Stor usikkerhed om gevinsterne ved 2025-plan

”Jeg er enig med Det Økonomiske Råd i, at 2025-planen hviler på meget usikre beregninger. Samtidig konkluderer rådet, at politiske reformer har bidraget til at øge uligheden. Derfor er det også afgørende, at 2025-planen ikke fortsætter sit nuværende spor”, siger Lizette Risgaard, formand for LO.

De økonomiske vismænd har i dag fremlagt deres efterårsrapport. Den indeholder bl.a. en gennemgang af 2025-planen og en analyse af den stigende ulighed. Vismændene konkluderer, at de offentlige finanser er sunde, og at dansk økonomi grundlæggende hænger godt sammen.

– Derfor holder regeringens præmis for planlagte forringelser af velfærd ikke. Når regeringen igen og igen påstår, at der venter os en stor ubetalt regning, så overdriver den ifølge vismændene, siger Lizette Risgaard.

Rapporten slår desuden fast, at beregningerne bag 2025-planen er meget usikre. Dels kender vi ikke effekterne af de mange forslag, som angiveligt skal skabe vækst, og dels overser regeringen de positive effekter af det offentlige forbrug.

– Derfor kan de planlagte skattesænkninger efterlade en ekstra stor regning hos os alle. De vil lægge et pres på den offentlige økonomi, der kan resultere i yderligere besparelser af den offentlige service. Jeg er enig med vismændene i, at det er en fejl ikke at forholde sig til de positive gevinster af den offentlige service, som vi går glip af med et lavere offentligt forbrug. Regeringen overvurderer de positive gevinster ved 2025-planen og ignorerer de negative.

– Med problemerne i SKAT i baghovedet skulle man tro, at politikerne havde indset, at man ikke kan spare sig ud af stramme budgetter, uden at det forringer kvaliteten. Besparelserne har store konsekvenser for den service, der ydes, og de gevinster, det har for samfundet, siger Lizette Risgaard.

Politikerne har været med til at øge ulighed Uligheden er steget i Danmark gennem de sidste cirka 25 år, og rapporten fastslår på linje med LO, at politikerne har medvirket til den stigende ulighed. Skattereformer har især været til gavn for de bedst lønnede, og de svageste er blevet ramt med lavere ydelser.

– Vismændene skriver jo klart og tydeligt, at skattelettelser til de rigeste og forringelser til de fattigste har øget uligheden. Både IMF og OECD har fremlagt forskning, der viser, at det ikke er den rigtige vej at gå, hvis vi vil skabe et samfund, hvor vi er rige, lige og trygge.

– Der er ikke et modsætningsforhold mellem lighed og vækst. Det er desværre bare ikke åbenlyst for alle, hvilket kan resultere i, at 2025-planen kommer til at hæmme væksten ved fx at gennemføre besparelser på uddannelse, dagpenge og kontanthjælpen, siger Lizette Risgaard.

Kontakt: LO’s pressetelefon 26 11 97 10.