Storebælts månedstrafik: Svagt fald i trafikken i september

Storebæltsbroen havde i september godt 1,1 mio. rejsende over broen. Det svarer til et fald på 0,3 pct. sammenlignet med september året før. Faldet kan tilskrives personbil- og bustrafikken.

I årets første ni måneder har godt 10,1 millioner køretøjer passeret broen. Det svarer til en trafikvækst på 2,4 pct. sammenlignet med samme periode i 2018. Med et fald på 0,3 pct. kan stigningen ikke ses i trafiktallene for september. Her kørte i alt 1.132.654 køretøjer over broen, hvilket er godt 2.500 færre køretøjer end september året før.

Første fald i personbiltrafikken siden 2017

Faldet i trafikken for september hænger bl.a. sammen med et fald i personbiltrafikken på godt 300 køretøjer dagligt sammenlignet med september 2018. Det svarer til et fald på 0,8 pct.

- Der er ikke en enkeltstående begivenhed, der forklarer faldet i personbiltrafikken. Trafikken fordeler sig jævnt over hele måneden. Sidste gang, vi så et fald i trafikken, var to enkeltstående måneder i 2017, mens vi skal helt tilbage til 2012-2013 for at finde en længere periode med faldende trafikmængder, siger Camilla Riff Brems, Analysechef i Sund & Bælt.

Færre busser over Storebælt

Ud over et fald i personbiltrafikken er bustrafikken dalet med over 12 pct. Dermed fortsætter det fald i bustrafikken, som har været markant gennem det meste af 2019.

- Det er ikke nyt, at der er store udsving i bustrafikken, der bl.a. afhænger af udviklingen i fjernbusmarkedet, som står for ca. 2/3 af den samlede bustrafik på Storebælt. Over de seneste fem år har der været perioder med både kraftig stigning i antallet af busser samt perioder med stagneringer eller markante fald, forklarer Camilla Riff Brems.

Lastbiltrafikken steg med 4,8 pct. i september, hvor det især er en ekstra hverdag, der trækker væksten op. For de første ni måneder af 2019 har væksten i lastbiltrafikken været 2,5 pct.

Figur 1: Trafikudvikling måned samt år til dato

September År-til-dato
  2019 2018 Ændring 2019 2018 Ændring
Personbiler 33.301 33.577 -0,8% 32.695 31.928 2,4%
Lastbiler 4.314 4.116 4,8% 4.171 4.071 2,5%
Busser 140 160 -12,5% 137 139 -1,4%
Total 37.755 37.853 -0,3% 37.003 36.137 2,4%

Download excelark med trafiktal.

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg13.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Der er sket meget, siden betalingsanlægget blev indviet for godt 20 år siden. Dengang kom den enorme interesse for broen bag på selskabet, og det skabte trafikale udfordringer. Det nye betalingsanlæg vil fremover sikre, at kunderne kan komme hurtigere over broen – også selvom trafikken ventes at stige i fremtiden. Trafikken på Storebælt stiger år for år. I dag kører mere end fire gange så mange biler over broen, som da den åbnede i 1998. Selvom Storebæltsbroen i dag er en trafikal succes, så er det vigtigt, at Storebælt også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor er teknologien i betalingsanlægget nu skiftet. - Det nye betalingsanlæg giver nogle særlige fordele til vores kunder, der betaler med automatisk betaling såsom BroBizz og nummerpladen. Det er et bevidst valg fra vores side, da automatisk betaling gør det muligt at få endnu flere kunder igennem betalingsanlægget på kortere tid og derved reducere ventetiden for dem. Det er med til at fremtidssikre anlægget, f

Nyt betalingsanlæg på Storebælt8.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Fra på mandag, den 13. januar, kan trafikanter, der betaler med nummerpladen, komme hurtigere over broen i de nye, grønne Ekspres-baner. Implementeringen af det nye betalingsanlæg har dog givet nogle begyndervanskeligheder. Efter mere end 20 års tro tjeneste er det blevet tid til at opgradere Storebæltsbroens betalingsanlæg med ny teknologi, så det bliver både hurtigere og nemmere at komme over broen. Særligt PayByPlate-kunder, som betaler med nummerpladen på Storebælt, vil opnå fordele fra på mandag. - Tidligere har PayByPlate-kunder været nødt til at anvende de blå Kort-baner. Det behøver de ikke længere. Den nye teknologi i betalingsanlægget betyder, at de mere end 400.000 kunder med PayByPlate fra på mandag kan komme hurtigere over broen gennem de grønne Ekspres-baner ligesom dem, der betaler med BroBizz, fortæller Palle Nygaard, Driftsleder for Storebælts betalingsanlæg. Der er også penge at spare i de grønne baner. For udover at komme hurtigere over broen sparer kunder, som betal