Figur 1: Trafikudvikling måned samt år til dato

September År-til-dato
  2019 2018 Ændring 2019 2018 Ændring
Personbiler 33.301 33.577 -0,8% 32.695 31.928 2,4%
Lastbiler 4.314 4.116 4,8% 4.171 4.071 2,5%
Busser 140 160 -12,5% 137 139 -1,4%
Total 37.755 37.853 -0,3% 37.003 36.137 2,4%

Download excelark med trafiktal.

Storebælt opruster mod klimaforandringer21.11.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse

Sund & Bælt har klimasikret og forhøjet digerne ved Sprogø. Hundredetusind ton granitsten holder nu havet tilbage og beskytter Storebæltstunnellen mod oversvømmelse. Opgraderingen er et nødvendigt værn med udsigten til stigende vandstande og mere ekstremt vejr fremover. Samtidig bidrager arbejdet til at sikre samfundskritisk infrastruktur. Hver dag rejser 21.000 passagerer på jernbanestrækningen under Storebælt mellem Øst- og Vestdanmark. En vigtig trafikal nerve, som Sund & Bælt nu har sikret yderligere ved at forhøje digerne på nordsiden af Sprogø, så de kan stå imod fremtidens klima, - Det er en vigtig opgave for os at fremtidssikre Storebæltsforbindelsen. Når vi ser ind i beregningerne for vejret og klimaet over de næste 50 år, kan vi forvente stigende vandstande og voldsommere hændelser som stormflod og større bølger. Så det giver rigtig god mening at sikre vores anlæg nu, siger Jan Lyngsø, driftsleder i Sund og Bælt. I alt er ca. 1500 meter diger blevet forhøjet med 1,5 meter, så

Storebælt månedstrafik: Mindre fart på trafiktallene i efteråret12.11.2019 09:39:44 CETPressemeddelelse

Der var fuld drøn på trafikvæksten i første halvdel af 2019, hvor især foråret bød på høje trafiktal på Storebæltsbroen. Men med et fald i væksten i september og oktober har efteråret ikke fulgt den ellers positive trafikudvikling på broen. I alt kørte godt 1,1 mio. køretøjer over Storebæltsbroen i oktober, hvilket er 0,2 pct. færre end oktober sidste år. Dermed er det anden måned i træk med fald i trafikken på Storebælt, idet september bød på et fald på 0,3 pct. Den faldende trafik på Storebælt kan i høj grad tilskrives personbil- og bustrafikken. Personbiltrafikken faldt med henholdsvis 0,8 pct. i september og 0,3 pct. i oktober, sammenlignet med samme periode 2018. I oktober kørte næsten 32.000 personbiler over broen i døgnet. Der er derfor tale om et beskedent fald på ca. 90 biler i døgnet, sammenholdt med oktober 2018. Også bustrafikken er med 25 færre busser over broen i døgnet dalet med næsten 11 pct. - Faldet i bustrafikken, som har været markant gennem det meste af 2019, forts