Stor succes med webinarer - flere er på vej

Mere end 1.400 har fået gode råd til digital forretningsudvikling gennem fire webinarer om salg og markedsføring på sociale medier med Middelfart Sparekasse som arrangør. Efterspørgslen betyder, at yderligere webinarer er på vej.
En af webinar-deltagerne gav denne impulsive feedback på Middelfart Sparekasses Instagram-profil.

Er det en opgave for et pengeinstitut at holde webinarer om salg og markedsføring på sociale medier? Ja, mener Middelfart Sparekasse, som har skruet op for den digitale tilstedeværelse, efter corona-nedlukningen af store dele af landet.

Det er indtil videre blevet til fire webinarer om salg og markedsføring på sociale medier. Og tilsammen mere end 1.400 tilmeldte deltagere.

- Vi har en lang tradition for at mødes fysisk med vores kunder gennem mange forskellige arrangementer. Sidste år stod vi bag næsten 150 arrangementer for vores kunder. Da vi måtte aflyse en række begivenheder på grund af corona-krisen, var det naturligt at overveje, hvordan vi så kunne bevare kontakten til kunderne og omverdenen, fortæller Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse.

Hjælp til omstilling af forretningen

Da landet blev lukket ned, gik det hårdt ud over mange virksomheder, ikke mindst i detailhandlen, hvor man lever af, at kunderne kommer fysisk i butikken.

- Vi så en mulighed for at hjælpe mange mindre virksomheder i at supplere deres traditionelle salgskanaler med nye muligheder som salg via Instagram eller Facebook. Vi har kontakt til nogle dygtige fagpersoner på det område, og i samarbejde med dem, fik vi hurtigt planlagt de første tre webinarer, fortæller Martin Baltser.

Derefter var det bare at vente og se, om der var interesse for at deltage.

- Vi fik over 300 tilmeldinger til det første webinar på bare et par dage, og efterspørgslen har holdt ved derefter. Det var helt overvældende for os, at så mange ville deltage. Jeg tror, det handler om, at vi har tilbudt relevant indhold og sikret os, at det er fagligt dygtige folk, der er afsendere, siger Martin Baltser.

- En supergod idé

Og deltagerne har taget godt imod webinarerne.

"Det var nogle rigtige gode webinarer og en supergod, innovativ idé fra et pengeinstitut. Nu har jeg lært Middelfart Sparekasse at kende for noget andet end sædvanlig business."

Sådan lyder vurderingen fra én af deltagerne i det evalueringsskema, der blev sendt ud efterfølgende.

- Det er dejlig feedback. Og et godt billede på, at det kan betale sig at tilbyde mere end traditionel rådgivning. Det giver os en styrket relation til kunderne, jo mere vi kan tilbyde dem, siger Martin Baltser.

Flere webinarer er på vej

Selv om genåbningen af landet er i gang, og de traditionelle fysiske arrangementer måske snart kan holdes igen, er det ikke slut med webinarer. E-mail markedsføring og jobsøgning via LinkedIn er på vej, og det er mere bankrelaterede emner som "arv og testamente" og "investering" også.

- En læring, vi tager med os fra corona-krisen, er, at der er masser værdi i det elektroniske møde. Det gælder både webinarer og kundemøder via video. Men vi glæder os nu også meget til at kunne holde arrangementer, hvor vi mødes fysisk med kunderne. Selv om det er er sat på pause, er det bestemt ikke gået af mode, siger Martin Baltser.

Middelfart Sparekasse har holdt fire webinarer om salg og markedsføring på sociale medier

• Onsdag 22. april med fokus på Facebook med Tanya Dick som underviser. 377 tilmeldte deltagere.
  • Tirsdag 28. april med fokus på Instagram med Tanya Dick som underviser. 443 tilmeldte deltagere.
  • Torsdag 30. april med fokus på LinkedIn med Henning Karlsen som underviser. 286 tilmeldte deltagere.
  • Tirsdag 19. maj med fokus på annoncering på Facebook og Instagram med David Lorentzen som underviser. 337 tilmeldte deltagere.