Storebælt monterer mobile autoværn til hurtigere afvikling af kø ved uheld

I dag går arbejdet i gang med at opsætte de mobile autoværn til overledning af trafikken. De skal fremover gøre det muligt at lede trafikken uden om en ulykke ved en længerevarende lukning, som da en lastbil for nyligt brændte på broen.
De mobile autoværn er en del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen.
Som ejer af en vigtig livsnerve for trafikken i Danmark har Sund & Bælt kontinuerligt fokus på at holde Storebæltsforbindelsen åben og sikker at køre over.
- Vi forventer, at de nye overledninger fremover vil gøre en stor forskel for, hvor hurtigt vi kan åbne for trafikken igen ved en ulykke, som spærrer broen i den ene retning i en længere periode. Det er til stor gene for vores kunder at holde i kø, og det har store omkostninger for økonomien, når godstransporter holder stille. Det vil vi gerne lave om på, siger Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt.
Det tager i dag mindst fire timer at flytte trafikken over i modsat vejbane. Med de mobile autoværn kan det gøres på ca. 30 minutter, når alle elementer er på plads. De nye autoværn vil også blive brugt ved større renoverings- og vedligeholdelsesarbejder, hvor de vil give større sikkerhed for dem, der arbejder på broen, når arbejdsområdet bliver trafikfrit. Også i forbindelse med motionsløb og cykelløb vil de komme i funktion, så biltrafikken generes mindst muligt.
Autoværn klar i starten af 2021
I alt sættes fire mobile autoværn op til overledning af trafikken. De to første sættes op medio december ved Halsskov og Sprogø Øst, mens de to næste sættes op ved Sprogø Vest og Knudshoved i januar 2021. Herefter vil de være klar til at tage i brug og kan afvikle trafikken som dobbeltrettet trafik på den ene halvdel af forbindelsen. Her vil den tilladte hastighed være nedsat til 80 m/t, og 50 km/t i selve overledningen.
- Det vil bero på en konkret vurdering i den enkelte situation, om aktivering af de mobile autoværn er en løsning. Lukker et uheld kun forbindelsen kortvarigt, vil det kunne være til større gene end til gavn, da den samlede forsinkelse for bilisterne vil kunne blive større grundet nedsat hastighed og trafikkapacitet i begge retninger ved dobbeltrettet trafik. Vi vil også, sammen med politiet, vurdere, hvad der i den enkelte situation giver den bedste sikkerhed for afvikling af trafikken, siger Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt.
Foruden tiltaget med de mobile autoværn gennemfører Storebælt i 2021 en omfattende opgradering af skiltning og trafikovervågning på broen. Der kommer skilte op på øst – og vestbro, som bl.a. kan informere trafikanterne om nedsat hastighed ved trafikomlægninger til ét spor. Her opsættes samtidig kameraer til styring af trafikken for at understøtte en sikker trafikafvikling.
På lidt længere sigt sker der en omfattende opgradering af teknologi med særlige kameraer og andet teknisk udstyr på broerne, som døgnet rundt kan registrere, om et køretøj er standset, om der er personer på kørebanen, havari m.v.
Behov for totalspærring ved test af overledning
I forbindelse med montering af overledningerne udføres to totalspærringer i december 2020, da overledningerne skal afprøves, inden de tages i brug. Det sker natten til fredag d. 11. december og natten til tirsdag d. 15. december, for begge spærringers vedkommende i intervaller i tidsrummet kl. 01-04.30.
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse
Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m
Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse
1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St
Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn genåbner kørespor mod Sverige27.11.2025 08:32:33 CET | Pressemeddelelse
Den midlertidige lukning af køresporene på Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn og lukning af frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup er slut. Motorvejen og frakørslen genåbner lørdag morgen den 29. november.
Fremgang i trafikken bidrager til opjustering af resultat26.11.2025 14:29:03 CET | Pressemeddelelse
Flere trafikanter end ventet har i årets første ni måneder kørt over Storebæltsbroen og Øresundsbron. Samtidig er omkostningsniveauet lavere end forventet. Derfor opjusteres forventninger til årets resultat.
Sund & Bælt inviterer til borgermøde om kystsikring af kritisk infrastruktur20.11.2025 09:00:07 CET | Pressemeddelelse
Risikoen for oversvømmelser i København som følge af stormflod er stigende. Klimaforandringerne betyder stigende vandstande, og det er nødvendigt at beskytte vores kritiske infrastruktur mod stormflod. Derfor inviterer Sund & Bælt nu til borgermøde om en miljøkonsekvensvurdering af Lufthavnsdiget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


